Sachs 4 växlat VS hva flinta 3 växlat

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Smeden

Sachs 4 växlat VS hva flinta 3 växlat

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er alla.

Har precis avslutat ett compact total renoverings projekt som blev bättre än fakbriks nytt. Tanken från början va att ha precis allt original men så vart det inte utan blev ett värsting motor bygge efter allt med kyrkportare och 60 cc från början. som är uppfräst och inslipat överallt. så ligger precis på gränsen för att hålla. Och denna går nu som ett troll på red bull.

Men nu till min fråga har en fin 1248 ram som är komplett med flinta fästen.
Och har även en 1252 ram till. Problemet är att jag har fått tag på en flinta 3 växlad fot och tanken var att bygga en fin 1248 men en lite ovanligare flinta 3 fot och med en 5.5 hk cylle.

Men nu idag så råka jag komma över en 4 väx sachs med och det är ju naturligt vis 5.5 hk på denna med.

Villken maskin är att föredra att lägga ner tid och lite pengar på tycker ni ? Är det någon fart i flinta maskinerna. Min enda erfarenhet av denna är en trött tråkig 2 väx hand med orginal grejer och den har då inte impat på mig.

Visst jag har ju båda motorerna men och har ju möjlig het att bygga båda eller senare byta motor på den compakten jag redan har.

Det som var lockande med flinta projecktet var just att dom inte är så vanliga och man inte ser den 3 växlade så ofta.

Så ni som har flinta på era moppar kan väl skriva lite hur dom är om man jämför dom mot sachsen. på samma villkor då vill säga .. <!-- </EdIndex> --></div>
Monarscoot

Inlägg av Monarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trots att jag själv kör trimmad Flinta med tvåväxlad hand som får ganska bra fart på Monarscooten så måste jag ändå säga att de mopeder jag haft i min ägo tidigare med Sachs- och Puchmotorer varit betydligt mer "lätttrimmade" om man ser till hur mycket pengar och ansträngning man måste lägga per hästkraft. <!-- </EdIndex> --></div>
Monarscoot 1263 -65
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är helt klart en större utmaning att få fart på en flinta.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torshälla Qvarnan bromsade drygt 6 Hp i Mellsta. För det fick han en stor aplåd från dom närvarande.
På den är det bara hemslöjd och ett ganska avanserat arbete.
Fyrpetad Sachs är enklare att plocka ut 6 hp. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Torshälla Qvarnan bromsade drygt 6 Hp i Mellsta. För det fick han en stor aplåd från dom närvarande.
På den är det bara hemslöjd och ett ganska avanserat arbete.
Fyrpetad Sachs är enklare att plocka ut 6 hp.
Glömde helt bort att gratta dig för den bedriften att plocka dryga 6kusar ur Qvarnan slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är bara lite (mekaniskt) delaktig i bygget. <!-- </EdIndex> --></div>
Monarscoot

Inlägg av Monarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men visst är det så att det går att få fart på en Flinta och tjusningen kan ju ligga i utmaningen. Körde tidigare med monsterförgasare från motorsåg men det blev för vasst så kondingarna rök med jämna mellanrum. Nu har jag originalförgasare, rejält masserad cylinder med anpassat avgas och ligger runt 60 km/h på scootern. Den skulle må bättre med lite större förgasare men det är i mitt tycke bra nog med tanke på vilken bromsverkan jag har på den:) <!-- </EdIndex> --></div>
Monarscoot 1263 -65
Smeden

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och tack för era svar.

Det är lite som ni skriver att tjusningen ligger nog mest i att det är ovanligt med flinta och sen tycker jag om att mixtra med sånt som inte så många andra gör. Här i våran stad vårat gäng så är det enbart sachs som gäller och de flesta har 5,5 eller 7,5 på sina veternare sen är det ju så att vissa går ju bättre än andra, Så det som lockar lite med är nog att bevisa att det går att få snurr på en flinta spis med. och inte bara sachs.

Du som lyckades med att få en flinta till 6hk är verkligen en bedrift och härlig att se att det går :D kan man få lite info vad som är gjort med den pjäsen ?

Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fins lite skrivet om den här på forumet. Han har trimmat efter det han läst på baksidan av HVA s trimmningsinstruktion. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Conrad Engström skrev:Fins lite skrivet om den här på forumet. Han har trimmat efter det han läst på baksidan av HVA s trimmningsinstruktion. :roll:
Synd bara att baksidan saknar text! :roll:

Jag tror du Conrad får skriva den sidan! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Smeden skrev:Hej och tack för era svar.

Det är lite som ni skriver att tjusningen ligger nog mest i att det är ovanligt med flinta och sen tycker jag om att mixtra med sånt som inte så många andra gör. Här i våran stad vårat gäng så är det enbart sachs som gäller och de flesta har 5,5 eller 7,5 på sina veternare sen är det ju så att vissa går ju bättre än andra, Så det som lockar lite med är nog att bevisa att det går att få snurr på en flinta spis med. och inte bara sachs.

Du som lyckades med att få en flinta till 6hk är verkligen en bedrift och härlig att se att det går :D kan man få lite info vad som är gjort med den pjäsen ?

Mvh Fredrik
Tänkvärt" dom 6hk är ärliga hästar medans en sk sachs 7,5 kanske ger 4 ärliga hk <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja och dom 6 pollarn var på bakdäcket. Inte vevaxel. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar