pangerva skrev:% (procent) betyder per hundra. T.ex 2:100 (2%) 1:25 (4%). 4% är alltså 4 enheter (delar) av 100 och det är beträffande oljeblandad bensin 4 delar olja och 96 delar bensin.
Oljeinblandningen 4% skrivs som 1:25 , 2:50 eller 4:100. Det kallas blandningsförhållande vilket skrivs på det sättet.
För att ytterligare komplicera saken så blir blandningen 3,85% (som någon berörde tidigare) om man tillsätter 4 dl olja till 10 l (100 dl) bensin. Det skulle skrivas som 4:104 om det var korrekt. Inte skulle väl jag tro att det skulle påverka driften men så blir det i alla fall.
Så skall det se ut!
Äntligen en som inte har skolkat på lektionerna....
<!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det borde ju bli olika smörjeffekt med olika oljor
Som att blanda saft
Mormors hemmakokade jordgubbssaft fick man blanda 50-50 för att det skulle bli sött nog
Men om man köper nån "mer för pengarna saft" så blir ju en liter koncentrerad saft nio liter färdigblandad
Eller om man har för stort munstycke så moppen går fett
då kan man öka oljemängden och därmed få lite mindre bensin ...
Det här kan nog bli en lång tråd <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmatte skrev:Men det borde ju bli olika smörjeffekt med olika oljor
Javisst, varför inte.
Istället för tvåtaktsolja så kan man ju använda sig av vanlig 40-olja, som man gjorde förr i tiden.
Men istället blanda i 80-olja, men bara hälften så mycket......
Koncentrerad olja, hmm...om man blandar konsistensfett istället för olja i bensinen, skulle det då räcka med att köra på 0.5% ?
Blandat med elvispen, för säkerhets skull... <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmatte skrev:Men det borde ju bli olika smörjeffekt med olika oljor
Javisst, varför inte.
Istället för tvåtaktsolja så kan man ju använda sig av vanlig 40-olja, som man gjorde förr i tiden.
Men istället blanda i 80-olja, men bara hälften så mycket......
Koncentrerad olja, hmm...om man blandar konsistensfett istället för olja i bensinen, skulle det då räcka med att köra på 0.5% ?
Blandat med elvispen, för säkerhets skull...
Blanda då med en riktigt gammal elvisp som det slår gnistor om.. <!-- </EdIndex> --></div>
Fråga: Hej. Önskar svar om korrekt beräkning av blandningsförhållanden. När jag söker på nätet så inser jag att det råder vilda diskussioner angående detta. En del säger att man skall lägga till xx % olja och en del att det skall vara xx % olja av totala mängden av blandningen. Om vi tar ex. en oljeinblandning på (1:25) det vill sägas 4%. Skall jag då ha 4dl olja + 10 liter bensin?
Jim
Svar: En tvåtaktsmotor fungerar bra med en oljeinblandning på 3, till kanske uppåt 7-8 procent. I det senare fallet kommer det dock att ryka ordentligt. Har man sedan en nållagrad kolvbultsbussning kan motorn klara sig på 2 procent – i vissa fall med 1 procent.
Men vi kan ändå köra några räkneexempel och utgår från att vi ska ha en oljeinblandning på 4 procent och vi har en bensindunk på 10 liter som vi ska blanda bensin och olja i. Om vi anger inblandningen i "delar av" så kan man även säga 1:25. om vi delar 10 liter med 25 så får vi 10/25=0,4 liter, eller 4 deciliter om man så vill. Om man nu häller i 0,4 liter olja i 10 liter bensin så blir ju den totala mängden vätska 10,4 liter. Nu har vi alltså 26 stycken 25:e-delar. (26x0,4=10,4) och oljemängden blir då en 26:e-del av vätskans totala volym. Detta innebär att oljans del av vätskan är 3,85 procent istället för 4. Frågan är då: ska man först hälla ur lika mycket bensin som man sedan tillsätter olja för att det ska bli rätt? Ja – om man vill att oljan ska utgöra en 1:25-del av vätskans totala volym. Då blir det 24 delar bensin och 1 del olja vilket totalt blir…25 delar.
Vi kör ett mer drastiskt exempel för att visa detta. Säg att vi vill ha 50 procent olja i bensinen. Vi har fortfarande 10 liter bensin att blanda med. 50 procent är ju detsamma som hälften av något. Om vi nu räknar med att 50 procent oljeinblandning skulle innebära att man ska tillsätta hälften så mycket olja som bensin så blir det så här: Vi har 10 liter bensin. Hälften av 10 är ju 5 och då tillsätter vi 5 liter olja till våra 10 liter bensin. Vad får vi då? Jo, 15 liter vätska där oljan utgör en tredjedel av den totala mängden vätska (5+5+5=10). Då får vi en oljeinblandning av 33,33 procent. Inga 50 procent med andra ord.
50 procent är ju hälften av något. Vi ska alltså ha lika mycket olja som bensin för att få en 50-procentig oljeinblandning. Med våra 10 liter bensin så måste det ju tillsättas 10 liter olja för att mängden olja ska utgöra 50 procent av vätskans totala volym. I 10-litersdunken innebär då detta att vi måste hälla ut 5 liter bensin som då ersätts med lika mycket olja. Jag tycker väl personligen att diskussionen om man ska tappa ur lika mycket bensin som man tillsätter olja är lite onödig då skillnaden i oljeinblandning blir försumbar när det handlar om så lite som 4 procent. Motorn kommer i alla fall inte att bry sig. Jag häller i 2 deciliter olja i min 5-litersdunk varje gång jag tankar. Sedan är det bara att tuta och köra.
pangerva skrev:% (procent) betyder per hundra. T.ex 2:100 (2%) 1:25 (4%). 4% är alltså 4 enheter (delar) av 100 och det är beträffande oljeblandad bensin 4 delar olja och 96 delar bensin.
Oljeinblandningen 4% skrivs som 1:25 , 2:50 eller 4:100. Det kallas blandningsförhållande vilket skrivs på det sättet.
För att ytterligare komplicera saken så blir blandningen 3,85% (som någon berörde tidigare) om man tillsätter 4 dl olja till 10 l (100 dl) bensin. Det skulle skrivas som 4:104 om det var korrekt. Inte skulle väl jag tro att det skulle påverka driften men så blir det i alla fall.
Vet inte riktigt om jag tror på det där...
Alla 104 delarna är ju inte bensin. Fyra av dom är faktiskt ren olja hur kan då blandningen bli 3,85%
Som vanligt blir jag imponerad av Jim Lundbergs kunskaper när han påstår tvåtaktsmotorer med kolvbultbussning fordrar fetare oljeinblandning och då förstår jag varför gammelmoppen med sitt låga effektuttag faktiskt fordrar mer olja än motorsågen med betydligt högre effektuttag per kubik motorvolym.
Säjer Jim Lundberg att det bör vara minst 3% olja så kommer det också bli den blandningen för min del. Men inte mer... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni skulle se hur jag blandar i olja när jag ibland åker förbi macken och tankar i tanken direkt (När det gäller måttligt vässade eller orginalmåtåårer )
har alltid en liten flarra olja med mig..
Då blir det som Olle, en Hojt ... eller två utan att räkna det minsta ! <!-- </EdIndex> --></div>
Är alla överens nu när mopedvärldens Wernher von Braun har avgjort frågan....
Finns nog några stönen som håller fast vid sina tidigare åsikter ändå..
Tacka vet jag när säcken tankar Alabaman på bensinmacken, tankar så gott som fullt med bensin och öser i olja tills lagom mängd runnit ur å ner över tanken, den går fint ändå.
mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.