Men det gav mig tillfälle att krypa ned i källaren.
Äntligen har den ljuddämpare av pärontyp jag väntat på anlänt, så skulle en annan cylinder plockas på.
I vårvintras köpte jag (dyrt) en nos 4,2 hästars päroncylle. Mycket ovanlig, tillverkades bara något år i början av 60-talet.
En B kolv för den korta vevstaken skulle det vara, och det hade jag.
Men det visade sig att kolvringarna inte fungerade på denna kolv.
Skarvarna tog i portarna, tyvärr.
Det fick bli en 4,2 fläktkyld istället och Bing 17 med sportluftfilter och ställbart.
Ett par timmar senare var det klart att testa. Till mina grannars stora"glädje" kickade jag igång vid halvtolv-tiden, och ett efter två kickar gick den snällt igång.
Och klart mycket med mer varv och kraft än 2,9 cyllen.
Att det kan skilja så mycket!
Om jag sen ska sätta på fläkt och kåpor, det vet jag inte. Blir klart fulare, men är kanske bra för motorn?
