Svarva cylinder till sachs ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Smeden
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jun 2012, 23:00
Ort: Västervik

Svarva cylinder till sachs ?

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er.

Min fråga till er där ut. Istället för att bråka med att plana topplocket med allt strul som det tillför med förbränningsrum och tätningsytor. Plus att sachs toppar är så tråkiga att få upp i en svarv. Så min tanke var att spänna upp cylllen istället och sen ta av lite på toppen där istället för det bör ju bli samma effekt som att plana toppen ? Någon som provat detta eller har ett motargument varför man inte bör göra som jag tänkt ?

Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då måste du ju svarva av kolven också då den blir för hög annars, så du vinner väl inget på det i komp? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var 15 var "sanningen" att man bara kunde plana Sachs-topparna 0,7 mm innan kolven slog i och det var såpass lite att det inte gav något.

I så fall är det väl bättre att satsa på en modifierad topp med centralt stift och bättre utformat förbränningsrum?
Det skall jag göra i vinter i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Vegge
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 okt 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Inlägg av Vegge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har man stadig hand med dremel kan man plana en sachstopp runt 2mm. Det gör skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vegge skrev:Har man stadig hand med dremel kan man plana en sachstopp runt 2mm. Det gör skillnad.
Jag antar att du menar att man skall slipa ur förbränningsrummet med en Dremel för att ge frigång och möjlighet till planing efter det? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har planat en sachstopp för hand tills det knappt var kvar nåt av den ursprungliga "tätringen" funkar fint kolven slår ej i <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopedfantasterna säljer högkomptoppar till Sachs.
Man lämnar sitt vanliga topplock och får tillbaka ett
helt omgjort med hemisfäriskt förbränningsrum.
Jag har använt det på 2 olika moppar med gott resultat.

Det kanske är något, om man inte vill slipa och trixa själv? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->som en mopar hemi <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Vegge
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 okt 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Inlägg av Vegge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
Vegge skrev:Har man stadig hand med dremel kan man plana en sachstopp runt 2mm. Det gör skillnad.
Jag antar att du menar att man skall slipa ur förbränningsrummet med en Dremel för att ge frigång och möjlighet till planing efter det?
Precis, då kan man på samma gång anpassa för öd om det önskas. Gör faktiskt stor skillnad om man har lite mer väss i snurran. Inte provat på nån orginal vad det ger. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom runda sachstopparna har jag aldrig haft nåt problem med att få upp i svarven.
en svarv med 250-300 mm diameter på chucken brukar räcka.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Re: Svarva cylinder till sachs ?

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Smeden skrev:Hej på er.

Min fråga till er där ut. Istället för att bråka med att plana topplocket med allt strul som det tillför med förbränningsrum och tätningsytor. Plus att sachs toppar är så tråkiga att få upp i en svarv. Så min tanke var att spänna upp cylllen istället och sen ta av lite på toppen där istället för det bör ju bli samma effekt som att plana toppen ? Någon som provat detta eller har ett motargument varför man inte bör göra som jag tänkt ?

Mvh Fredrik
Fungerar nog bra då cyllen ändå ska höjas med någon extra packning <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukade lyfta Sacshs cylindrarna och har ibland svarvat ner ända till kylflänsen. Dessutom har jag ombyggit löst förbränningsrum.
Det var innan jag började sänka ner förbränningsrummet i cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar