oljeblandning.se din oljeberäkningsguide

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Säcken skrev:Hur många har en moped som har skurit pga fel ojlemängd?
näej då är det nog sämre att blanda betongen fel :roll:
:lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:
pangerva skrev:% (procent) betyder per hundra. T.ex 2:100 (2%) 1:25 (4%). 4% är alltså 4 enheter (delar) av 100 och det är beträffande oljeblandad bensin 4 delar olja och 96 delar bensin.
Oljeinblandningen 4% skrivs som 1:25 , 2:50 eller 4:100. Det kallas blandningsförhållande vilket skrivs på det sättet.

För att ytterligare komplicera saken så blir blandningen 3,85% (som någon berörde tidigare) om man tillsätter 4 dl olja till 10 l (100 dl) bensin. Det skulle skrivas som 4:104 om det var korrekt. Inte skulle väl jag tro att det skulle påverka driften men så blir det i alla fall.
Så skall det se ut!
Äntligen en som inte har skolkat på lektionerna.... :D

slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det borde ju bli olika smörjeffekt med olika oljor :idea:

Som att blanda saft :wink:
Mormors hemmakokade jordgubbssaft fick man blanda 50-50 för att det skulle bli sött nog :P
Men om man köper nån "mer för pengarna saft" så blir ju en liter koncentrerad saft nio liter färdigblandad :shock:

Eller om man har för stort munstycke så moppen går fett
då kan man öka oljemängden och därmed få lite mindre bensin ...

Det här kan nog bli en lång tråd :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Men det borde ju bli olika smörjeffekt med olika oljor :idea:
Javisst, varför inte.
Istället för tvåtaktsolja så kan man ju använda sig av vanlig 40-olja, som man gjorde förr i tiden.
Men istället blanda i 80-olja, men bara hälften så mycket...... :roll:

Koncentrerad olja, hmm...om man blandar konsistensfett istället för olja i bensinen, skulle det då räcka med att köra på 0.5% ? 8)

Blandat med elvispen, för säkerhets skull...
:) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det får nog bli Lifan motorer på allt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som provat med http://www.briggsandstratton.com/engines-racing/
? :D 8) :wink: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
skoog
Inlägg: 54
Blev medlem: 09 aug 2012, 23:00

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:
Braxmatte skrev:Men det borde ju bli olika smörjeffekt med olika oljor :idea:
Javisst, varför inte.
Istället för tvåtaktsolja så kan man ju använda sig av vanlig 40-olja, som man gjorde förr i tiden.
Men istället blanda i 80-olja, men bara hälften så mycket...... :roll:

Koncentrerad olja, hmm...om man blandar konsistensfett istället för olja i bensinen, skulle det då räcka med att köra på 0.5% ? 8)

Blandat med elvispen, för säkerhets skull...
:)
Blanda då med en riktigt gammal elvisp som det slår gnistor om.. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
skoog skrev:
Blanda då med en riktigt gammal elvisp som det slår gnistor om.. :P
Det vore ju i så fall "Burning Love" med elvis p :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:
skoog skrev:
Blanda då med en riktigt gammal elvisp som det slår gnistor om.. :P
Det vore ju i så fall "Burning Love" med elvis p :wink:
Haha!! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oraklet har talat http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120831/hur-blandar-man-oljeblandad-bensin
Fråga: Hej. Önskar svar om korrekt beräkning av blandningsförhållanden. När jag söker på nätet så inser jag att det råder vilda diskussioner angående detta. En del säger att man skall lägga till xx % olja och en del att det skall vara xx % olja av totala mängden av blandningen. Om vi tar ex. en oljeinblandning på (1:25) det vill sägas 4%. Skall jag då ha 4dl olja + 10 liter bensin?

Jim



Svar: En tvåtaktsmotor fungerar bra med en oljeinblandning på 3, till kanske uppåt 7-8 procent. I det senare fallet kommer det dock att ryka ordentligt. Har man sedan en nållagrad kolvbultsbussning kan motorn klara sig på 2 procent – i vissa fall med 1 procent.

Men vi kan ändå köra några räkneexempel och utgår från att vi ska ha en oljeinblandning på 4 procent och vi har en bensindunk på 10 liter som vi ska blanda bensin och olja i. Om vi anger inblandningen i "delar av" så kan man även säga 1:25. om vi delar 10 liter med 25 så får vi 10/25=0,4 liter, eller 4 deciliter om man så vill. Om man nu häller i 0,4 liter olja i 10 liter bensin så blir ju den totala mängden vätska 10,4 liter. Nu har vi alltså 26 stycken 25:e-delar. (26x0,4=10,4) och oljemängden blir då en 26:e-del av vätskans totala volym. Detta innebär att oljans del av vätskan är 3,85 procent istället för 4. Frågan är då: ska man först hälla ur lika mycket bensin som man sedan tillsätter olja för att det ska bli rätt? Ja – om man vill att oljan ska utgöra en 1:25-del av vätskans totala volym. Då blir det 24 delar bensin och 1 del olja vilket totalt blir…25 delar.

Vi kör ett mer drastiskt exempel för att visa detta. Säg att vi vill ha 50 procent olja i bensinen. Vi har fortfarande 10 liter bensin att blanda med. 50 procent är ju detsamma som hälften av något. Om vi nu räknar med att 50 procent oljeinblandning skulle innebära att man ska tillsätta hälften så mycket olja som bensin så blir det så här: Vi har 10 liter bensin. Hälften av 10 är ju 5 och då tillsätter vi 5 liter olja till våra 10 liter bensin. Vad får vi då? Jo, 15 liter vätska där oljan utgör en tredjedel av den totala mängden vätska (5+5+5=10). Då får vi en oljeinblandning av 33,33 procent. Inga 50 procent med andra ord.

50 procent är ju hälften av något. Vi ska alltså ha lika mycket olja som bensin för att få en 50-procentig oljeinblandning. Med våra 10 liter bensin så måste det ju tillsättas 10 liter olja för att mängden olja ska utgöra 50 procent av vätskans totala volym. I 10-litersdunken innebär då detta att vi måste hälla ut 5 liter bensin som då ersätts med lika mycket olja. Jag tycker väl personligen att diskussionen om man ska tappa ur lika mycket bensin som man tillsätter olja är lite onödig då skillnaden i oljeinblandning blir försumbar när det handlar om så lite som 4 procent. Motorn kommer i alla fall inte att bry sig. Jag häller i 2 deciliter olja i min 5-litersdunk varje gång jag tankar. Sedan är det bara att tuta och köra.

Jim Lundberg
<!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom just att tänka på gubben som blandade kaffekask...

Det blev bäst om man hade drygt hälften av varje :?:
Han måste ha menat 55% kaffe och 55% sprit (totalt 110% :shock: )

Eller som Olle i pistvakt :idea:

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_qaoWqmVM3s"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/_qaoWqmVM3s" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:% (procent) betyder per hundra. T.ex 2:100 (2%) 1:25 (4%). 4% är alltså 4 enheter (delar) av 100 och det är beträffande oljeblandad bensin 4 delar olja och 96 delar bensin.
Oljeinblandningen 4% skrivs som 1:25 , 2:50 eller 4:100. Det kallas blandningsförhållande vilket skrivs på det sättet.

För att ytterligare komplicera saken så blir blandningen 3,85% (som någon berörde tidigare) om man tillsätter 4 dl olja till 10 l (100 dl) bensin. Det skulle skrivas som 4:104 om det var korrekt. Inte skulle väl jag tro att det skulle påverka driften men så blir det i alla fall.

Hur gör ni då med.....?
http://www.mathem.se/varor/saft-jordgubb/jordgubb-1l-fun-light
Vet inte riktigt om jag tror på det där... :?
Alla 104 delarna är ju inte bensin. Fyra av dom är faktiskt ren olja hur kan då blandningen bli 3,85% :?: :hmm:

Som vanligt blir jag imponerad av Jim Lundbergs kunskaper när han påstår tvåtaktsmotorer med kolvbultbussning fordrar fetare oljeinblandning och då förstår jag varför gammelmoppen med sitt låga effektuttag faktiskt fordrar mer olja än motorsågen med betydligt högre effektuttag per kubik motorvolym.

Säjer Jim Lundberg att det bör vara minst 3% olja så kommer det också bli den blandningen för min del. Men inte mer... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Är alla överens nu när mopedvärldens Wernher von Braun har avgjort frågan.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni skulle se hur jag blandar i olja när jag ibland åker förbi macken och tankar i tanken direkt (När det gäller måttligt vässade eller orginalmåtåårer )
har alltid en liten flarra olja med mig..

Då blir det som Olle, en Hojt ... eller två :lol: utan att räkna det minsta ! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:
Är alla överens nu när mopedvärldens Wernher von Braun har avgjort frågan.... :)
Finns nog några stönen som håller fast vid sina tidigare åsikter ändå..

Tacka vet jag när säcken tankar Alabaman på bensinmacken, tankar så gott som fullt med bensin och öser i olja tills lagom mängd runnit ur å ner över tanken, den går fint ändå.
:)

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Skriv svar