<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som förstagångsflitaägare utan någon tidigare erfarenhet av denna motor har jag nu insett att det nog är dags för nya lager. Om inte annat kan det bara bra med en klyvning för att byta packningen mellan halvorna då det läcker en hel del olja därifrån...
Motorn går bra på jämn gas, men rister ganska illa vid acceleration i övre halvan av varvtasregistret. Är detta ett tecken på dåliga ram eller kanske vevstakslager? Vad är annars symptomen på dåliga lager?
Ni som gjort detta, behövs några specialvertkyg förutom vad som finns i ett normalt garage? Vad bör jag byta samtidigt förutom lager och packningar? Packboxar i motorn?
Slutligen, var får jag tag i allt detta som jag behöver? Har som tur är bara ett par kilometer bort till http://www.mopedservicestaffanstorp.se/, en duktig kille som verkar ha koll på sina grejer, och som kanske har på lager eller förhoppningsvis kan skaffa fram.
Alla tips emottages tacksamt!
/Samuel <!-- </EdIndex> --></div>
Byta lager i flinta?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dåliga lager brukar ju låta en del... Du behöver hursom inga specialverktyg till flintan. Det enda som kan trilskas är kopplingskorgen som är lite besvärlig att få av utan en vettig avdragare. Byt ramlager och ev kopplingslager, dom andra brukar inte behöva bytas men det märker du ju när du öppnar motorn. Byt alla packboxar, det är lika bra när du ändå håller på. Flintan är byggd med mycket små toleranser, vilket gör att blockhalvorna kan vara svåra att få isär och ihop om dom inte är precis parallella. Var noga med detta när du lägger ihop motorn, annars kan det bli otätt och spänningar i blocken. Det är standardlager i motorn, så det finns att köpa lite var stans. Det samma gäller packboxarna. <!-- </EdIndex> --></div>