Märkligt problem med Sachs 1,5 hp motorn ?
Märkligt problem med Sachs 1,5 hp motorn ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på och renoverar raket 1148 1961. Då jag kom hem var det flera deciliter bensin under moppen och bensin kranen stod öppen. Det såg ut som om läckaget var någonstans under förgasaren ? Nu i dag skulle jag kolla oljan i växellådan och tog bort ovala skyddsbrickan ( S ) Hoppsan, nu kom det genast ut flera kaffekoppar olja uppblandat med bensin !!!!
Fråga : varifrån kom allt bensin ? Hur kunde det rinna ner i växellådan ? Är det någon tätning under förgasaren som är paj ? Jag har inte ännu kollat den saken. <!-- </EdIndex> --></div>
Fråga : varifrån kom allt bensin ? Hur kunde det rinna ner i växellådan ? Är det någon tätning under förgasaren som är paj ? Jag har inte ännu kollat den saken. <!-- </EdIndex> --></div>
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter som det är vevaxelns radialtätningar som är deffekte. iaf på transmissionssidan. mopeden verkar ha "flödat" över och det har tagit sig ner i vevhuset och sedan ut i växellådan därav bensinblandad olja. verkar även som flottören i förgasaren ej sluter tätt i stängt läge, detta är min teori om felet. oftast om tätninarna på veven har läckage på transsidan så ryker mopeden onormalt om man har rätt mängd olja i växellådan för att sedan ryka mindre då oljenivån sjunkit. hoppas du förstår mitt pladder. om inte så kanske någon annan kan beskriva enklare. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du menar väl axialtätningen vevhus / växellåda ? Hmmm... Men vilken väg rinner i så fall bensinen ner i vevhuset ? Där borde nu i så fall finnas mängder av bensin och hur tappar jag ut den i så fall ? Eller kan bensinen ha runnit ner direkt i växellådan och i så fall vilken väg ? Jag har ju aldrig plockat i sär en sachs motor ! <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:låter som det är vevaxelns radialtätningar som är deffekte. iaf på transmissionssidan. mopeden verkar ha "flödat" över och det har tagit sig ner i vevhuset och sedan ut i växellådan därav bensinblandad olja. verkar även som flottören i förgasaren ej sluter tätt i stängt läge, detta är min teori om felet. oftast om tätninarna på veven har läckage på transsidan så ryker mopeden onormalt om man har rätt mängd olja i växellådan för att sedan ryka mindre då oljenivån sjunkit. hoppas du förstår mitt pladder. om inte så kanske någon annan kan beskriva enklare.
Vill man så kan man.
-
troligen har bensinen tagit vägen genom cylindern ner i vevhuset. och sedan ut i växellådan. annars vette katten hur den kommit dit. det skulle i så fall vara läckage på blockets ovansida ner mot växellådan men det tvivlar ja på. bräsnlet i vevhuset förbränns nog bara du startar upp den men du bör nog byta vevaxelns tätningar både mot växellådan och bakom tändplattan. <!-- </EdIndex> --></div>brylles skrev:Du menar väl axialtätningen vevhus / växellåda ? Hmmm... Men vilken väg rinner i så fall bensinen ner i vevhuset ? Där borde nu i så fall finnas mängder av bensin och hur tappar jag ut den i så fall ? Eller kan bensinen ha runnit ner direkt i växellådan och i så fall vilken väg ? Jag har ju aldrig plockat i sär en sachs motor !NiklasHögberg skrev:låter som det är vevaxelns radialtätningar som är deffekte. iaf på transmissionssidan. mopeden verkar ha "flödat" över och det har tagit sig ner i vevhuset och sedan ut i växellådan därav bensinblandad olja. verkar även som flottören i förgasaren ej sluter tätt i stängt läge, detta är min teori om felet. oftast om tätninarna på veven har läckage på transsidan så ryker mopeden onormalt om man har rätt mängd olja i växellådan för att sedan ryka mindre då oljenivån sjunkit. hoppas du förstår mitt pladder. om inte så kanske någon annan kan beskriva enklare.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har faktiskt varit med om ett par gånger att packningen mellan vevhushalvorna varit otät så bensin från flödande förgasare runnit ner där (och regnvatten). Så det är inte omöjligt att det kommit den vägen eftersom skvallerröret från flottörhuset går ner i "baljan" under förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Ännu en del frågor . Jag har nu enl. Crescent " instruktionsbok -- mopeder " tappat ur olja genom att öppna pos.1 oljetappningsskruven. Ut kom 2 matskedar olja ! Vad var det för olja, olje nivån bakom ( S ) skylten minskade ej ? Skall avtappningen ske genom pos 3 oljenivåskruven, eller hur får jag bort den bensin blandade oljan ? Är det inte så att endast olja i motorn finns ( oljebadet ) endast vid lamellsidan ? Eller ?? <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Jag har faktiskt varit med om ett par gånger att packningen mellan vevhushalvorna varit otät så bensin från flödande förgasare runnit ner där (och regnvatten). Så det är inte omöjligt att det kommit den vägen eftersom skvallerröret från flottörhuset går ner i "baljan" under förgasaren.
Vill man så kan man.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du kan även ta ur pluggen undertill på transmissionskåpan. man kan få tippa mopeden lite fram o tillbaka så allt kommer ur. angående vilken typ av olja så yttrar ja mig ej om det då det kan bli fel. var o en har olika åsikter om sort och typ därav att ja e tyst. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
skall ju vara ett litet hål i bakkant till vänster i baljan som överflödig soppa tar sig ut genom så det ej blir en nivå stående i baljan på blocket. <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Jag har faktiskt varit med om ett par gånger att packningen mellan vevhushalvorna varit otät så bensin från flödande förgasare runnit ner där (och regnvatten). Så det är inte omöjligt att det kommit den vägen eftersom skvallerröret från flottörhuset går ner i "baljan" under förgasaren.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Jag tror att jag börjar fatta hur det förhåller sig. Oljeavtappnings skruven ( växellådan ) under motorn ligger ju på högre nivå än lamellsidan. Om jag har oljenivå pluggen ( lamellsidan ) utskruvad och fyller på ny olja tills det börjar rinna över vid den, så har också lämplig oljemängd runnit till växellådan. <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:du kan även ta ur pluggen undertill på transmissionskåpan. man kan få tippa mopeden lite fram o tillbaka så allt kommer ur. angående vilken typ av olja så yttrar ja mig ej om det då det kan bli fel. var o en har olika åsikter om sort och typ därav att ja e tyst.
Vill man så kan man.
- pangerva
- Forumsponsor
Jag tror det kommer mellan vevhushalvorna. Skulle det komma via "packboxen" så skulle vu först halva vevhuset fyllas. Märker man inte det då man ska starta???
<!-- </EdIndex> --></div>
och som kan vara tätt???NiklasHögberg skrev:skall ju vara ett litet hål i bakkant till vänster i baljan som överflödig soppa tar sig ut genom så det ej blir en nivå stående i baljan på blocket.Amarace skrev:Jag har faktiskt varit med om ett par gånger att packningen mellan vevhushalvorna varit otät så bensin från flödande förgasare runnit ner där (och regnvatten). Så det är inte omöjligt att det kommit den vägen eftersom skvallerröret från flottörhuset går ner i "baljan" under förgasaren.
Jag tror det kommer mellan vevhushalvorna. Skulle det komma via "packboxen" så skulle vu först halva vevhuset fyllas. Märker man inte det då man ska starta???

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Lasse väss
- Forumsponsor
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också problemet med att vatten som kommer in under förgasarn och ner i "baljan" hittar någon väg ner till oljan i växellådan. Jag hade haft flakan stående i en fruktansvärd regnskur, och nästa gång jag startade den så började det bubbla ut grå smet vid kopplingsarmen. När jag kollade oljan kunde jag konstatera att det var ca. 4 dl. gråblaskig, vattenutspädd olja i motorn. Jag som hällt i 2 dl ren fin olja dan före
. Så slutsatsen blev att vattnet rinner från "baljan" under förgasaren rätt ner i motorn. Vilken väg den tar törs jag inte svara på. Fenomenet började när jag satte på en membrancylle. Insuget är vinklat så att korkpackningen under förgasaren inte sluter tätt mot motorblocket. Den liksom hänger i luften. Har funderat på att dra en sträng silicon runt förgasarplåten för att få det tätt
<!-- </EdIndex> --></div>

prova att montera en sådan och se om problemet försvinner

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns en plasttätning att montera under förgasaren som tätar bättre mot blocket när du monterar membrancylinderäckelpekkasin skrev:Jag har också problemet med att vatten som kommer in under förgasarn och ner i "baljan" hittar någon väg ner till oljan i växellådan. Jag hade haft flakan stående i en fruktansvärd regnskur, och nästa gång jag startade den så började det bubbla ut grå smet vid kopplingsarmen. När jag kollade oljan kunde jag konstatera att det var ca. 4 dl. gråblaskig, vattenutspädd olja i motorn. Jag som hällt i 2 dl ren fin olja dan före. Så slutsatsen blev att vattnet rinner från "baljan" under förgasaren rätt ner i motorn. Vilken väg den tar törs jag inte svara på. Fenomenet började när jag satte på en membrancylle. Insuget är vinklat så att korkpackningen under förgasaren inte sluter tätt mot motorblocket. Den liksom hänger i luften. Har funderat på att dra en sträng silicon runt förgasarplåten för att få det tätt
prova att montera en sådan och se om problemet försvinner

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker