Shimano 7-växlat i verkstaden

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Shimano 7-växlat i verkstaden

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, så tog jag mod till mig och öppnade dotterns 7-växlade nav då hon varken hade broms eller kunde rulla den bakåt och MÅSTE ha den imorgon. Lite nervöst utan sprängskiss och erfarenhet men... det var ju riktigt trevligt uppbyggt! :D
Efter att ha skruvat bort bromsarmen var det bara att knacka ur innanmätet ur navet och vips stod jag där med en behändig kon låst med en spårryttare:
Bild
Det enda som trillade ut löst var bromsbackarna och bromsarmens kulring.
Rost och stenhårt fett gav en rask förklaring på problemen. Då jag hade tidspress valde jag att inte öppna inkromet mer utan tvättade det och fettade in det före återmonteringen. De lösa bromsbackarna fick sig förstås en separat och noggrannare genomgång.
Nu funkar navet hyfsat, men en totalgenomgång känns både behövlig och helt genomförbar! :D <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt har två såna själv så då kan man ju våga det med :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, och inte blev det svårare efter att ha laddat ner denna:
http://www.paul-lange.de/fileadmin/paullange/downloads/MAKRO/2009/VPDFS/TN_GE/TN_12_GEN.PDF
:D <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sparad :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skriv svar