56:an mekar Sachs...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

56:an mekar Sachs...

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, som jag sa någonstans hjälper jag en kille från skoltiden med en stockholmare med Sachsmotor och en tvåväxlad fartkyld sådan likadan som den som oftast satt på Compacterna.

Killen körde på den hit och nu ligger moppen i minsta nedskruvningsbara beståndsdelar... :lol:

I dag har jag demonterat kopplingen och v-lådans ingående axel, eller julgranen som den så vackert kallas...

När jag skulle ta bort kopplingenkorgen och stora kugghjulet tog mina funderingar fart för hur ska man dra loss den från kopplingslagrets kona på bästa sätt :?:

Ett bra avdragartag för en liten treklo kan man få på den fastnitade kopplingskorgen av pressad plåt men risken är ju överhängande att den blir skev och krokig och något annat lämpligt fäste kunde jag inte se.

Hur är det egentligen tänkt?

Till slut lossade jag kopplingskorgen genom att försiktigt och runt om bända med ett mindre däcksjärn under kugghjulet och mot motorhalvan men det kan väl ändå inte vara det rätta sättet :?: :?

Edit...

Är ni snälla och ställer upp med bra svar lovar jag bilder och en bild på hela moppen när den är klar :D :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du inte meka med dina egna projekt istället :wink: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En mejsel eller däckjärnet, som du gjorde och ett litet slag med plashammare eller en träbit på kopplingslagret. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->verkstadhandboken finns på hemsidan, tyvärr bara på engelska.

http://www.raketsport.com/handbok_sachs2.htm

men alla viktiga spel, åtdragningsmoment mm brukar jag ta från handboken till fotväxlade motorn som ochså finns på hemsidan.

men conrads beskrivning funkar bra. jag brukar bara hålla upp blockhalvan genom att hålla i kopplingskorgen. och knacka på lagret. det brukar räcka.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar också bara hålla i korgen och knacka på lagret, sitter det värre så använder jag ett litet brytjärn och bänder lite o knackar på lagret. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:En mejsel eller däckjärnet, som du gjorde och ett litet slag med plashammare eller en träbit på kopplingslagret.
Aha, jag tror jag förstår... Du menar att det inte sitter fast så hårt?

Det är en del skruvförband i Sachsmotorn och vissa av dem känner jag mig osäker på hur hårt de ska dras och bl.a. då den vänstergängade muttern kopplingslagret samt fästmuttern för kedjedrevet när det är kona och kil.

På moderna motorer finns ofta momentvärden till i stort sett varenda skruv men hur gör man här :?:

Pälle skrev:Kan du inte meka med dina egna projekt istället :wink: :?:
Mja... Dom får faktiskt komma i andra hand. Skälen är i första hand ekonomiska men inte enbart om man så säger. Det är flera skäl och ett kan vara att det är en nostalgisk upprepning av vad jag höll på med för cirka 40 år sedan men mer ingående och "förfinat" nu. Då fanns delar hur mycket som helst men nu är det svårare och oftast dyrare så man måste vara mer noga och rädd om grejerna.

Det skulle också gå att lämna mopederna och bygga sandslott istället men det har jag ingen lust med.

Gamla cyklar är en annan grej jag gillar och hållit med mer eller mindre tidvis och det är bra på så vis att det inte är så stora kostnader, om man nu inte gör anspråk på att ha museum. Dock har dom ingen motor som driver, ryker, puttrar och smäller utan det får man i så fall göra själv. :D

Tack, tack erlan och Amarace :)

Nu när ni säger det så kommer jag ihåg att jag köpte original vitblå Sachmekar böcker på Tradera i vintras och jag har en trave jämte sängen som ständigt fylls på från brevlådan :oops: Nu in i sängkammarn å leta. Ajöss på en stund.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, förresten en sak till...

Inne i motorn finns ett kickstopp i form av en härdad stålplatta som är vikt till ett runt hål i ena änden och i hålet vill jag minnas det fanns en (gul?) plastplupp. Detta hålet var emellertid tomt och stålplattan mötte motorhalvan i direktkontakt. Inte bra alls... Det godkänner jag inte :no_no:

Nu har jag lite funderingar om rundrem av nylon, o-ringssnöre av gummi, någon styv passande oljebeständig bensinslang eller vad tycker ni :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

56:an skrev:Jo, förresten en sak till...

Inne i motorn finns ett kickstopp i form av en härdad stålplatta som är vikt till ett runt hål i ena änden och i hålet vill jag minnas det fanns en (gul?) plastplupp. Detta hålet var emellertid tomt och stålplattan mötte motorhalvan i direktkontakt. Inte bra alls... Det godkänner jag inte :no_no:

Nu har jag lite funderingar om rundrem av nylon, o-ringssnöre av gummi, någon styv passande oljebeständig bensinslang eller vad tycker ni :?:
Den som man köper idag ser ut så här
http://shop.ettansmopeder.se/kickstoppsgummi-sachs/268-0
O-ringssnöre är det, vet ej dimension <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Nu har jag lite funderingar om rundrem av nylon, o-ringssnöre av gummi, någon styv passande oljebeständig bensinslang eller vad tycker ni :?:
Jag tryckte i en bit oljebeständig gummislang/bensinslang, det funkar
alldeles utmärkt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

köpte orings snöre på järnaffärn, var o letade nyss men fann ej biten. köpte så det skulle räcka till fler motorer. så din idé funkar fint om du skaffar sånt snöre. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NV

Inlägg av NV »

Jag brukar ta ett o-ringssnöre 10 mm:s diameter och ca 17 mm:s längd. Funkar kalas. Finns bl.a. på Momentum. Har du inget Momentum eller liknande i närheten så kan jag ju skicka en gratisbit. Finns inget värre än när skruvandet stannar upp för småprylar. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter perfekta oringssnören i fjädrarna till mcb gafflar. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mja... bra tips men så välfyllt reservdelslager på beg. delar har jag inte än så länge i alla fall...

Okej.... Jag räknar och finner tre röster för O-ringssnöre och en röst för bensinslang. Dessvärre blev det ingetdera för idag har jag varit och skaffat en bit 12 mm poluretan grön rundrem på en firma här i stan och enligt killen så ska den den tåla olja. Killen, som var i 40-års åldern, undrade vad jag skulle ha den till och när jag berättade att det var till en gammal moped så blev han eld och lågor och det blev ett ivrigt berättande och diskuterande om mopeder från femtonårstiden. :D

Jag la märke till att 10 mm runt bit i hålet blir för litet. Det sitter inte riktigt fast och 11 mm hade varit lagom men nu kan man värma en sådan här rem så den blir mjuk i änden och då tror jag det går att snurra in den i hålet ändå om man möjligen fasar änden något med en vass kniv.

Jättebra jag fick veta längden för jag undrade just över det men det hade varit ungefär så lång jag kapat till den och även ungefär den längd som jag minns från 15-års tiden.

Jag har gjort lite idag och bl.a. fixat till exentern i bromsskölden på Leleunavet bak. Dom excentrarna finns inte att få tag på och jag vill minnas det var en svår grej även när dom här mopederna var aktuella. Jag undrar om den överhuvudtaget fanns som reservdel då, i varje fall hade cykelaffärerna inga på lager vad jag kan minnas.

Excentern, som är av någon hård gulmetall, var utsliten och snedsliten på alla möjliga håll och jag har lagat upp den men det var lättare sagt än gjort för det var svårt att hitta något material som ville fästa och AGA brons som jag trodde på först gick mycket dåligt. Det ville inte flyta ihop utan rullade ihop sig till små kulor.... Jag bläddrade lite vad jag hade och något rödaktigt material gick hjälpligt, jag tror det var någon fosforkoppar.. Sedan jag lyckat smälta på och ihop tillräckligt med material så filade jag den till rätt form men det var en liten hård rackare måste jag säga. Faktiskt hårdare än att fila i järn...

Jag har också bläddrat i Sachsböckerna och där fann jag momentvärdena jag undrade över. Har för mig det skulle vara 4 kpm till den vänstergängade mutten till kopplingskorgen och kopplingslagret. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det går att klämma kickstoppen lite i skruvstycket så 10 mm oringsnöre sitter fast. hålet brukar vara 10 ,1 -10,2 bara.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar