<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ni fett på den där lilla filtbiten som sitter på tändplattan? Vilket isåfall? Tycker ni det gör nån skillnad?
Bara undrar för när man var med bil som hade brytare hade iallafal jag aldrig fett där och det höll iallafal 1500 mil så... <!-- </EdIndex> --></div>
Fett på brytarnocken?
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Fett på brytarnocken?
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Droppa lite olja på filten så hjälper den till att smörja för brytaren
Men ta inte för mycket så det skvätter och siktar ner <!-- </EdIndex> --></div>
Men ta inte för mycket så det skvätter och siktar ner <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Fett på brytarnocken?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Brukar använda Bosch brytarfett, följer faktiskt fortfarande med en lagom "fettklick" i förpackningen när man köper nya Bosch brytarspetsar.volvomannen skrev:Har ni fett på den där lilla filtbiten som sitter på tändplattan? Vilket isåfall? Tycker ni det gör nån skillnad?
Bara undrar för när man var med bil som hade brytare hade iallafal jag aldrig fett där och det höll iallafal 1500 mil så...

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här blir lite av hårklyveri. Naturligtvis finns bättre och sämre och sämst är ingen smörjning alls även om det råkar funka ett antal mil.
Jag har Bosch FT1V4 brytarnockfett men tar ofta något lämpligt som finns i närheten där jag står. "Lösa" oljiga fetter är mindre bra men ett fastare chassifett funkar utmärkt. Det har även hänt jag tagit en droppen olja på fingern och snott runt nocken. Smörjfilten på äldre tändplattor tål flera droppar olja om den är uttorkad. Det är lagom att sluta precis när den börjar se lite fet ut men inte mera.
Självklart har Jim rätt i det har påstår man alla gör på sitt sätt...
Det där med värme måste man ju förstås tänka på som Jim säger. Vaselin är väl inte så lämplig här... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har Bosch FT1V4 brytarnockfett men tar ofta något lämpligt som finns i närheten där jag står. "Lösa" oljiga fetter är mindre bra men ett fastare chassifett funkar utmärkt. Det har även hänt jag tagit en droppen olja på fingern och snott runt nocken. Smörjfilten på äldre tändplattor tål flera droppar olja om den är uttorkad. Det är lagom att sluta precis när den börjar se lite fet ut men inte mera.
Självklart har Jim rätt i det har påstår man alla gör på sitt sätt...

Det där med värme måste man ju förstås tänka på som Jim säger. Vaselin är väl inte så lämplig här... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder också Bosch specialfett. Har haft denna tub sedan början av 70-talet. Åtgången är inte så stor. Annars så tror jag att det fungerar bra med Biltemas propelleraxelfett, ett fett som har en mycket bra vidhäftning. http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=propelleraxelfett
<!-- </EdIndex> --></div>

Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den