alla säger olika, och googlar man så verkar dom flesta tycka enligt min sida
och som jag har räknat sedan jag var liten grabb
Ex, denna från Castrol
kan ju iofs vara någon annan som har gjort tabellen

Precis så tänker jag och har aldrig tänkta på det andra sättet.56:an skrev:Den "naturliga" frågan för mig från 12 års ålder tills nu är "hur mycket olja till en viss mängd bensin" och då stämmer sidan precis. Den slutliga mängden blir bensinen+oljan och det blir ju givetvis något mer men det är inget jag tänker på i.a.f.
Jag förstår inte vad det skulle vara för fel?
Japp Iphone har bra stödPälle skrev:
Sidan funkar grymt bra på Iphone iallafall. Tackar! Den ska bokmärkas
Självklart, jag har varit nöjd i snart två år med min 4:aS_Compakt skrev:Finns det fortfarande folk som nöjer sig med en iphone ?
Ja du räknar fel 4 % av 10 lit är 4 dl dvs färdig blandning blir 10,4 lit <!-- </EdIndex> --></div>Kuli skrev:Kör Samsung S2 med Android 4.
1. Skjutreglagen funkar inte bra, man får trycka på dom och se vad det blir vilket gör att det blir många tryck innan man har rätt siffror. Att skriva in manuellt har jag inte lyckats med ? Hur ?
2. Sedan avrundningsproblemet som du skrev.
3. Men sedan räknar den väl lite fel om man ska vara petig ? I alla fall enligt mitt sätt att räkna.
Det är väl mängden olja i det färdigblandade bensinen som procentsatsen avser ?
10 liter bensin och 4 % ger svaret 4 dl olja vilket ger totalt 10.4 liter färdigblandad bensin.
Räknar man baklänges... 4 dl av 10.4 liter är 3,85% (0,4/10,4=0,0384615384615385)
Borde vara 9,6 liter + 4 dl olja ger 10,0 liter färdigblandat.
Formeln borde väl vara (Bensin/(1-Procent))-Bensin=Olja (t.ex. (9,6/(1-0,04)-9,6=0,4
Men det är ju mitt sätt att räkna, kanske är fel ?Bra initiativ....
/Kuli...
Samsung har störstdisktant skrev:Självklart, jag har varit nöjd i snart två år med min 4:aS_Compakt skrev:Finns det fortfarande folk som nöjer sig med en iphone ?
har känt på ett par Androidlurar och kan inte förstå hur man ens kan köpa en sådan, men det är väll prislappen som styr
Apple har ju en sjuk marknadsandel om man jämför med övriga tillverkare
jaja, men det är ju bara för att dom har hundratals modellerS_Compakt skrev:
Samsung har störst
Gick om Nokia tidigt i våras
Men skall man räkna rätt så stämmer faktiskt inte tabellen, som så många andra inte heller gör...disktant skrev:Vet har rätt angående beräkningen ?
alla säger olika, och googlar man så verkar dom flesta tycka enligt min sida
och som jag har räknat sedan jag var liten grabb
Ex, denna från Castrol
kan ju iofs vara någon annan som har gjort tabellen
Det är helt riktigt i detta fallet, den lilla mängden olja som det handlar om här, spelar nog ingen som helst roll i praktiken.Amarace skrev:Att hålla på att räkna på t.ex 4dl på 9,6l Bensin är ju egentligen överkurs, så jättenoga är det inte.
Om jag inte missminner mig så brukade det stå blandningsförhållandet från tiden det begav sig, inte procent, då stog det 1:25, alltså 1 liter olja på 25 liter bensin. Men ja kanske minns fel?
Så vem har rätt ? <!-- </EdIndex> --></div>För tvåtaktsolja av andra märken med TC-klassificering:
1:25 => 1 del olja + 25 delar bensin