tändningsproblem hva flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

tändningsproblem hva flinta

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn misständer, ny konding, nya spetsar, ny tändspole, har försökt vrida tändplattan men det är likadant. Känns som om det är överslag eller nåt med nån kabel, har kollat detta ochså men hittar inte vad det ska vara för fel. Motorn går på tomgång, men när man varvar så misständer den, va kan detta bero på?? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan vara en dålig packbox i vevhuset tex. <!-- </EdIndex> --></div>
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

tändningsproblem hva flinta

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har bytt packboxarna till vevaxeln, <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du för förtändning och brytaravstånd? <!-- </EdIndex> --></div>
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

tändningsproblem hva flinta

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Vad har du för förtändning och brytaravstånd?
Har provat med olika , men problemet kvarstår, kollat kablar osv. motorn går på tomgång fast ojämt, när man ger gas misständer den? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintan skall ha 2-2,5mm förtändning och 0,3-0,35mm brytaravstånd. Testa detta. <!-- </EdIndex> --></div>
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

tändningsproblem hva flinta

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Flintan skall ha 2-2,5mm förtändning och 0,3-0,35mm brytaravstånd. Testa detta.
Om packboxar är dåliga, kan detta fenomen bli då, nya vid vevaxeln, men det kan ju vara packningen kanske. Vi bytte olja i motorn, efter det rök den väldigt, bytte packboxar vid vevaxeln, bägge sidor, efter det rök det mindre men motorn viil ej gå rent???? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det måste ju vara tätt i vevhus, vid cylinderfot, topplock och förgasare för att motorn ska ha en chans att gå klokt. Om packboxarna är bytta och korrekt monterade (du glömde väl inte att fetta in dom? annars kan dom smälta av friktionen mot vevaxeln...), samt tändsystemet genomgånget och rätt inställt är det väl bara övriga packningar som återstår att ses över. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bytte du tändkabeln? Är tändhatten frisk? Är stiftet friskt?
Vanliga saker att förbise. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Moondrip
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 apr 2012, 23:00
Ort: Örebro

Re: tändningsproblem hva flinta

Inlägg av Moondrip »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
moppededen skrev:Motorn misständer, ny konding, nya spetsar, ny tändspole, har försökt vrida tändplattan men det är likadant. Känns som om det är överslag eller nåt med nån kabel, har kollat detta ochså men hittar inte vad det ska vara för fel. Motorn går på tomgång, men när man varvar så misständer den, va kan detta bero på??

Det finns std inställningar som angivits senare i din tråd ser jag - kruxet är att detta är ju inställningar som gällde när moppen/motorn var ny.

Jag har testat olika inställningar säkert 45 ggr - Nu är den perfekt och det är inga 2,5 mm vs 0,35 mm.

Keep trying - om du inte redan fått till det vid detta laget förstås <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar