Rengöra avgasrör
Rengöra avgasrör
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra sätt att rengöra ett oljigt avgasrör samt krök sökes.
Är ett bad i lacknafta bra eller finns det bättre alternativ.
Avgasröret är aluminium och ej cromat. <!-- </EdIndex> --></div>
Är ett bad i lacknafta bra eller finns det bättre alternativ.
Avgasröret är aluminium och ej cromat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Avgasrör i Aluminium?
Jag brukar ha en stålvajer (6mm som jag fransat upp i änden) och sätta på borrmaskinen och köra i kröken/ljuddämparen, man ska dock vara noga så att inte änden åker ut för den vispar runt ordentligt då, jag har en längre och en kortare bit jag använder. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag brukar ha en stålvajer (6mm som jag fransat upp i änden) och sätta på borrmaskinen och köra i kröken/ljuddämparen, man ska dock vara noga så att inte änden åker ut för den vispar runt ordentligt då, jag har en längre och en kortare bit jag använder. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amarace gillar ditt sätt, har inte tänkt på det innan, ska testas nästa gång.
Jag har nästan alltid kört dem mer primetiva metoden, förs en vin kork i ena änden av kröken, sen fett lösande till en 1/4-1/3 och sen lite vassa småsten, vinkork och skaka så in i helvete!
Sen ljuddämparen beror på hur den ser ut, men stålborste och småsten brukar fixa den med =D <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har nästan alltid kört dem mer primetiva metoden, förs en vin kork i ena änden av kröken, sen fett lösande till en 1/4-1/3 och sen lite vassa småsten, vinkork och skaka så in i helvete!
Sen ljuddämparen beror på hur den ser ut, men stålborste och småsten brukar fixa den med =D <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet är att den är så j...a oljig inuti, vi talar om MASSA gegga där.
Ljuddämparen går att dela på, och alla kamrar är fulla!
Jag vill ju inte använda ngt medel som förstör dämparen, därför funderar jag lägga den i ett bad, med är osäker på avd som löser bäst. <!-- </EdIndex> --></div>
Ljuddämparen går att dela på, och alla kamrar är fulla!
Jag vill ju inte använda ngt medel som förstör dämparen, därför funderar jag lägga den i ett bad, med är osäker på avd som löser bäst. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova en balja med varmt vatten och maskindiskmedel i pulverform.
Det använde jag för att göra ren kaminen invändigt i farsans badtunna.
Starkare prylar än man tror!
Förr så la man dom i ett bad med diesel, men dagens diesel är så dålig att det händer inte ett piss
<!-- </EdIndex> --></div>
Det använde jag för att göra ren kaminen invändigt i farsans badtunna.
Starkare prylar än man tror!
Förr så la man dom i ett bad med diesel, men dagens diesel är så dålig att det händer inte ett piss

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Maskindiskmedel innehåller natriumhydroxid (kaustiksoda).
Om avgasröret är i aluminium(?) gäller det att se upp lite.
Speciellt tillsammans med varmt vatten....
En aluminiumkastrull med kokande vatten som man häller kaustiksoda i, kan explodera så bara bakelithandtagen finns kvar.....
Om avgasröret är i aluminium(?) gäller det att se upp lite.
Speciellt tillsammans med varmt vatten....

En aluminiumkastrull med kokande vatten som man häller kaustiksoda i, kan explodera så bara bakelithandtagen finns kvar.....

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vattnet är under 80 grader och man kör med vanligt maskin diskmedel så är det värsta som kan hända är att ytan blir matt och det blir ett svart pulver yta som lätt går att putsa bort.
Annars skulle jag sprängt många saker på jobbet!
Snyggt sura, samma idé samtidigt
Men du har rätt att maskindisk medel är starka saker,
På jobbet städar vi fritöser, ungnar och fläktgaller med det
Annars skulle jag sprängt många saker på jobbet!
Snyggt sura, samma idé samtidigt

Men du har rätt att maskindisk medel är starka saker,
På jobbet städar vi fritöser, ungnar och fläktgaller med det