Vad har ni med er på mopperundan?
-
Vad har ni med er på mopperundan?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja vad har ni för verktyg/reservdelar/mat/dryck med er på mopperundan?
Jag pendlar oftast med moppen till jobbet (ca 1mil) och då har jag alltid telefon och min lilla verktygslåda.
Den lilla verktygslådan innehåller en skiftnyckel, tändstift, tändstift hylsa, extra framlampa, en skruvmejsel, extra wire, en radio tång och lite bra att ha skruvar, muttrar och nipplar.
När jag e ledig och kör glidar runda så har jag aldrig mobilen med.
den blir utbyt mot en liten kamera och oliver twist tugg tobak <!-- </EdIndex> --></div>
Jag pendlar oftast med moppen till jobbet (ca 1mil) och då har jag alltid telefon och min lilla verktygslåda.
Den lilla verktygslådan innehåller en skiftnyckel, tändstift, tändstift hylsa, extra framlampa, en skruvmejsel, extra wire, en radio tång och lite bra att ha skruvar, muttrar och nipplar.
När jag e ledig och kör glidar runda så har jag aldrig mobilen med.
den blir utbyt mot en liten kamera och oliver twist tugg tobak <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja själv så kör jag sachs,så svar på din fråga....Inget
<!-- </EdIndex> --></div>

Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skulle själv säga satir eller sarkasm.
selma har nog med sig en zunddap motor och motorfäste ifall han skulle kroka med en mygga eller något annat som ger för högt motstånd
Hasse skrev:selma skrev:Ja själv så kör jag sachs,så svar på din fråga....Inget![]()
Jag gillar också Sjuk humor.
Skulle själv säga satir eller sarkasm.
selma har nog med sig en zunddap motor och motorfäste ifall han skulle kroka med en mygga eller något annat som ger för högt motstånd

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en liten verktygsväska med några olika mejslar, fasta 8, 10, 13, 17, led 8-9, 10-11, 12-13, skiftnyckel med däckavtagarel, tändstiftsnyckel, tång, lite nipplar och en gasvajer, najtråd, eltejp och några muttrar o skruvar, repsats för slang, smärgelduk, svänghjulsavdragare, kedjelås.
(jag har hellre med mig för mycket än för lite)
Den är rätt så liten då man rullar ihop den, smidig att ha med sig.
Längre sträcka ensam så följer alltid en tändplatta med också så man kan byta snabbt utifall att det blir nåt.
Mobil är alltid med.
Edit, glömde en par saker
(jag har hellre med mig för mycket än för lite)
Den är rätt så liten då man rullar ihop den, smidig att ha med sig.
Längre sträcka ensam så följer alltid en tändplatta med också så man kan byta snabbt utifall att det blir nåt.
Mobil är alltid med.
Edit, glömde en par saker

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en burk i väskan med verktyg
Svänghjulsavdragare , tändstifthylsa , insexsats, 8-10.13 block skiftnyckel
mejslar Gasdriven lödkolv några wirenipplar , bakglödlampa , lite fin smärgelduk m.m.
jag kan nog skruva isär hela motorn om det skulle behövas
men eftersom jag åker mest sachs så är verktygen mest med för att kunna hjälpa andra efter vägen
För ju mer man har med sig ju mindre går sönder, för det är ju bara det man inte har med/kan fixa som pajar
Svänghjulsavdragare , tändstifthylsa , insexsats, 8-10.13 block skiftnyckel
mejslar Gasdriven lödkolv några wirenipplar , bakglödlampa , lite fin smärgelduk m.m.
jag kan nog skruva isär hela motorn om det skulle behövas

men eftersom jag åker mest sachs så är verktygen mest med för att kunna hjälpa andra efter vägen

För ju mer man har med sig ju mindre går sönder, för det är ju bara det man inte har med/kan fixa som pajar

Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har faktiskt bara med mig en tändstiftsnyckel, men skall sätta ihop ett litet kit
tändstiftsnyckeln åkte med av gammal vana då jag tidigare alltid fick loppa på stiftet <!-- </EdIndex> --></div>
tändstiftsnyckeln åkte med av gammal vana då jag tidigare alltid fick loppa på stiftet <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag kör till jobb har jag inget med mig, är bara 5 km dit.
På runda:
Tändstiftnyckel
tändstift
spårmejsel i lagom storlek
philipsmejsel i lagom storlek
10 ring öppen nyckel
liten skiftnyckel
19 ring
bränsleslang
ståltråd
eltejp
buntband
leatherman
bladmått
några extra mutter m6 <!-- </EdIndex> --></div>
På runda:
Tändstiftnyckel
tändstift
spårmejsel i lagom storlek
philipsmejsel i lagom storlek
10 ring öppen nyckel
liten skiftnyckel
19 ring
bränsleslang
ståltråd
eltejp
buntband
leatherman
bladmått
några extra mutter m6 <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även om jag kör Sachs så har jag ju med mig verktyg. Dock har jag aldrig behövt meka med motorn! Det är resten av moppen som sviker en.. Det jag får mest av är punktering... Därefter avdragna vajrar.
Jag har lite gott och blandad med mig. Skruvmejsel rak och kryss. Låda med skruvar, brickor, muttrar. Punkteringssats, Cykelpump. Blocknyckel 10/11, skiftnyckel, avbitartång och vanlig tång.
Finns säkert mer verktyg i väskan.
Sen har jag alltid en flaska med 2-taktsolja och DL mått i väskan! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har lite gott och blandad med mig. Skruvmejsel rak och kryss. Låda med skruvar, brickor, muttrar. Punkteringssats, Cykelpump. Blocknyckel 10/11, skiftnyckel, avbitartång och vanlig tång.
Finns säkert mer verktyg i väskan.
Sen har jag alltid en flaska med 2-taktsolja och DL mått i väskan! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick loppa på stiftet häromdagen när jag var ute och åkte Monza, måste ha varit många år sen sist jag fick det. I moppen låg som tur var orginalverktygen kvar, så det var bara att skruva.
På ett mopperally brukar jag annars ha med ett kit jag gjort, med Puch orginalvertyg, ett tändstift, ibland en vajer med lite nipplar, mejsel och avbitare, najtråd, en putstrasa och så självklart kaffe och mackor.
Tror det ligger lite M6 och 8 i påsen också.
Funderar på att komplettera med ett sittunderlag, regnkläder är med om vädret säger så. Allt packat i ryggsäck på pakethållaren, eller under sadeln om jag åker Alabama.
Kamera missar jag inte heller. Hann tyvärr inte få upp den i våras när jag höll på att krocka med en älg på moped. ( Det var jag som satt på mopeden. ) <!-- </EdIndex> --></div>
På ett mopperally brukar jag annars ha med ett kit jag gjort, med Puch orginalvertyg, ett tändstift, ibland en vajer med lite nipplar, mejsel och avbitare, najtråd, en putstrasa och så självklart kaffe och mackor.
Tror det ligger lite M6 och 8 i påsen också.
Funderar på att komplettera med ett sittunderlag, regnkläder är med om vädret säger så. Allt packat i ryggsäck på pakethållaren, eller under sadeln om jag åker Alabama.
Kamera missar jag inte heller. Hann tyvärr inte få upp den i våras när jag höll på att krocka med en älg på moped. ( Det var jag som satt på mopeden. ) <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under sadeln på scootern ligger nu två dosor Granit, en halvmeter bränsleslang, en skruvmejsel och ståltråd som jag har som chokevajer (ska fixa riktig i vinter men den här sommaren har bara varit en utprovningstid för skogsvraket). <!-- </EdIndex> --></div>
Monarscoot 1263 -65
-