puch nevada delar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
reggaefisken

puch nevada delar

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att fixa min gamla nevada. tänkte lägga upp en renoverings tråd men det blev inget av det. men inget ni missar, har borstat av den värsta dyngan "mög" som vi säger i skåne,

Allt funkar förutom tanken som ska lagas lite lätt!

När jag var 15 kördes denna helt otrimmad förutom ett tag då pluggen drogs men det gjorde ingen direkt effekt om man inte byta gasaren och avgassystemet.

Men nu vill jag ha lite fart i den, mitt mål är 50-60km/h

Jag ska köpa ett 28mm krök men såg ganska snabbt att det finns krökar till nevada, montana, dakota m.m Men hur stor skilnad e det på dem?

kan jag köra en dakota krök till nevada eller det passar inte alls?
men en montana krök då?

Sen ska det på en störe gasare funderar på en 15mm, men 17mm är oftast billigare

http://shop.ettansmopeder.se/forgasare-17mm-trim-puch-mfl/3733-0

http://shop.ettansmopeder.se/forgasare-15mm-hva-ilo-puch/3022-0

vilken skulle ni tagit? kan man ha stälbart till den 17mm?

vet ni någon sida där krök, ljuddämpare och lämplig gasare kan köpas för ett bra pris

(bryr mig inte om kromet släpper, det skulle bara passa moppen bra =P) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nog har jag väl för mig att det finns 32-millimeterskrökar att skaffa till Puch?
Arean ökar rejält och därmed flödet så kan du hitta en sådan är det väl att föredra.

De där 17mm-förgasarna tror jag inte har ställbart, har aldrig sett en Bing med centrumflottör och ställbart, så det är nog fasta munstycken som gäller.

Om du bara tar dig tid att sortera ut bestyckningen så skall ju en 17 mm gå bättre än en 15 mm, arean ökar från 177 mm² till 227 mm² vilket är nästan 30% mer. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->från orginal 26 till 28mm krök ger ca 33% ökad effekt som jag kom i håg (gjorde inte matten nu) så från 26 till 32 borde vara ganska extremt skillnad

(dålig matte om 2mm ger 33% borde 6mm ge 100%)

men frågan var mer om någon annan puch krök passar nevada, eller jag måste hitta en som det står nevada på

på puch verkstan kostar en montana krök 150kr medans en nevada kostar 250 och frågan är vad e skillnaden och hur mycket skiljer det sig <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nevada har en annan vinkel på fästflänsen jämfört med Montana.
Och mer än 28mm på En puch med dom ökningar du har ger inget.
Jag körde Montana med 28mm krök och den gjorde 75km/h enligt bilmätare då det begav sig för sisådär 22 år sedan. (en sk 7,5hk "60"cc som var lite portad och 17Bing, Ubåt).

Förgasaren så ser det ju klart bättre ut med 15mm förgasaren, o vill du ha 17mm skulle jag köpa en ubåt med ställbart, fanns iaf förr insug till fläktkylda puch som dom passade på (Ubåt för zundapp fick man putsa bort en kant på för att få in i insuget). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Nog har jag väl för mig att det finns 32-millimeterskrökar att skaffa till Puch?
Vette tusan om det är så vanligt, bör bli skapligt trångt å skruva mot cylindern också. mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: puch nevada delar

Inlägg av Patrik »

reggaefisken skrev:
Men nu vill jag ha lite fart i den, mitt mål är 50-60km/h
Min fars 3 vxl Montana gör de farter du har som mål, den sitter det Bing 14 på, 16mm insugsrör å en böj/krök med 22mm ytterdiameter och originalljuddämpare med orörd insats i. mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skrev fel, från 26-28 ger 33% störe volym i kröken och inte 33% mer efekt <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tänkt lite, min nsu gör en 48km/h med 28krök och borrat pluggen från 6mm till 10mm, den har en 9mm förgasare

Så börjar nog med att skaffa krök och ljuddämpare (de är i hopsvetsade på min)

Gissar att dakota kröken inte heller passar fast det är samma motor....

Sen får vi se hur jag gör med förgasaren, vill ha med ställbart, men 15mm "orginal" är svindyra

men får testa först med 12mm och se om jag är nöjd....
Troligen inte :twisted:

Men har inte stress, om det dyker upp en billig "60cc" och en trevlig förgasare på tradera eller här så köper jag det! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Patrik skrev:
Coolvette skrev:Nog har jag väl för mig att det finns 32-millimeterskrökar att skaffa till Puch?
Vette tusan om det är så vanligt, bör bli skapligt trångt å skruva mot cylindern också. mvh Patrik
Nej, mitt minne från dessa prylar är sedan mitten av sjuttiotalet så det är kanske inte är klart som prästapiss när det gäller detaljer... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med ett nytt 28 rör och en trimpipa typ en sån här
Bild
Så borde den gå 50 med pluggen ur och en vanlig 12mm dakota förgasare med ställbart
Men då måste motorn vara frisk
Annars kan du köpa en 60cc cylindersats
Bild
Jag har för mg att min dotter har en 28mm dakotakrök på sin nevada
Bilderna är från puchverkstan.se <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det skulle underlätta för plånboken lite om ett dakota krök passar

personligen tycker jag att den ljuddämparen ser förjävlig ut

vill hellre ha detta sättet:
http://www.puchverkstan.se/delar/01000.jpg

700är kanske inte så farligt.

Har hittat såna insug som är till fläktmotorn, men vilka ubåtar kan man ha ställbart på?

någon länk skulle uppskattas =D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här funkar utmärkt med ställbart.
http://shop.ettansmopeder.se/forgasare-17mm-bing-zundapp-puch/1772-0 <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

Coolvette skrev:
Patrik skrev:
Vette tusan om det är så vanligt, bör bli skapligt trångt å skruva mot cylindern också. mvh Patrik
Nej, mitt minne från dessa prylar är sedan mitten av sjuttiotalet så det är kanske inte är klart som prästapiss när det gäller detaljer... 8)
Mitt minne från början av åttitalet är att 32mm krök på Puchmotorn gjorde under på en Nevada, kompisen fick låna mitt 32mm med någon universal 32mm ljuddämpare från min Dakota, hur pass bra det passade rakt av på hans Nevada kommer jag inte ihåg men jag glömmer inte leendet på hans läppar när han kom tillbaka från testrundan, han ville i alla fall inte lämna tillbaka det så han fick låna det tills han skaffat sig ett eget. <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den dämparen som du länkar till (http://www.puchverkstan.se/delar/01000.jpg) är en dämpare av originaltyp, den höjer alltså inte prestandan nånting. Vill man få ut effekt så är en expansionsdämpare ett måste.
Eller så kan man porta eller skaffa större cylle, men den kommer aldrig till sin rätt utan expansiondämpare :)

Jag var precis i samma sits som du, att jag tyckte att det såg som bäst ut med en sigarrdämpare.. Men jag testade iaf..
För att ge dig en idé om hur stor skillnaden kan vara på en 75 kubikare.. Med sigarr (28mm krök och moddat dämparinsats) så gjorde moppen max 75 km/t oavsett hur mycket jag drevade och bestyckade om. Sen byggde jag en pipa och vips så gjorde den 99 på GPS:en. Har säkert kört 100+ men 99 är vad jag har "på papper".

På Nevadan har jag en riktig pipa också, tänkte att jag kan ju visa den så ser du ju hur det ser ut iaf :) Trångt blir det med bromspedalen men den ska vinklas om, eller så kanske man flyttar pipan till andra sidan.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns verkligen puchar som ser ut som dom ska, Halelulia 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar