Blöt lägga lameller ??
Blöt lägga lameller ??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Har köpt en ny lamell sats till min sachs. Jag skulle höra med er om man skall blöt lägga lamellerna i olje bad innan man monterar .. Kan vara lite olika så därför jag frågar.
Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Står ju till och med i reklabladet för e type eller nån sån att det är en koppling som går i oljebad. en torrkoppling är det aldrig så tillvida att kopplingen inte är HELT avskild från oljan som på en bumse eller en gammal ducati tex <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Nu finns det många åsikter om det här
Men jag tycker det är en torrkoppling, därför ska du inte blötlägga.
(torr för att den inte går i ett oljebad, oljan ligger under lamellnivån)
Men jag brukar vara ganska ensam om den åsikten
Monark 1237 -74, 44 kmh
För att krångla till det lite. Har man för mycket olja i en sachsmotor kan kopplingen börja slira. Även om rätt sorts används.
Hade det varit en ren våtkoppling skulle den fortfarande funka bra, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:En torrlamellkoppling tål ingen olja alls där sätter jag gränsen mellan våtlamell och torrlamell.
En fiber/korklamell blir aldrig torr igen om den en gång varit i olja eftersom det är ett poröst material.
För att krångla till det lite. Har man för mycket olja i en sachsmotor kan kopplingen börja slira. Även om rätt sorts används.
Hade det varit en ren våtkoppling skulle den fortfarande funka bra, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
-
Jag stöder påståendet !! <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:56:an skrev:En torrlamellkoppling tål ingen olja alls där sätter jag gränsen mellan våtlamell och torrlamell.
En fiber/korklamell blir aldrig torr igen om den en gång varit i olja eftersom det är ett poröst material.
Hade det varit en ren våtkoppling skulle den fortfarande funka bra, eller?
Inget säger att den ska fungera som det är tänkt om den dränks i aldeles för mycket olja, ens om den är avsedd att konstant utsättas för oljestänk etc. Jämför en automatlåda på bil, bara för att det ska vara olja i dom betyder inte det att den kommer fortsätta fungera korrekt med för hög eller för låg oljenivå - tvärt om, dom brukar inte alls gilla sånt. <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Hade det varit en ren våtkoppling skulle den fortfarande funka bra, eller?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torrkoppling ingen olja överhuvudtaget, bilden visar en Ducatti koppling
som är en torrkoppling.

Våtkoppling går i ett oljebad som täcker lammellerna delvis, ungefär där det röda strecket är när motorn är avstängd,
tror att alla känner igen denna koppling.

Deltagit i en liknande diskusion i en annan tråd och förstår inte att det skall vara så svårt med begreppen
torrkoppling = ingen olja, slirar om det kommer olja på den
Våtkoppling = olja, bränns/ slits ner fort om den går utan olja
Det här får man lära sig ganska snart när man går och utbildar sig till
fordonsmekaniker, det är inga nyheter precis, kunskapen fanns i
mina läroböcker för 35 år sedan när jag gick på fordonsteknisk linje <!-- </EdIndex> --></div>
som är en torrkoppling.

Våtkoppling går i ett oljebad som täcker lammellerna delvis, ungefär där det röda strecket är när motorn är avstängd,
tror att alla känner igen denna koppling.

Deltagit i en liknande diskusion i en annan tråd och förstår inte att det skall vara så svårt med begreppen
torrkoppling = ingen olja, slirar om det kommer olja på den
Våtkoppling = olja, bränns/ slits ner fort om den går utan olja
Det här får man lära sig ganska snart när man går och utbildar sig till
fordonsmekaniker, det är inga nyheter precis, kunskapen fanns i
mina läroböcker för 35 år sedan när jag gick på fordonsteknisk linje <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men snälla rexxy...
Kopplingen är gjord för att fungera under sådana omständigheter som fabrikanten anvisar och där kan det skilja mycket från motor till motor.
Ta en gammal engelsk motorcykel t.ex. där skulle det vara en mindre mängd olja längst ned i kedjelådan precis så mycket för att smörja transkedjan. Likväl spred sig oljan till lamellerna som blev kladdiga och oljeinpregnerade i fibrerna eller korkarna men kopplingen fungerade som det var tänkt ändå. Jämför då en bil som har torrlamellkoppling. Får du där olja på lamellen är den körd direkt och det går inte att fixa vad jag vet. Resultatet blir en huggande koppling så man tror motorn ska hoppa ur bilen när man ska köra iväg.
<!-- </EdIndex> --></div>
Kopplingen är gjord för att fungera under sådana omständigheter som fabrikanten anvisar och där kan det skilja mycket från motor till motor.
Ta en gammal engelsk motorcykel t.ex. där skulle det vara en mindre mängd olja längst ned i kedjelådan precis så mycket för att smörja transkedjan. Likväl spred sig oljan till lamellerna som blev kladdiga och oljeinpregnerade i fibrerna eller korkarna men kopplingen fungerade som det var tänkt ändå. Jämför då en bil som har torrlamellkoppling. Får du där olja på lamellen är den körd direkt och det går inte att fixa vad jag vet. Resultatet blir en huggande koppling så man tror motorn ska hoppa ur bilen när man ska köra iväg.

<!-- </EdIndex> --></div>
Det var en fråga, inget påstående!56:an skrev:men snälla rexxy...

-