Växellåda olja Monark Monarped

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
marcus1985

Växellåda olja Monark Monarped

Inlägg av marcus1985 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Monarped 1243 med en 2 växlad husqvarna motor. Ska till att byte oljan i växellådan. Har hört att det ska vara ATF olja till alla motorer
med rem,stämmer det? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ska du nog inte slå i i en motor med rem.
motorolja rak 30, som rekomenderas till brigg o stratton gräsklippare t,ex.
ska vara det närmaste man kommer orginaloljan idag.
nytillverkade remmar tillverkade i stål/polyuretan ska dock tåla alla moderna oljor. så har du en sån rem så tål den oljan, men atf är lite i tunnaste laget i en mopedlåda.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis så har jag också uppfattat det. Är det tandrem i motorn känns det säkrast med gräsklipparoljan SAE 30. Cykelaffären Stig Nilsson i Kalmar säljer fabrikatet OK/Q8 och jag brukar välja den även det inte ska ha någon betydelse. <!-- </EdIndex> --></div>
marcus1985

Inlägg av marcus1985 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey, jag har inte bytt remmen så då antar jag av era åsikter att döma att sae30 är det bästa då? Om remmen går av, skär motorn då eller bara stannar den av? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn lär nog fortsätta gå, men mopeden kommer inte att röra sig framåt. Remmen överför rörelsen från vevpartiet till växellådan via kopplingspaketet. Har du riktig otur kan kanske trådar och skit från remmen trassla in sig ordentligt när den brister, men skära lär den inte göra. <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2-takts olja funkar fint. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
blyfot skrev:2-takts olja funkar fint.
Har jag testat fär 23 år sedan, slutade efter ett tag med att remmen bestog av trådar bara. Sen är ju tvåtaktsolja dyrare, så varför ens chansa då det finns rätt olja att köpa? <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Amarace skrev:
blyfot skrev:2-takts olja funkar fint.
Har jag testat fär 23 år sedan, slutade efter ett tag med att remmen bestog av trådar bara. Sen är ju tvåtaktsolja dyrare, så varför ens chansa då det finns rätt olja att köpa?
Det var ny info för mig, de gamla svarta emmarna mår kanske inte bra av vad som helst men dom nya tål nog i princip vad som helst skulle jag gissa och min tanke med 2-takts olja är ju att det är något man har garanterad enkel tillgång till som mopedist. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han skrev ju inte i första inlägget vad han har för rem, så det hade ju kunnat sluta med haveri med fel olja. Dom nya remmarna har jag kört för lite med för att veta OM det går med vilken olja som helst, men dom gamla svarta och dom gamla synkroflex (som iaf för Ilo var rödbrunaktiga) fungerar inte med vilken olja som helst. Dom rödbrunaktiga var riktigt känsliga för oljan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Amarace skrev:Han skrev ju inte i första inlägget vad han har för rem, så det hade ju kunnat sluta med haveri med fel olja. Dom nya remmarna har jag kört för lite med för att veta OM det går med vilken olja som helst, men dom gamla svarta och dom gamla synkroflex (som iaf för Ilo var rödbrunaktiga) fungerar inte med vilken olja som helst. Dom rödbrunaktiga var riktigt känsliga för oljan.
Där kör man med vanlig matolja från ICA eller annan närbutik :wink:
(Har alltid Rapsolja i gamla ILO :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->@Lasse Väss, :D: men blir inte det där geggigt efter ett tag? och härsknar inte oljan och luktar möög :lol:
Amarace skrev:Han skrev ju inte i första inlägget vad han har för rem, så det hade ju kunnat sluta med haveri med fel olja. Dom nya remmarna har jag kört för lite med för att veta OM det går med vilken olja som helst, men dom gamla svarta och dom gamla synkroflex (som iaf för Ilo var rödbrunaktiga) fungerar inte med vilken olja som helst. Dom rödbrunaktiga var riktigt känsliga för oljan.
ok jag e ingen kemist men utveckla gärna för mig varför 2-taktsoljan är så farlig, om man läser databladet till den husqvarna LS oljan som jag använder så kan jag inte hitta några konstiga additiv som skulle fräta på remmen, den ser tvärtom väldigt "ren" ut? medan gräsklipparolja, som f.ö. har fel viskositetsklass, har mycket gott å blandat i sig.
Är det inte så att om man försöker sparka liv i en gammal moppe med remdrift som primärdrivning till växellådan så är den största sannolikheten inte att ett remhaveri beror på oljan utan på att remmen är gammal och murken? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->SAE20 är rekommenderat från början, och SAE30 är väll det som hamnar närmast i dag.

Olja med högre EP-nummer än 1 eller 2 skall man undvika om man har en gammal rem

Vegitablisk olja bör man undvika då den har kort livslängd
värme och syre bryter ner den och den börjar oxidera, och då tappar den sin funktion <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->TTS har jag i lådan på min Ilo och en ny rem. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar