Ramlagerglapp, too much eller inte?
Ramlagerglapp, too much eller inte?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ju nyss köpt en 50S med en trepet LFS-motor.
Säljaren påstår att han bytt vevsläng och ramlager för ett par år sedan och därefter kört sådär 50 timmar.
Han skall ha gjort montering och shimsning på instruktioner av en erfaren mekare som gjort denna typ av renoveringar tidigare.
Idag lossade jag vänsterkåpan och kände ett märkbart glapp i ramlagret,, kännt på svänghjulet, dock bara radiellt (upp-ner), inte axiellt (in-ut).
Mätte glappet till 0,2 mm med hjälp av ett digitalt skjutmått.
Mina frågor är då om säljaren kan ha missat att bottna de fasta lagerskålarna ordentligt så att dom kan ha satt sig efter en tids körning?
Spontant så känns glappet markant och mitt intryck är att det är dags att byta lagerna igen men ni som är erfarna, kan det räcka med att shimsa veven på nytt?
Finns det bättre lager än de där L17-lagrena som är bättre eller enklare att montera? <!-- </EdIndex> --></div>
Säljaren påstår att han bytt vevsläng och ramlager för ett par år sedan och därefter kört sådär 50 timmar.
Han skall ha gjort montering och shimsning på instruktioner av en erfaren mekare som gjort denna typ av renoveringar tidigare.
Idag lossade jag vänsterkåpan och kände ett märkbart glapp i ramlagret,, kännt på svänghjulet, dock bara radiellt (upp-ner), inte axiellt (in-ut).
Mätte glappet till 0,2 mm med hjälp av ett digitalt skjutmått.
Mina frågor är då om säljaren kan ha missat att bottna de fasta lagerskålarna ordentligt så att dom kan ha satt sig efter en tids körning?
Spontant så känns glappet markant och mitt intryck är att det är dags att byta lagerna igen men ni som är erfarna, kan det räcka med att shimsa veven på nytt?
Finns det bättre lager än de där L17-lagrena som är bättre eller enklare att montera? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har råkat ut för samma sak. och finns det inget axielt spel kvar så kan man ju inte få i nägra fler shims. jag böt ut lagren. NSK-lager från momentum. jag borde väl egentligen reklamerat lagren, men tyckte inte det var värt besväret.
jag läste i någon annan tråd att någon mer råkat ut för samma sak.
och sist jag handlade lager på momentum fick jag ett annat märke på lager.
ring och fråga säljaren om det sitter NSK-lager i motorn. i så fall är det nog bara att ta ett rejält bett i det sura äpplet och börja skruva.
men 2 tiondelar är inte akut. förra gången jag var i moppeåldern så brukade jag köra till svänghjulet tog i polskorna på spolarna.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
ring och fråga säljaren om det sitter NSK-lager i motorn. i så fall är det nog bara att ta ett rejält bett i det sura äpplet och börja skruva.
men 2 tiondelar är inte akut. förra gången jag var i moppeåldern så brukade jag köra till svänghjulet tog i polskorna på spolarna.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är ute för något liknande just nu. En gammal skolkamrat som blivit återfallsmopedist tog kontakt med mig om moped han köpt som helt nyrenoverad och iordninggjord. Vid en första anblick såg allt bra ut men vid närmare koll så fann jag fel överallt och nu är hela mopeden demonterad i minsta beståndsdelar och även hjulen. Motorn skulle också vara nyrenoverad men axlar glappar upp och ned och ut och in och kopplingslagret låter som en stenkross. Oljan i växellådan glittrar som flakefärg och kablarna var så dåligt lödda på kondensatorn att jag lätt kunde dra bort dem med fingrarna. Likaså var det glipa i svänghjulskåpan och när jag kollade var schimsen till utgående drevaxeln felaktigt lagda så drevet och muttern var på väg att svarva sönder hastighetsmätardrivningen i kåpan. Det här var bara motorn men så är det resten på mopeden också, det konstiga var bara att mopeden såg bra ut med ny lack i fina färger och med många nya (blank)delar. 
Nu ska jag göra iordning en Sachsmotor från grunden och det är läääänge sedan jag gjorde det så det kommer nog en och annan fråga här på forumet vad det lider men vad jag vill säga för din del är att Sachs rundmotor får man vanligtvis räkna med är lite glappa både här och där men likväl snurrar dom och går i alla fall så det kan vara så att du egentligen inte behöver göra något alls åt den saken om du nu inte känner att du verkligen måste det.
<!-- </EdIndex> --></div>

Nu ska jag göra iordning en Sachsmotor från grunden och det är läääänge sedan jag gjorde det så det kommer nog en och annan fråga här på forumet vad det lider men vad jag vill säga för din del är att Sachs rundmotor får man vanligtvis räkna med är lite glappa både här och där men likväl snurrar dom och går i alla fall så det kan vara så att du egentligen inte behöver göra något alls åt den saken om du nu inte känner att du verkligen måste det.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har en granne som jag skulle kunna skriva om (om just detta) men det blir så långt så det platsar som "krönika" på hemsidan...erlan skrev:jag brukar säga ibland att det finns mekaniker som skulla ha säkerhetsavstånd! 3m? från verktygslådor o dyl.
erlan

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det inga fasta lager med inbyggt spel som vanliga spårkullager som gå att använda istället för de där L17-lagerna?
Shimsningen blir ju ungefär samma sak men det som kan ställa till det är ju i så fall att innerbanan på ena sidan måste kunna glida på vevtappen. <!-- </EdIndex> --></div>
Shimsningen blir ju ungefär samma sak men det som kan ställa till det är ju i så fall att innerbanan på ena sidan måste kunna glida på vevtappen. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Det vissade sig att ena ytteringen var felslipade...det fanns en skarp/vass kant...
...Helt nya lager av
märket JBL...Made in India..
..bytes ut mot nya NSK lager som såg bra mycket bättre ut...
Råkat ut för likanade konstiga fenomen att det inte gick att shimsa in ramlagerna på en Sachs 50/3KFS...erlan skrev:jag har råkat ut för samma sak. och finns det inget axielt spel kvar så kan man ju inte få i nägra fler shims. jag böt ut lagren. NSK-lager från momentum. jag borde väl egentligen reklamerat lagren, men tyckte inte det var värt besväret.
erlan

Det vissade sig att ena ytteringen var felslipade...det fanns en skarp/vass kant...

märket JBL...Made in India..

Måste vara detta som menas med shimsfria, går aldrig att shimsa till rätt spel...billykid skrev:Råkat ut för likanade konstiga fenomen att det inte gick att shimsa in ramlagerna på en Sachs 50/3KFS...erlan skrev:jag har råkat ut för samma sak. och finns det inget axielt spel kvar så kan man ju inte få i nägra fler shims. jag böt ut lagren. NSK-lager från momentum. jag borde väl egentligen reklamerat lagren, men tyckte inte det var värt besväret.
erlan
Det vissade sig att ena ytteringen var felslipade...det fanns en skarp/vass kant......Helt nya lager av
märket JBL...Made in India....bytes ut mot nya NSK lager som såg bra mycket bättre ut...