styrka eller varv ??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
skoog

styrka eller varv ??

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla!

Jag har lite funderingar angående längden på insuget kontra styrka och bottenvrid. Jag håller på att skruva på en DT cylinder på min flakmoped (En 2w1 på 41mm). Jag vill ha styrka på så lågt varv som möjligt, men på grund av att slaget är längre på sachs än DT så kommer jag att ha en spacer på 5mm under cylindern. Detta får till följd att avgas och spolkanaler kommer att komma lite högre upp än normalt, och detta borde väl då betyda mer varvvillighet? Jag har läst att längden på insuget kan påverka bottendraget en del, så antingen bultar jag min 17mm bing direkt på cylindern, eller så bygger jag ett vinklat insug och hänger den vid sidan av ramen och får då ett insugningsrör på c:a en decimeter. Kommer detta ge någon skillnad, om jag låter förgasaren sitta direkt å cylindern kommer det ju att se lite mer "original" ut, dvs inte lika iögonfallande. Självklart kommer jag att borra cylindern till 43mm sedan för att få lite mer kubik, men vill testa konceptet först. Jag har inte mätt durationerna än, för adaptern är inte riktigt klar än, men jag är tacksam för synpunkter angående insugets längd. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->efter vad jag läst på andra forum för modernare mopeder så är 2W1 en rätt så högvarvig cylinder. själv har jag tänkt att volymborra en orginlcylinder för motorbygge efter samma koncept. finns även en cylinder märkt 4AD som säljs som trimcylinder. men somliga påstår att det är samma som orginal.
själv tänker jag bygga med tjockare adapter och suzukikolv.
generellt sett så ger ett långt insug mer bottenvrid och ett kort ger mer toppeffekt. men om det gäller med reedventil vet jag inte. jag skulle prova med sachsförgasaren direkt på insugsplattan först.
men jag tycker i.o.f.s. att 16,5 mm mikunin som passar direkt på yamaha insugsplatta vore ett bättre val. om än besvärligare att bestycka.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ps
du har väl läst det här på hemsidan.

http://www.raketsport.com/kronika_nov2010.htm

G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den cylindern plus extra durationer kommer nog döda det mesta av bottenvridet redan från början, den är känd som en högvarvscylinder på DT och höjningen gör knappast saken bättre.
Vad sägs om att kolla möjligheten till att ha tunnare distans under cylindern, och istället låta kolven vända högre upp? Går fint att låta kolven gå en bit över cylindern, men man vill ju inte ha övre kolvringen för nära kanten av förklarliga skäl... :wink:

Har haft diverse olika insug med olika längd på olika trimmade moppar. Kan möjligen bli någon liten skillnad, men inte så mycket att det blivit någon direkt aha-upplevelse när man gått från det ena till det andra. <!-- </EdIndex> --></div>
skoog

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Erlan för infon!

Min tanke var också att borra upp "orginalcylindern" till 43, den skall ju tydligen ha sålts som trimcylinder med 43mm.. :)

Jag hade min cylinder liggande och "man tager vad man haver" när man skall testa, får väl kompensera lite med pipan sen, för att se hur det går..

Vet du hur hög distansen kommer att bli med suzuki-kolven? Det är ju annars en intressant tanke.

Denna cylinder kommer dessutom att hamna på en saxonette på flakmopeden, så det är ju test åt alla håll. :)

Det blir till att mäta upp durationerna för att se hur illa det blir.. :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Den cylindern plus extra durationer kommer nog döda det mesta av bottenvridet redan från början, den är känd som en högvarvscylinder på DT och höjningen gör knappast saken bättre.
Vad sägs om att kolla möjligheten till att ha tunnare distans under cylindern, och istället låta kolven vända högre upp? Går fint att låta kolven gå en bit över cylindern, men man vill ju inte ha övre kolvringen för nära kanten av förklarliga skäl... :wink:

Har haft diverse olika insug med olika längd på olika trimmade moppar. Kan möjligen bli någon liten skillnad, men inte så mycket att det blivit någon direkt aha-upplevelse när man gått från det ena till det andra.
cylindern blir inte höjd. det är vevhusplanet som ligger för lågt på sachsen.
däremot ökar sachsens längre slaglängd durationerna.

det är väl ingen som fått saxonetten att funka med så hård trimmning förr??

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om jag minns rätt blev distansplattan 8mm med suzukikolv.
min teori är att bättre flöde ner i vevhuset kompenserar lägre vevhuskomp.

skoog

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla bra synpunkter..

Tanken på att låta kolven vända ovanför cylindern låter som en god idé oavsett, och jag har mina tankar och funderingar på hur jag skall lösa saxonettens brister. Det blir ju inget värstingtrim direkt, utan det jag är ute efter är styrka istället för varv. Jag har lite planer på åtgärder när det gäller drivbackarna på saxonetten, men det får jag ta senare. Själva motorn borde nog hålla, det är ju drivbackarna som är kruxet, och jag har en membrancylinder att hänga på om drivbackarna skulle ta slut allt för fort.
Min tanke var att försöka hitta andra belägg på drivbackarna son funkar bättre. Det borde finnas bättre material nuförtiden, så att man kan sko om backarna. Jag får väl försöka kontakta någon som kör med 2w1 cylindern för att höra vilken gång det blir på maskinen. Annars kan man ju alltid byta maskinen till en 3 växlad. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

erlan skrev: cylindern blir inte höjd. det är vevhusplanet som ligger för lågt på sachsen.
däremot ökar sachsens längre slaglängd durationerna.
Mjo, nog blir den höjd, åtminstone relativt nedre dödpunkt som har väldigt mycket att göra med vilka durationer man får. Det som är ännu värre är att spolportarnas durationer ökar betydligt mer än avgas, så dom kommer inte bara öka, utan även vara långt ifrån att matcha varann.
Därför skulle jag (antagligen) välja att montera den så lågt som möjligt, det behövs nog för att få vettiga durationer särskilt om det ska gå bra på lågvarv. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och ett stort svänghjul och låg komp, det ger bra vrid. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->4AD är en originalcylinder. Finner man en 4AD och är på 43mm borrning är det en originalcylinder som blivit borrad.

Durationerna är väldigt låga på dom, och skulle inte heller bli tokhöga med 5mm höjningen. Så det är kanske något att satsa på! <!-- </EdIndex> --></div>
skoog

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok!
Min tanke var först att plana topplocket som har en kant på c:a 2mm innan förbäningsrummet börjar. Men det är nog bättre att kolven täcker spolportarna någon mm, och i stället låta kolven sticka upp ur cylindern så långt det går utan att riskera kolvringarna. Men jag tänkte testa med befintlig setup för att se hur den uppför sig... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med en ofilad 2w1 har jag kört i 75km/h. Så den kommer gå fortare än vad du tror! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
skoog

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexy: Hur hetsig är 2w1? Har för mig att du kör med en sådan 43mm?
Körde du den innan du portade cylindern i så fall?

Conrad: Har du något svänghjul till sachs med femdubbla vikten liggandes?
Behövs nog kraftigare vevstakslager i den stackars saxonetten i och för sig.. :)
Låg kompression brukar inte vara några större problem, den är väl variabel på sachs med pysen.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

skoog skrev:Rexy: Hur hetsig är 2w1? Har för mig att du kör med en sådan 43mm?
Körde du den innan du portade cylindern i så fall?

Trött på lågvarv, allt kommer senare!

Har en motor med 43mm cylinder, 2w1. Portad, men ingen monsterportning. Fått upp den i 85km/h, med totaldöd på lågvarv! Använder mig av 32mm jamarcol med kort krök.

Bild

Just denna cylinder har jag inte kört oportad. Men har kört en oportad 2w1, blev 75km/h ungefär.

Framtida planer blir en 45mm Polini. En av dom värsta till Dt50mx! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar