Universal expansionkammare, waste eller kan det ge något?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo som Trimmästarna säger egenbyggd aktiv pipa bäst thumb_up , men jag tycker inte det är så snyggt med ett ormbo till avgassystem... :sorry:
& som patrik skriver Jamarcolen har ju en tendes att hänga i backen på Raketarn iaf med en tjockis på.. :lol: överliggande en annan sak... :wink:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
Mats T skrev:
Coolvette skrev:
volvomannen skrev: Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes
Ser ju kul ut, är det ett eftermarknadssystem eller något originaltillbehör?
Något man kan hitta beggat?

Är det ett sådant kanske?
http://www.jmpbparts.com/puch/motorisch/uitlaten/uitlaat-maxi-tecno-bos-chroom.html

Hur är det med rördimensionen, Maxi har väl inte större rör än 28?
I så fall fixar du aktivt som funkar på en gång och får klippet !
Om du nu kliver ifrån Orginal sleeper stuket.
Och då kan du ta i mer på ett annat vis i cyllen.Men ändå köra kyrk förgasare.Så ska du få se på grejor.

:wink: :wink:
OK, Mats, du har givetvis en poäng, jag lämnar ändå sleeperstuket med en sådan blåsa.

Får kanske se om jag kan inleda ett sammarbete med någon lokal plåtslagare/svetsare i vinter...
Bra beslut !
Man kan göra en snygg pipa som smälter in riktigt bra i stuket.Och har en bra ljudnivå.
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jo som Trimmästarna säger egenbyggd aktiv pipa bäst thumb_up , men jag tycker inte det är så snyggt med ett ormbo till avgassystem... :sorry:
& som patrik skriver Jamarcolen har ju en tendes att hänga i backen på Raketarn iaf med en tjockis på.. :lol: överliggande en annan sak... :wink:

Bild
Kol med "RAT FINK" stuk.
Har du kört cross eller.

:lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev: & som patrik skriver Jamarcolen har ju en tendes att hänga i backen på Raketarn iaf med en tjockis på.. :lol:
Jag var 102kg smal sist jag vägde mig härom veckan och Jamarcolen på min Kroon har fått sig en och annan kyss,
har klurat på att göra ett cuttande i böjen å vinkla upp den lite fast det lutar ju åt riktig pipa på'n så småningom.
:)
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Kol med "RAT FINK" stuk.
Har du kört cross eller.
:lol:
Njae, Oktoberkåsan http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2532&postdays=0&postorder=asc&start=60&mforum=raketsport det är annat än att åka på släta asfaltvägar.. staff_italiamac_fastidioso.gif :wink:

menade inte att du var tjock Patrik.. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev: Man kan göra en snygg pipa som smälter in riktigt bra i stuket.Och har en bra ljudnivå.
:D
Tycker Racepipe får till riktigt tjusiga diskreta pipor:
Bild
Bild

Kostar ju dock en slant.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:

He he.. Nädå, ingen fara.
Skall man kika på sådan där BMI-tabell så ligger jag på 27 .

Undrar om man kan räkna om BMI till cc å se om man är berättigad en 65cc cylinder?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
Mats T skrev:Kol med "RAT FINK" stuk.
Har du kört cross eller.
:lol:
Njae, Oktoberkåsan http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2532&postdays=0&postorder=asc&start=60&mforum=raketsport det är annat än att åka på släta asfaltvägar.. staff_italiamac_fastidioso.gif :wink:

menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:
Ballt !!
Men man väljer road racing eller cross !!!

Men ska sanningen fram så skulle man inte komma långt där.
Får nog först komma till och ha luftfilter typ,och inga metal blåsor efter backen.

:D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:
Nej nu ska du inte beskylla andra här är det jag som är tjock :wink:
Men det bjuder jag på 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag syftade naturligvis på mig själv...Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
zappafan skrev:menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:
Nej nu ska du inte beskylla andra här är det jag som är tjock :wink:
Men det bjuder jag på 8)
Bra att du står för din välbyggda kropp :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har lust att gå tillbaka till ursprungsfrågan?

Jag tycker den är ganska relevant för oss som inte är invigda och som söker tips och råd. (Jag förstår om ni behöver lufta ett och annat, men det finns vad jag har läst mycket kompetens på detta forum)
Min undran är vid vilket varvtal man skall räkna ut en pipa när man egentligen inte vet vid viket varvtal motorn arbetar bäst? varvräknare på moppar och som stämmer är väl ganska lätträknade.

Att plocka ut effekt ur en universal pipa borde väl inte vara omöjligt, man kan väl rulla en pipa ganska universal om man håller sig till en vettig diffusorviknkel vilket vissa av tillverkarna av universal piporna gjort och sedan ha olika mått på belly och baffle? Avgasdurationen på en någorlunda standard trimcylinder ligger väl inom ett visst spann så vid något varvtal borde väl en universalpipa kunna ge effekt om man anpassar headern/kröken efter totallängd på systemet? Självklart inte optimalt , men någon effekt finns det kanske att hämta eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väl egentligen det som själva ursprungsfrågan handlar om?
Finns det någon mer som kan ge tips och råd på detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Zwap skrev:Ingen som har lust att gå tillbaka till ursprungsfrågan?

Jag tycker den är ganska relevant för oss som inte är invigda och som söker tips och råd. (Jag förstår om ni behöver lufta ett och annat, men det finns vad jag har läst mycket kompetens på detta forum)
Min undran är vid vilket varvtal man skall räkna ut en pipa när man egentligen inte vet vid viket varvtal motorn arbetar bäst? varvräknare på moppar och som stämmer är väl ganska lätträknade.

Att plocka ut effekt ur en universal pipa borde väl inte vara omöjligt, man kan väl rulla en pipa ganska universal om man håller sig till en vettig diffusorviknkel vilket vissa av tillverkarna av universal piporna gjort och sedan ha olika mått på belly och baffle? Avgasdurationen på en någorlunda standard trimcylinder ligger väl inom ett visst spann så vid något varvtal borde väl en universalpipa kunna ge effekt om man anpassar headern/kröken efter totallängd på systemet? Självklart inte optimalt , men någon effekt finns det kanske att hämta eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väl egentligen det som själva ursprungsfrågan handlar om?
Finns det någon mer som kan ge tips och råd på detta?
Tack Zwap,
Jag har inget emot trådkapningar men grunden till min tråd intresserar mig mer än stickspåren här ovan... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom som är riktigt haj kan visst göra tvärt om, ha en bra pipa & justera cylindern efter den istället... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Dom som är riktigt haj kan visst göra tvärt om, ha en bra pipa & justera cylindern efter den istället... 8)
Det hade varit mycket intressant att få tips om hur man räknar ut det "baklänges"! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar