1134 HPD is-racer

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Sura skrev:Det var en kund på jobbet som tipsade mig om den lösningen.
Han gjorde det på sin Super Kart som han vann EM med.
Var det han som var på klubben förra vintern och skulle lära oss trimma?
Jag minns att han nämnde nåt om det på slutet

Tyckte nästan synd om honom ett tag, han trodde väl han skulle visa ett gäng gubbar hur man drog ur pluggen och jackade kolven :roll:

När vi frågade om durationer och mått på squishband mm så visste han inte vad han skulle säga
allt han berattade om hade vi redan testat , Han var nog lite chockad :shock: över hur mycket kunskap vi hade i lokalen 8)
Japp, det är Thomas.
Han var nog lite fundersam över våran klubb när han var där..

Han pratade om portningar och lösningar för kartar på EM nivå, och vi snackade moppetrim på väldigt hög nivå.
Sen kom "Gubben i lådan Lindström" och la sig i hela tiden och jämförde med sin Mustang enpetare hate-wall.gif
Vi skulle nog tagit en kväll när det inte var några "termos gubbar" på klubben istället........

För han var in på jobbet efter det och sa att om vi var intresserade av att snacka lite mer seriöst och trim och hans ljuddämpare som han bygger, så kunde vi komma till hans firma nån kväll. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske en vinteraktivitet...
Först gratisfika sen kan dom som blir kvar efteråt snacka pipor :idea:

Alltid lär vi honom nåt... eller hur blev det där nu då... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Braxmatte skrev:Kanske en vinteraktivitet...

Alltid lär vi honom nåt... eller hur blev det där nu då...
Är du vaken nu igen ?

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Patrik skrev:
Braxmatte skrev:Kanske en vinteraktivitet...

Alltid lär vi honom nåt... eller hur blev det där nu då...
Är du vaken nu igen ?

mvh Patrik
Nej nu ska jag sova. nästa gång klockan ringer är 12.00 :roll:
Det är den nya SOV metoden
Man blir snygg av skönhetssömn vet du väl :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Braxmatte skrev:Man blir snygg av skönhetssömn vet du väl :wink:

Aha, är det så, jag har alltså sovit för lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag började sova för den skull men det visade sig vara för sent :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser man på anda länken så är det bara en plåt som sitter lödd i venturin,borde vara lätt att bara snida till en plåt och testa,kanske testa och limma i provsyfte,skulle den lossna så ramlar den inte in i motorn iaf.
/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Naeri

Inlägg av Naeri »

lillen 761 skrev:Ser man på anda länken så är det bara en plåt som sitter lödd i venturin,borde vara lätt att bara snida till en plåt och testa,kanske testa och limma i provsyfte,skulle den lossna så ramlar den inte in i motorn iaf.
/M
jo, kanske kan funka med en relativ enkel lösning.
men det experimentet hinns inte innan lördag när den ska få bekänna färgB-)
så då blir det till att hålla full gas hela tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

lillen 761 skrev:Ser man på anda länken så är det bara en plåt som sitter lödd i venturin,borde vara lätt att bara snida till en plåt och testa,kanske testa och limma i provsyfte,skulle den lossna så ramlar den inte in i motorn iaf.
/M
Vore det inte t.o.m. bättre om plåten satt fast i nederkanten av trotteln.
Så att den följer med trotteln hela vägen upp. när man drar på......
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

Frolzon skrev:
/M
:roll:
det blir väl svårt? eftersom hålet är runt, störst mitt i och avsmalnande i över och underkant måste plåten vara sådan att den krymper efterhand som trotteln kommer högre upp? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och då försvinner syftet med plåten om jag förstått funktionen rätt(?).

Kul att du tar med den på lördag! Då blir det bara toppfartstestande,.

/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man köper en så är det ju problemet med hålet som uppstår i plånboken... Väntar spänt på Suras experiment <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Naeri skrev:
Frolzon skrev:
/M
det blir väl svårt? eftersom hålet är runt, störst mitt i och avsmalnande i över och underkant måste plåten vara sådan att den krymper efterhand som trotteln kommer högre upp?
Nja, jag hade tänkt mig hålet på den sidan av förgasaren i stil som "kyrkporten", rektangulärt.

Där plåten passar in exakt mellan de raka kanterna på sidorna och kan följa med hela vägen, eller tänker jag fel...? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

Frolzon skrev:
Naeri skrev:
Frolzon skrev:
/M
det blir väl svårt? eftersom hålet är runt, störst mitt i och avsmalnande i över och underkant måste plåten vara sådan att den krymper efterhand som trotteln kommer högre upp?
Nja, jag hade tänkt mig hålet på den sidan av förgasaren i stil som "kyrkporten", rektangulärt.

Där plåten passar in exakt mellan de raka kanterna på sidorna och kan följa med hela vägen, eller tänker jag fel...? :roll:
jo, du tänker nog lite fel. plåtens ssyfte är att lura cylindern att förgasaren är mindre ån den är på låga varv genom att motverka en luftström som kommer in till trottel, men då trotteln är långt ner studsar och inte har nånstans att ta vägen.
en av länkarna tidigare i tråden har en bild som förklarar detta betydligt bättre än mitt svammel... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Naeri skrev:
Frolzon skrev:
Naeri skrev:
Frolzon skrev: Vore det inte t.o.m. bättre om plåten satt fast i nederkanten av trotteln.

Där plåten passar in exakt mellan de raka kanterna på sidorna och kan följa med hela vägen, eller tänker jag fel...? :roll:
jo, du tänker nog lite fel. plåtens ssyfte är att lura cylindern att förgasaren är mindre ån den är på låga varv genom att motverka en luftström som kommer in till trottel, men då trotteln är långt ner studsar och inte har nånstans att ta vägen.
en av länkarna tidigare i tråden har en bild som förklarar detta betydligt bättre än mitt svammel...
Nejdå, det är inget svammel. Jag förstår precis.

Men min tankegång var ju att när plåten sitter fast i förgasarhuset så "lurar" den cylindern endast tills trotteln har passerat plåtbiten.

Men sitter plåtbiten fast i trotteln och följer med upp, då "lurar" den ju cylindern hela tiden tills trotteln med plåtbiten är helt uppe och hålet är helt frilagt.

Så kunde man även tänka sig att vinkla plåtbiten något, så att man uppnår en "tratteffekt" under trottelns hela öppningsfas.
En rätt utformad insugningstratt på förgasaren ökar ju luftflödet.

Nu har jag väl rört till det bra.....
:) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar