KS 100 MOTORINFO

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

KS 100 MOTORINFO

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns det nå´n här som är djävligt duktig på KS 100 motorer??

jag har börjat riva i en tidig 4vx sådan och hittar knappt ett enda jota information som jag behöver.
tror jag har ett tiotal frågor som jag behöver svar på.
jag har en manual till KS 50 och lite tuffliga sprängskisser med dåliga bilder, men det skiljer ganska mycket på dom och bilder och beskrivningar lämnar en hel del obesvarade frågor och info även om man har en KS 50 hate-wall.gif :gaah: :gaah: :gaah:

dom som skriver manualer borde straffas hårt :furious: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Re: KS 100 MOTORINFO

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:finns det nå´n här som är djävligt duktig på KS 100 motorer??

jag har börjat riva i en tidig 4vx sådan och hittar knappt ett enda jota information som jag behöver.
tror jag har ett tiotal frågor som jag behöver svar på.
jag har en manual till KS 50 och lite tuffliga sprängskisser med dåliga bilder, men det skiljer ganska mycket på dom och bilder och beskrivningar lämnar en hel del obesvarade frågor och info även om man har en KS 50 hate-wall.gif :gaah: :gaah: :gaah:

dom som skriver manualer borde straffas hårt :furious:
Är det några som borde straffas hårt så är det dom som inte lärt sig googla!

http://projectmopedmanual.info/Manuals/Zundapp/Zundapp%20service%20manual.pdf

:wink:

Varsågod! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för det men jag är redan straffad
jag håller ju på med en zurdapp :lol:

plus att jag fick nästan blodstörtning av frustrationen idag

tack för försöket men den där boken har jag redan
Fredde köpte en av VRM-Roffe men det står ju inte ens hur man ska vända ramlagren. plåttätning utåt eller innåt??
bilderna visar olika? men jag pratade med kent på kj tools och han sa plåtbrickor innåt vevhuset men han var inte så duktig på 100-motorn sa han.

Andra frågor är hur ska dom två olika nållagerbrickorna ligga ?
Hur ska dom lösa dreven sitta, dom som inte har olika fas eller pil?

Jag fick 3 p-boxar med samma mått men olika utförande,
1 med dubbla läppar och dubbla fjädrar, 1 med dubbla läppar och en fjäder på ena sidan, 1 med enkel läpp ??

Sen är tydligen kickaxeln lite udda för den har bara 2spår för låsring och inget hål för inv kickstopp och den verkar inte finnas med på nå´n bild allas

plus 10 till men det ordnar sig väl finns nog nå´n vänlig själ som har ytterligare info att dela med sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cobra :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ju alltid prova med SZK på facebook men jag undrar vad som har hänt med dappeåkarna.

SZK-forumet självdog och samma sak verkar hända med Facebooksidan...händer inte särskilt mycket där numera.

Nu sticker jag ut hakan och gräver kanske min egen grav men......

Min teori är att merparten är av Zündappåkarna är medelålders halvintroverta gubbar som mest håller sig till "de egna" och ägnar sina kvällar åt att sortera alla svårfunna delar som de aldrig i livet skulle kunna tänka sig att avyttra till någon utanför den "innersta kretsen".

Att skaffa nya erfarenheter eller dela med sig av sina egna skulle de aldrig i livet göra via nåt forum på nätet, icke då.

Givetvis finns det undantag men min personliga tolkning bygger faktiskt på en hel del egna upplevelser. Har varit i kontakt med många Zündappmän, när jag annonserat ut delar, som bekräftar det jag skriver ovan. Man köper gärna, är jävligt kräsen och vill absolut inte byta bort något godis.

Det är även vanligt att de medelålders Zündappmännen har ganska gott ställt och kan kosta på sig att köpa alla dyra fina delar som dyker upp, både NOS och nytillverkat. Att skicka en svårfunnen tank först till plåtslagaren och sen till kromfirman är vardagsmat för vissa.... Inget ont med alls, och nej, jag är inte avundsjuk.

Som sagt, det finns undantag, det gör det.

Det kanske är tur att jag har fler märken i stallet annars skulle kanske min framtid redan vara utstakad...... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt, Google is the "sh*t"
kejsaren skrev:tack för försöket men den där boken har jag redan
Fredde köpte en av VRM-Roffe men det står ju inte ens hur man ska vända ramlagren. plåttätning utåt eller innåt??
bilderna visar olika? men jag pratade med kent på kj tools och han sa plåtbrickor innåt vevhuset men han var inte så duktig på 100-motorn sa han.
Roffe på VRM har en bestämd åsikt om just detta.
http://www.pvlsverige.se/vrm/lager/lager.html
kejsaren skrev:Hur ska dom lösa dreven sitta, dom som inte har olika fas eller pil?
Bild

Här borde du kunna hitta några av svaren på dina andra frågor.
http://www.zunflappie.nl/faq/195
http://www.zunflappie.nl/faq/198
http://www.zunflappie.nl/faq/123 <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ingen skillnad på 4 vxl 50cc och 100cc (vad det
gäller hopsättning). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanonbilder Cobra
tackar ödmjukast
jag har fått lite mer info ikväll så nu har jag nog löst en hel del

nu är det bara lilldrevet i kopplingskorgen som gör mig osäker med det kanske Kent på kj kan hjälpa mig med i morrn

tack även ni andra för hjälpen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Pälle skrev:
Jag förstår din oro Pälle
men jag håller med dig, desvärre gäller det nog fler märken än Zundapp.

I en entusiastfordonsklubb jag är medlem i, beklagar sig de äldre över att inga yngre förmågor inresserar sig för våra fordon och hobbyn dör ut efter dom men ingen av dom gubbdjävlarna (:lol: ) släpper ifrån sig så mycket som en skruv utan att kräva en omöjlig sekelskiftespryl i byte :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Skunkworkz skrev:Det är ingen skillnad på 4 vxl 50cc och 100cc (vad det
gäller hopsättning).
men det är inte glasklart på 50cc heller eftersom det i stort sett är samma info som ges.
om man kan det är det som vanligt enkelt men då behöver man ju å andra sidan ingen manual heller. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Pälle skrev:Du kan ju alltid prova med SZK på facebook men jag undrar vad som har hänt med dappeåkarna.

SZK-forumet självdog och samma sak verkar hända med Facebooksidan...händer inte särskilt mycket där numera.

Min teori är att merparten är av Zündappåkarna är medelålders halvintroverta gubbar som mest håller sig till "de egna" och ägnar sina kvällar åt att sortera alla svårfunna delar som de aldrig i livet skulle kunna tänka sig att avyttra till någon utanför den "innersta kretsen".
Verkligen trist om det är så!!!
Jag tillhör verkligen de medelålders gubbarna, kan jag inte förneka. Men att hålla på allt, inte dela med sig osv det är en förbaskat tråkig inställning.

Vad gäller KS 100 motorn, så har jag inga erfarenheter av denna.
Bara sett på bild, tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tar inte heller åt mig. Jag har faktiskt SKÄNKT bort en krokig Fotpinne en gång.

SÅ DET SÅ !! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packboxar: Avfetta packbox och hål med rödsprit och smörj sedan packboxens kant med loctite (lättare att pressa i och fixerar den sedan). Smörj sedan in den med fett så den inte smälter när du startar motorn. Packboxen ska vändas med fjädrarna in mot motorn. Dubbelläppad packbox ska sitta på svänghjulssidan men det fungerar bra med enkelläppad. Enkelläppad vänds med fjädern/läppen in mot vevhuset. Vid montering av dubbelläppad så får du ej glömma att smörja utrymmet mellan tätningsläpparna med fett annars går den yttre läppen osmord.

Manual för Ks 100: http://projectmopedmanual.info/Manuals/Zundapp/Zundapp%20service%20manual.pdf

I övrigt håller jag med Pälle, KS 100 delar är och har alltid varit hårdvaluta. KS 125 är på väg åt samma håll.

Zündapp databas: http://www.zuendapp-daten.de/

PS. Om någon har ett topplock till en KS 100 så är jag intresserad DS. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar