Autoped tändningsproblem?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Steffo78
Kontakt:

Autoped tändningsproblem?

Inlägg av Steffo78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har problem med tändningen på min autoped...
Bytt kondensator,tändspole "stefa"!,stift trottel för det rann bensin rakt igenom!!

När jag provade starta den så tände den till ibland,,i ca 3 sek sen dog den om och om igen när jag trampade..

Finns det några som har en aning???

Med vänlig hälsning, <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och förgasaren är rengjord, nålventilen på flottören öppnar och stänger som den ska? <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Steffo78
Kontakt:

Inlägg av Steffo78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rengjorde den för ett tag sen men kan göra det igen om det kan vara felet,men det lät som mopeden fick gnista ibland när jag trampade?

Provade den utan koppen,och den stoppade bensinen när jag tryckte på den,rann när jag släppte om detär samma sak vi tänker på :oops:

HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tips för felsökning om man inte vet om man har gnista när stiftet får jobba mot motorns kompresion är att ansluta en tändinställningslampa för bilar och se om den blinkar när man kickar/trampar runt motorn. Inga blinkningar,ingen gnista. Men i det här fallet låter det nog som om den surar ned sig, försök med att fylla upp förgasaren och stäng bensinkranen igen och kolla hur den uppför sig när du försöker starta den då. Eller helst ,prova en annan förgasare. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Steffo78
Kontakt:

Inlägg av Steffo78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har rengjort förgasaren nu,satt på ett bensinfilter och rengjort tanken men samma problem kvarstår!!!när jag cyklar väldigt fort så tänder den till,hackar liksom.

Sen tog jag en skruvdragare med hylsa för att prova tändningen på svänghjulet,det blir bara gnista på stiftet när hjulet går väldigt fort ej när det går sakta!
Sen är stiftet blött.

Är det någon som har en ide,är väldigt sugen på att få igång den :D
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grundläggande när man kollar om det finns gnista är att när gnistan skall slå över mellan elektroderna med stiftet i motorn så isolerar luften som kolven komprimerar. Så det fodrar runt tio gånger mer tändenergi för att få en gnista när du försöker starta motorn mot om du testar med stiftet liggande i öppna luften. Så testa med 10mm gnistgap om du skruvat ut stiftet och jordat det mot ex topplocket. 10mm gnistgap skall tändsystemet klara utan komptycket, gör det inte det måste du byta tändspole/kondesator och se över lödningar, kolla svänghjulet så magneterna inte förlorat styka och behöver ommagnitiseras mm. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->10 mm lång gnista på en mopedmagnet låter i överkant. Vissa kanske klarar det men långt ifrån alla.

Jag satte flygtändning på en JLO och resultatet blev 5-6 mm gnista och det räckte mer än väl.

Den JLO:on har Bosch tändning och det är väldigt starka magneter i det svänghjulet när jag jämförde med något halvdussin alu Stefahjul.

Jag tror tändningen är något underdimensionerad på vissa gamla mopeder och därför måste allt vara tiptop för det ska fungera. <!-- </EdIndex> --></div>
Steffo78
Kontakt:

Inlägg av Steffo78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall jag böja ut stiftet så det blir 5-10mm mellanrum och prova så? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja böj ut sidoelektroden på stiftet ca 5mm och testa. <!-- </EdIndex> --></div>
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir endast 3-4 mm eljest hoppar gnistan till tändstiftshylsan med gängan om det inte är utskjutande isolator förstås. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmm det är sant. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt standardtips som jag säkert har skrivit 10ggr här på forumet är att göra tvärtom - knacka ihop stiftet till minimal öppning. Blir den mer lättstartad då behöver du se över komponenterna i tändsystemet igen... <!-- </EdIndex> --></div>
Steffo78
Kontakt:

Inlägg av Steffo78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provade och böja ut stiftet till 5+mm fick en gul låga,när den är normalt inställd så är den blå,provade även med litet avstånd men den startar ej

När jag trampar som en tok så tänder den nästan inte till enbart några ryck!
Stiftet blir blött
Har tyvärr ej möjlighet att prova en anna förgasare..
Hur minskar man bensinflödet?

Tacksam för hjälp/svar :) <!-- </EdIndex> --></div>
Ola O

Inlägg av Ola O »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du provat att köra den på startgas?
Stäng av bensinen innan du provar. Kör inte lång tid på startgas eftersom lagren torkar ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåtaktare för upp bränsleluftblandningen från vevhuset till cylinderns förbränningsrum via spolkanalerna och för detta fordras vevhuskompression.

Det är vanligt på gamla mopeder att vevhuskompressionen läcker ut vevaxeltätningarna bakom svänghjul och tändplatta samt på motsatta sidan vid drivningen om nu inte dessa är på samma sida förstås.

När du säger du har gnista + att tändstiftet blir blött bör du kolla så vevhuset håller tätt vid alla skarvar och vid vevaxeln.

Du får heller inte ha alltför gammal bensin för då kan bensinens tändvillighet, eller flampunkt, vara otillräcklig. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar