partner med Saxonette.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Tillman

partner med Saxonette.

Inlägg av Tillman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, vet att denna fråga har cirkulerat runt lite här på forumet förut, men jag tar risken och ställer den igen.. :) det är så här att jag håller just nu på att renovera upp en Norsjö partner som det sitter en saxonette på. jag ska ha den som huvudsakligt fraktfordon nu till vintertider. Min tanke var att sätta på en 3.5 Hk cylinder med 12mm förgasare. men har börjat tänka om lite efter att jag läst på lite, så nu till min fråga. jag vill alltså ha en stark och driftsäker motor.
ska man satsa på en 3.5a, eller är det bättre att behålla orginal och bara sätta på en 12mm förgasare? vilket blir bäst till ett fordon som verkligen ska användas dagligen?

MVH Tillman :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->´3,5 med 12a blir utmärkt. det händer inte mycket om du bara byter förgasare 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med en sk 3,5 tappar du bottenstyrka, men varvar lite mer, så på en Saxonette blir det sämre tycker jag, för där krävs bottenstyrkan. <!-- </EdIndex> --></div>
Tillman

Inlägg av Tillman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så med 3,5 cylindern går det lite snabbare men mindre bottenvrid?
och i orginalcyllen är det lite bättre botten?
men visst går det att sätta på en 12mm förgasare på orginalcyllen utan att den dränks? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tillman skrev:så med 3,5 cylindern går det lite snabbare men mindre bottenvrid?
men visst går det att sätta på en 12mm förgasare på orginalcyllen utan att den dränks?
Om det är en pluggad cyl är det väl meningslöst. Tänk på att en smalare insugskanal ger högre gashastighet vid lägre varv därav ett bättre bottenvrid. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om det är en norsjö partner borde den väl ha membran cylinder original och därmed ha 12mm förgasare? eller har dem bytt? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Amarace

Inlägg av Amarace »

NiklasHögberg skrev:om det är en norsjö partner borde den väl ha membran cylinder original och därmed ha 12mm förgasare? eller har dem bytt?
Jag förstår inte varför så många tror att det sitter 12mm förgasare då det är Membrancylinder? Är fler som säger att det ska vara 12mm förgasare. Det är en "8,5" förgasare original på dom, ingen av dom som är typad i Sverige av Shopper och Partner hade 12mm förgasare.

Men en 12mm förgasare fungerar utmärkt på dom, blir ju starkare.

Volvomannen, är ingen plugg, dom är 1,5hk original och har membran, finns dock olika stora membran. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Amarace skrev:
NiklasHögberg skrev:om det är en norsjö partner borde den väl ha membran cylinder original och därmed ha 12mm förgasare? eller har dem bytt?
Jag förstår inte varför så många tror att det sitter 12mm förgasare då det är Membrancylinder? Är fler som säger att det ska vara 12mm förgasare. Det är en "8,5" förgasare original på dom, ingen av dom som är typad i Sverige av Shopper och Partner hade 12mm förgasare.

Volvomannen, är ingen plugg, dom är 1,5hk original och har membran, finns dock olika stora membran.
Aha men släng på en 12 då, är ju ingen större förlust om du inte blir nöjd :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

volvomannen skrev:
men visst går det att sätta på en 12mm förgasare på orginalcyllen utan att den dränks?
Om det är en pluggad cyl är det väl meningslöst. Tänk på att en smalare insugskanal ger högre gashastighet vid lägre varv därav ett bättre bottenvrid.
Iprincip har du rätt, men det lilla hålet som en 1 hk
cylle har är förlitet även på låga varv. Kolla på en
2,9hk , den har ju ett fint bottendrag. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Skunkworkz skrev:
volvomannen skrev:
Om det är en pluggad cyl är det väl meningslöst. Tänk på att en smalare insugskanal ger högre gashastighet vid lägre varv därav ett bättre bottenvrid.
Iprincip har du rätt, men det lilla hålet som en 1 hk
cylle har är förlitet även på låga varv. Kolla på en
2,9hk , den har ju ett fint bottendrag.
Javisst men du kan inte jämföra olika cyllar med varann. På en o samma cyll ger en mindre gasare bätre bottenvrid men dålig topp och vice versa. Se på en del mc motorer från 90 talet de hade två olika insugsrör med olika diameter. Samt de nya vtec motorerena de utnyttjar bara en insukgsventil på låga varv men två på högre varv, samma princip som stor eller lite gasare <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
NiklasHögberg

Amarace skrev:

Volvomannen, är ingen plugg, dom är 1,5hk original och har membran, finns dock olika stora membran.
Okej fel av mig då. men fanns dessa farkoster med 12mm original i andra länder. för ja har haft en orörd shopper i nyskick som hade membranare o 12:a och den var köpt på de viset!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->membrancylinder med 13mm membran och 12mm förgasare var std i t.ex. norge. och satt ofta på mokick i tyskland. uppgiven effekt 2,4 eller 2,6 hk.
och det är väl inte helt otänkbart att mopedhanlaren skruvade på såna delar
om det var en äldre kund han kände väl.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

erlan skrev:membrancylinder med 13mm membran och 12mm förgasare var std i t.ex. norge. och satt ofta på mokick i tyskland. uppgiven effekt 2,4 eller 2,6 hk.
och det är väl inte helt otänkbart att mopedhanlaren skruvade på såna delar
om det var en äldre kund han kände väl.

erlan
så sant kan ju va så att den ja hade levererades från handlaren med den förgasasren och membranet. alternativt att den släpats hit från annat land. vad vet ja! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade också en helt orörd invalidmoppe som hade 12 mm Bing, och den gubben hade definitvt inte skruvat med den. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Tillman

Inlägg av Tillman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska kolla upp lite bättre vad jag egentligen har för något, så man får lite mer att gå på, just nu ligger allt i sommarstugan... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar