Svarva cylinder till sachs ?
Svarva cylinder till sachs ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er.
Min fråga till er där ut. Istället för att bråka med att plana topplocket med allt strul som det tillför med förbränningsrum och tätningsytor. Plus att sachs toppar är så tråkiga att få upp i en svarv. Så min tanke var att spänna upp cylllen istället och sen ta av lite på toppen där istället för det bör ju bli samma effekt som att plana toppen ? Någon som provat detta eller har ett motargument varför man inte bör göra som jag tänkt ?
Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Min fråga till er där ut. Istället för att bråka med att plana topplocket med allt strul som det tillför med förbränningsrum och tätningsytor. Plus att sachs toppar är så tråkiga att få upp i en svarv. Så min tanke var att spänna upp cylllen istället och sen ta av lite på toppen där istället för det bör ju bli samma effekt som att plana toppen ? Någon som provat detta eller har ett motargument varför man inte bör göra som jag tänkt ?
Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var 15 var "sanningen" att man bara kunde plana Sachs-topparna 0,7 mm innan kolven slog i och det var såpass lite att det inte gav något.
I så fall är det väl bättre att satsa på en modifierad topp med centralt stift och bättre utformat förbränningsrum?
Det skall jag göra i vinter i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
I så fall är det väl bättre att satsa på en modifierad topp med centralt stift och bättre utformat förbränningsrum?
Det skall jag göra i vinter i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag antar att du menar att man skall slipa ur förbränningsrummet med en Dremel för att ge frigång och möjlighet till planing efter det? <!-- </EdIndex> --></div>Vegge skrev:Har man stadig hand med dremel kan man plana en sachstopp runt 2mm. Det gör skillnad.
Jag kör så det ryker...
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopedfantasterna säljer högkomptoppar till Sachs.
Man lämnar sitt vanliga topplock och får tillbaka ett
helt omgjort med hemisfäriskt förbränningsrum.
Jag har använt det på 2 olika moppar med gott resultat.
Det kanske är något, om man inte vill slipa och trixa själv? <!-- </EdIndex> --></div>
Man lämnar sitt vanliga topplock och får tillbaka ett
helt omgjort med hemisfäriskt förbränningsrum.
Jag har använt det på 2 olika moppar med gott resultat.
Det kanske är något, om man inte vill slipa och trixa själv? <!-- </EdIndex> --></div>
-
Precis, då kan man på samma gång anpassa för öd om det önskas. Gör faktiskt stor skillnad om man har lite mer väss i snurran. Inte provat på nån orginal vad det ger. <!-- </EdIndex> --></div>Coolvette skrev:Jag antar att du menar att man skall slipa ur förbränningsrummet med en Dremel för att ge frigång och möjlighet till planing efter det?Vegge skrev:Har man stadig hand med dremel kan man plana en sachstopp runt 2mm. Det gör skillnad.
Re: Svarva cylinder till sachs ?
Fungerar nog bra då cyllen ändå ska höjas med någon extra packning <!-- </EdIndex> --></div>Smeden skrev:Hej på er.
Mvh Fredrik
-