Monark M36 -55

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Holländaren

Monark M36 -55

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ju slänga upp en tråd om moppen här också :)

För några månader sen så lurade en kompis på mig en Monark ram. Jag var egentligen inte i nåt större behov av några fler projekt men det såg ut att gå å göra nåt med den där ramen så jag bytte till mig den iaf. Ingen motor men annars var den väl relativt komplett och det mesta såg ut att gå att använda.
Den stod i ett hörn i garaget i några veckor och när Haradsdagen (nåt jippo vi har här i byn varje år) började närma sig så bestämde jag mig för att nu ska den ihop! Jag hade lite över en vecka på mig och det skulle väl gå bra.

Såhär har den sett ut en gång i tiden, med JLO 2 stegs automat och 0,8 hk.
Bild

Jag hade ett Puch E50 kickblock liggandes som känndes lämplig eftersom det finns gott om delar till dom. Tanken var en glidarmoppe och då är det skönt att inte behöva växla. Blocket hade jag redan delvis renoverat med ny vev, nya lager och en ny koppling så det känndes bra att bygga vidare på det blocket. Det jag behövde var en cylle och topp eller iaf en fräsch kolv för allt man hade på lager gav 4 kg komp som mest. Det blev att beställa en 75 kubiks Gilardoni när det äntligen hade kommit in ett lass igen.

Testade snabb lite möjligheter för utseendet, jag är 195 lång så plats för benen behövde jag och jag vill inte sticka upp 2½ meter ovanför vägen heller. Sänkte framgaffeln allt som gick genom att plocka ur fjädrarna helt o hållet (bara för å se hur låg den skulle bli alltså, hade inte tänkt köra med det). Sänkte sadeln och hedde på ett Nevada styre. Såg ju inte så tokig ut!
Bild

Bra då var det bestämt då.. Men nu fanns bara ett rätt stort problem: motorn fick inte plats i ramen! Även om jag plockade av framskärmen såg tog tändhatten fortfarende i framdäcket. Och bråttom var det ju.. Så man tänkte över det i några minuter och sen var det "no guts no glory" och så blev det såhär:
Bild

Svarvade ett förlängningsrör som jag fick banka i, passformen blev i det närmaste perfekt. Det går in en bra bit på båda sidor, skulle ha lagt lite punkter längre in också men nu glömde jag det. Svetsades såklart lite ordentligare sen.
Nu är den ju förlängd och om jag nu förstår det rätt så kommer det innebära att man måste köra i Pro Mod klassen om jag ska köra nåt race med den.. Känndes ju som att man låg bra till där med sveriges vingligaste moppe och 1 växlat automat :wink: :doh:
Bild

Tanken gömmer ju skarven rätt bra annars så man kanske skulle ha hållt tyst om förlängningen :lol:
Bild

Motorupphängningen fick göras om så bort med det gamla och ditt med nåt nytt, här är prototyp 1.
Bild

Och så blev det då.. Hylsan på främre fästet ska även hålla ett kedjeskydd sen, därför blev den lite längre.
Bild

Sen landade cyllen och gasaren i brevlådan så då var det dags att sätta igång med motorn.
Man fick skotta ordentlig här för att få ner cyllen.
Bild

Och på plats.. Nu var det bara börja fixa ett insug
Bild

Jag bestämde att inte lita på att förlängningsbiten håller så det skulle dit ett rör för att styva upp ramen. Ett rakt rör såg förjävligt ut så jag böjde till det för att få lite mjukare form, blev ju rätt bra men sabbade totalt utseendet jag hade tänkt mig!
Bild

Jaja det löser sig nog tänkte jag, nu fortsätter vi med motorn..
Tillverkade ett insug
Bild

Det visade sig att min nya koppling inte var nån kick koppling så jag fick svarva en hylsa för att centrera kick drevet eller vad man ska kalla det.
Bild
Bild

Sen när jag hade limmat allt, satt dit kopplingen, kolven och allt, och skulle he dit det sista som var cyllen och toppen så upptäckte jag att kolven stod lite sne när den var i NDP.. Det visade sig att man har glömt att fila bort några små kanter längst ner i spolkanalerna som kolven tog i. Suck, bara riva isär hela skiten då....
Men efter det så var det dags för uppstart! Här utan dämpare.
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wk-G93CTVKo"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wk-G93CTVKo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Dagen efter kom packningen till kopplingshuset så då kunde man faktiskt fylla olja och ge sig på en livsfarlig provsväng.. Det hade ösregnat hela dan, bara frambroms på moppen och inga fotstöd. Men är man sugen så är man.
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OylIgEVWYfw"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OylIgEVWYfw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Såhär såg den ut då, ett annat styre gjorde susen för att få till utseendet igen, blev ett riktig fränt stuk på den tycker jag själv om än det inte riktig blev som det var tänkt från början.
Bild
Bild

Då kom den dära Haradsdagen och moppecruisingen avklarades utan problem. Jag levde om mest av alla trots ljuddämparinsats, och den gick hårdast och många ville provköra. Jag körde med nåt stort skumgummifilter och det var en som klagade på det, att det såg för modernt ut. Det hade han ju helt rätt i så när jag kom tillbaks till garaget så kollade jag om ett gammalt Tillotson filter kunde tänka sig passa. Efter några minuter i svarven så gjorde det det, mycket bättre :)
Bild

Lackade allt som var nytt, färgen blev inte riktig perfekt men i dagsljus syns det inte så mycket.
Bild

Sen fick jag för mig att det skulle vara kul att köra lite dragrace med den.. Så det blev att bygga en pipa..
Bild

Vilket genast gjorde sitt för kopplingen pajjade på första provsvängen.
Det blev att tillverka en förstärkningsplatta:
Bild

Kopplingen ville inte alls bete sig men till slut kom jag fram till att det var överhettning pga oljebrist som var orsaken.. Lite fler och större hål i kopplingsskålen gjorde att den inte kokade bort all olja på en gång iaf..
Bild

Nu funkade det mesta, dags för en till provsväng:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/A68RS3Jjs9Y"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/A68RS3Jjs9Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

97 km/t och motorn övervarvade :) Den vill absolut inte varva mer än 12000, oavsett drevning och uppför/nedförsbacke.
Dagen efter var racet och min bästa tid för dagen blev 11,4 sek med 99,0 km/t slutfart. Jag kom på andra platsen vilket var mycket mer än vad jag hade räknat med så man kan väl säga att man var rätt nöjd :)

Jag testade massor med olika grejer under dagen men ingenting hjälpte. Dom problemen som ska lösas nu är först å främst att förgasaren är på tok för liten, det sitter en 21a där nu och jag tänkte testa en 28. Men blev lite sugen på testa en Tillotson HR också faktiskt bara för att dom är fräna. Sen är membranet inte så optimal för höga varv.
Och så vill kopplingen fortfarende överhetta lite vilket resulterar i att den tappar varv medans den slirar, så det ska testas lite olika oljor nu.

Här är en film från racet jag körde, jag kör på 4:14, 7:14, 10:34 (semifinal) och 13:23 (final).
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Za_62qqfUiI"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Za_62qqfUiI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I`m just LOVE YOU mistick_yes.gif mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha ha,kul bygge :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Inlägg av pnilz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Samma kvalitet som skoter projekten snyggt jobbat! slider_score.gif

Danne <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt kul bygge!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du en bror som heter JLO-Gurra? :D <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:respekt: Häftigt bygge!! <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att ni gillar självmordsmaskinen :)
Eller självmordsmaskin, det är inte så farligt egentligen. Den är förvånansvärd stabil för att vara en 50 tals moppe, antagligen mest pga röret jag satte dit, det styvar upp ramen reält. Vid 100 km/t börjar det kännas lite små ostabil men inte så man vill släppa direkt :wink:

Rekommenderas däremot inte att köra på gatan med en sån här pryl.. Det som ÄR livsfarlig på den är bromsarna för dom är inte direkt gjorda för dom här hastigheterna. Men på banan ska man inte bromsa så där går det bra :)


Har vad jag vet ingen bror som heter JLO-Gurra, hur så? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkmmen hit :) Kul att se dig här också.

O jäklar i mig vad den går :shock: Jag tycker du ska ge dig på en Ilo och se hur du lyckas med den, kan ju inte annat än gå bra :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det känndes som att man hade hittat rätt här nu när man har hamnat i moppeträskete på riktigt :)

Det blir nog ingen JLO i den här, kompisen som jag köpte ramen av hade köpt den här moppen bara för motorn. Han hade en kanonfin M56 med dålig motor så motorn skulle han ha kvar men ramen behövde han inte.
Sen när det är race så vill man ju gärna ha bra tillgång till delar och jag råkar ha många Puch delar på lager :) Möjligtvis byter jag till en 2 växlat Puch (Z50) nästa säsong men det återstår å se om det verkligen blir nån fördel jämfört med E50:n. Slirkopplingen funkar faktiskt rätt bra när man väl börjar få lite ordning på den.

Möjligtvis blir det att fila lite i en Victoria M50 däremot. Jag har en motor som ska renoveras då motorn jag har i Frammen (nya glidarmoppen) låter som en stenkross.. Och har man nu lika lös allt så kan man ju passa på och försöka få den att gå 40-50 iaf :) <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock:

härligt bromsgnissel <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:urock: Härlig moppe! Välkommen till forumet!!! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Holländaren skrev: Det blir nog ingen JLO i den här, kompisen som jag köpte ramen av hade köpt den här moppen bara för motorn.
Hej !

Å det var Ilo automat ( GA50 ) sa du ?

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:Å det var Ilo automat ( GA50 ) sa du ?

mvh Patrik
Jag är inte speciellt insatt i dom här motorerna men enligt vad jag hittar så heter motorn G50. Motorn var redan bortplockat när jag köpte moppen så jag har inte ens sett den.
Men växelhandtaget satt kvar på styret så det var nog ingen automat iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar