Effekt av bing 15 på ILO v50 ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Johannes97
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2012, 23:00
Ort: Linköping

Effekt av bing 15 på ILO v50 ?

Inlägg av Johannes97 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Undrar bara hur mycket effekt det ger med en 15 mm bing på en ILO V50 med 3,5 hästars tysk/norsk cylle? Just nu går den 45 med orginal encarwi knasare på 9 mm tror jag. Är det nån mening att byta eller måste jag bearbeta kanalerna, svarva topplock och eventuellt borra cyllen och slänga i en flinta kolv för att det ska vara nödvändigt ? :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får väl runt 2hk kanske beroende på topplock (komp). Den sk 3,5hk är inte 3,5hk :)
Den cylindern ska ha 14mm förgasare original.
Finns en finsk också på 1,5hk, med mycket mindre insug, och den ska ha 12mm förgasare.

Iaf, så med 15mm förgasare istället för original får du en mycket starkare motor, och topphastigheten lär öka en del just därför. Och jag tycker man ska ha planat topplock, jag märker en stor skillnad på mina Ilo med planat topplock jämfört med original, blir mycket starkare. <!-- </EdIndex> --></div>
Johannes97
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2012, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av Johannes97 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Du får väl runt 2hk kanske beroende på topplock (komp). Den sk 3,5hk är inte 3,5hk :)
Den cylindern ska ha 14mm förgasare original.
Finns en finsk också på 1,5hk, med mycket mindre insug, och den ska ha 12mm förgasare.

Iaf, så med 15mm förgasare istället för original får du en mycket starkare motor, och topphastigheten lär öka en del just därför. Och jag tycker man ska ha planat topplock, jag märker en stor skillnad på mina Ilo med planat topplock jämfört med original, blir mycket starkare.
Jaha, jo tänkte det att 3,5 hästar lät lite väl mycket.. Blir nog att skaffa en sån :) trots att dom är rätt så dyra... Tack, tack :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johannes97 skrev:.. Blir nog att skaffa en sån :) trots att dom är rätt så dyra... Tack, tack :)
Hej !

Skaffa en med kryddb.. öh.. luftburk på:
Bild

Vill man strypa topphastigheten lite tillfälligt av någon anledning så täpper man till ena lufthålet på burken,
kan ju vara bra med lite fyrtaktande i långa utförsbackar eller om någon vill provköra.
:)

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Den variant som har 2 PS är försedd med en 14 mm förgasare.
Motorn med 2 PS har samma form på insuget som bl.a. FP50.
Det finns även en 2.5 och 2.6 variant, men de har en helt annan cylinder, insuget är markant avvikande från vad de flesta är vana att ha sett.

Svaret till trådskaparen torde vara att; får du 2 ärliga hästar så är det inte illa. Frågan är väl om det nödvändigtvis måste till en dyr 15 mm Bing?
Är pengarna ett problem så kanske du kan leva med nå't lite mindre.
Original 9 mm förgasare håller verkligen tillbaka prestandan i motorn, så lite bättre doningar "måste" till... <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Re: Effekt av bing 15 på ILO v50 ?

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johannes97 skrev:Hej!
Undrar bara hur mycket effekt det ger med en 15 mm bing på en ILO V50 med 3,5 hästars tysk/norsk cylle? Just nu går den 45 med orginal encarwi knasare på 9 mm tror jag. Är det nån mening att byta eller måste jag bearbeta kanalerna, svarva topplock och eventuellt borra cyllen och slänga i en flinta kolv för att det ska vara nödvändigt ? :)
Nu är din motor borta från ramen och ligger klyvd på bänken, en liten fråga hur har du fått fram att moppen gör 45km/h den kan knappast ha varit körbar med havererad växelaxel, sedan har den varit otät i vevhuset så vevhusgaserna har läckt ut, oljan i lådan var lite utspädd om man säger:-(
Ramlagerna verkar vara ok. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Johannes97
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2012, 23:00
Ort: Linköping

Re: Effekt av bing 15 på ILO v50 ?

Inlägg av Johannes97 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:
Johannes97 skrev:Hej!
Undrar bara hur mycket effekt det ger med en 15 mm bing på en ILO V50 med 3,5 hästars tysk/norsk cylle? Just nu går den 45 med orginal encarwi knasare på 9 mm tror jag. Är det nån mening att byta eller måste jag bearbeta kanalerna, svarva topplock och eventuellt borra cyllen och slänga i en flinta kolv för att det ska vara nödvändigt ? :)
Nu är din motor borta från ramen och ligger klyvd på bänken, en liten fråga hur har du fått fram att moppen gör 45km/h den kan knappast ha varit körbar med havererad växelaxel, sedan har den varit otät i vevhuset så vevhusgaserna har läckt ut, oljan i lådan var lite utspädd om man säger:-(
Ramlagerna verkar vara ok.
Hela mopeden var nedplockad i ca 30 år tills för ca 10 år sedan då den blev ihopsatt och renoverad. Han som gjorde det nämnde oljeläckan.Vet inte hur kunnig han som gjorde det var men han fick ihop den iallafall. Min farsa provkörde för inte så länge sen och det är efter det som växeln havererade. Kanske lite fel att säga " just nu " då hehe :) Men han sa att den gick i 45 när han körde så jag utgår efter det :) jaha, var det nån packning som var paj ? <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, har också tänkt skaffa mig en 15mm förgasare.
men efter studerat priser ett tag så upptäckte jag att 17mm är billigare än 15mm! Varför? Är det mindre metall? Mindre efterfrågat eller vad?

Funderar om man ska köpa en 17mm men det blir nog lite stort till en 50cc med dragen plugg (12mm) och ett 30mm krök som det ända trimmet eller vad tror ni proffs?? (motor nsu med två hela växlar) <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok då förstår jag, det märktes att någon hade varit på moppen för tandremmen såg helt ny ut. Mopeden var i ett jättebra original skick, skulle tro att det är en 1960 års modell. Grattis till en fin och ovanlig modell.Vill du sälja den så säg till. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också en Alpino med tyskcylle och lite planat topplock.Bytte ut encarwiförgasaren mot en 14mm dellorto.Fick göra ett eget insugningsrör.
Gör väl 50 med 2 kuggs drevning. Men gången på motorn blev mycket bättre.Går jämnare och renare.Väl värt bytet. <!-- </EdIndex> --></div>
Johannes97
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2012, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av Johannes97 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Ok då förstår jag, det märktes att någon hade varit på moppen för tandremmen såg helt ny ut. Mopeden var i ett jättebra original skick, skulle tro att det är en 1960 års modell. Grattis till en fin och ovanlig modell.Vill du sälja den så säg till.
Det stämmer, den är från 1960. Tack tack! Ska bli skönt att köra med riktig svensk kvalitet medans alla andra glider runt på plastmoppar :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar