Byta packbox sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
juste

Byta packbox sachs

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle behöva byta packboxen på utgående axeln vid drevet på min 2-växlade sachs (50/2KS) Compact. Är osäker på hur man gör. Kan jag byta den utan att dela motorn? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste klyva motorn. När du ändå har delat motorn så tycker jag du skall passa på att byta packboxarna i vevhuset, och kanske även ramlagren om dom inte är tip-top. <!-- </EdIndex> --></div>
juste

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ditt svar. Jag hade hoppats på att den gick att byta från utsidan. Får väl förbereda mig mentalt och leta efter de slitdelar som man byter samtidigt. Hur svårt är det? Shims-brickor, var hittar man sådana om man nu skulle behöva byta eller komplettera? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->shims, ramlager, tätnigarna till veven, och lagerrullarna till utgående axel
finns på momentum eller någon av deras konkurenter.
tätningen till utgående axel finns bara hos mopeddelshanlare, det samma gäller kopplingslagret om det är dåligt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köper shims från Momentum. De flesta mopedhandlare har shims, men då för rena fantasisummor.
Det är inte jättesvårt att renovera en sachsmotor, men första gången är man ju alltid nybörjare. Det är vissa specialverktyg som är till stor hjälp, speciellt när det gäller demontering av kopplingen. det finns gott om beskrivningar på forumet och på nätet om hur man gör. Det viktigaste är att ta det lugnt och vara noggrann. En sprängskiss är mycket bra att ha till hands.
"Stora tvåtaktsboken" av Jim Lundberg är att rekommendera om du känner dig osäker. Mycket info och bra bilder. <!-- </EdIndex> --></div>
juste

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för infon. Jag har boken och jag har läst den men det var ett tag sedan och innan jag hade denna motor. Det är dags att läsa den igen. Återkommer så småningom med fler frågor... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar