puch nevada delar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så har varit ute och pillat med nevadan hela dagen i dag. Tanken läcker inte längre. Allt är på skruvat, och testat.
Tomgången ligger på ungefär halvgas men kan inte få ner tomgången på den?
Och sen när jag gasar på så dör den efter ca 2minuter på full gas.
men gissar att det beror på att den drar tjuvluft då alla sotnings pakningar saknas =P

Ska köpa ett nevada 28mm rör från puch värkstaden, skulle gärna vilja ha ett 32mm men kan fan inte hitta det =/
så om någon vet vart det finns 32mm rör så är jag sugen =)

När det kommer till ljuddämpare visste jag att expantions ljudämpare är mycket bättre men de är inte snygga, och så låter de oftast trim om dem.

Men har funderat på att köpa ett 70mm dämpare som är lite bätre än orginal 60mm

Min ide är ganska lik din holländaren,
Samma sorts styre och avskalat men sen ska jag måla min i "kopparröd" <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en idé och det är att man kan gömma en expansionskammare inuti nåt som liknar original :) Om man tar ett avgassystem från t.ex en gammal 125a så har man ett skal som liknar original sigarren fast med lite större diameter. Man borde få plats med en någorlunda vettig pipa där i :)

Min Nevada har stått sådär som den är på bild i över ett år nu, har inte haft lust att göra den klar :( Färgen på tanken vet jag inte än, det här är sprutspackel men jag gillar faktiskt färgen så det är inte omöjlig att det blir den färgen iaf :wink: Det ligger ju nån timme i den där moppen, den såg ut såhär när jag köpte den.. Här tänkte man skaffa sig en billig moppe men den blev inte så billig för ALLT på den var kass. Det enda som jag inte har bytt ut är ramen och hjulnaven.. :lol:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så jävla bra ide =)

jag är lite sugen på det. Står en sleten yamaha 125rd ute i boden, som inte är min dock, men men =D <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min har ståt orörd i 7-8 år, då jag körde mest med flakmopeden och motorn på den gick sönder så skruvade jag av nevada motorn och satte på flakan

Så var uppe och hämta ner nevadan med motor hos mina föräldrar för några veckor sen, allt mög från när jag var 15 sitter fortfarande kvar =D
Den kördes ganska ordentligt i dynghålorna =D

Måste ju säga att varför jag tog hem den var för att varken nsu quckly eller skoterett är någon vidare att köra i skogen med! <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

@reggaefisken

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår hur du tänker, man vill inte väcka för mycket uppmärskamhet när man knattrar omkring men när man väl provat lite mer radikala grepp så är det svårt att backa tillbaka till tanken på att det ska se orginal ut. Grundregeln är att ser det orginal ut och låter orginal så går det lite som orginal åxå. Men det finns mycket att hämta ur standard cyllen om man vågarl fila och kränga dit bättre förgasare och expansionsdämpare. Dämparen är nog faktiskt det högs prioriterade området.

Vad det gäller avgaskrök så, 32mm finns inte till puch och har aldrig funnits. Man får bygga eget med lämpligtvis zundapp som utgångsämne.
För hobbybruk så funkar tex. jarmarcol fuego (puchverkstans expansionsdämpare) helt ok och det blir en stor skillnad mot cigarren
Min dakota har i år gått på en masserad 60cc och detta rör och den gör med gps mätt över 70km/h på plan mark. Vill man köra 50 så gör man det puttrandes fram och det är ganska gött att ha lite marginal ifall det dyker upp någon surdapp som e van att köra förbi puch på mopperallyna :lol: (det finns ju iofs dom zundapp som man får släppa förbi vilken som)

Jag kör följande setup.
60cc portad (ett måste, den e inte rolig standard)
Högkompstopp
17mm ubåt / ställbart
28mm rör och jarmarcol fuego
4-växlad låda 12/38 drevning (ja den varvar nästan ihjäl sig)

Jag är mycket nöjd med denna motor så den få bli kvar orörd för framtiden.
Nu när säsongen börjar ta slut så håller jag håller på att bygga en ny motor till nästa år fast med 75cc gila/italkit istället. Det blir bara godis i den och nu ska mätarnålen i botten är det tänkt :lol: Mycket vill ha mer...tänk på detta när du trimmar, det blir dyrt att uppgradera hela tiden, bättre att satsa från början... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar