
Universal expansionkammare, waste eller kan det ge något?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag menar mer att om pipan har x vinkel på diffusorn, x vinkel på baffeln, x längd och x diameter på bellyn, x totallängd så bör x avgasduration ge effekt vid x varval.
På så sätt hade man kunnat anpassa avgasdurationen efter en pipa som egentligen är gjord till någon annan moppe eller någon universalpipa.
Kanske inte är realistiskt men DET tycker jag hade varit intressant. <!-- </EdIndex> --></div>
På så sätt hade man kunnat anpassa avgasdurationen efter en pipa som egentligen är gjord till någon annan moppe eller någon universalpipa.
Kanske inte är realistiskt men DET tycker jag hade varit intressant. <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
, men vet en som körde banracing uppe i ske-å hade gjort så & den gick inte dåligt...
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag kan tyvärr inte tipsaZwap skrev:Jag menar mer att om pipan har x vinkel på diffusorn, x vinkel på baffeln, x längd och x diameter på bellyn, x totallängd så bör x avgasduration ge effekt vid x varval.
På så sätt hade man kunnat anpassa avgasdurationen efter en pipa som egentligen är gjord till någon annan moppe eller någon universalpipa.
Kanske inte är realistiskt men DET tycker jag hade varit intressant.


Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jo, den vägen verkar ju möjlig, ett bekymmer är säkert att de där universalpiporna saknar dokumentation om designen och då får man mäta upp dessa faktorer själv. <!-- </EdIndex> --></div>Zwap skrev:Jag menar mer att om pipan har x vinkel på diffusorn, x vinkel på baffeln, x längd och x diameter på bellyn, x totallängd så bör x avgasduration ge effekt vid x varval.
På så sätt hade man kunnat anpassa avgasdurationen efter en pipa som egentligen är gjord till någon annan moppe eller någon universalpipa.
Kanske inte är realistiskt men DET tycker jag hade varit intressant.
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant tråd....!
Jag har tänkt på det där med men inte försökt mäta och räkna men det borde gå.
Dock tror jag att man alltid kommer till att "universalpiporna" är lite kompromisser för att de ska bli snygga eller lätta att tillverka.
men en lösning om än lite jobbig är att gå in i ett av alla program som finns för att designa pipor och sen ändra de ingående måtten och durationerna till man kommer nära.
en annan väg att komma nära den teoretiska Durationen den är avstämd för är väl längden på pipan för ju kortare den är ju högre varvtal är den avsedd för.
By the way frågade jag Rickard, vet inte vad han heter i efternamn men han som körde den rullande landsvägen på mellsta träffen, om just det om han kunde göra det , alltså räkna baklänges för att få fram vad pipan borde vara avstämd för men han svarade bestämt nej med motiveringen att det är för många parametrar som ingår.
Hur som helst tror jag att det blir en väldigt krånglig uträkning som i slutänden inte ger så mycket, för om något av det här var enkelt skulle nog inte dom som tävlar göra pipor för att testa sig fram .... då skulle dom bara gå in i en tabell eller slå ett par tal på räknaren så var det färdigt.
Berätta gärna om ni kommer fram till något för det kan bli lite lättare att sortera ut vad man ska välja när man köper något. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har tänkt på det där med men inte försökt mäta och räkna men det borde gå.
Dock tror jag att man alltid kommer till att "universalpiporna" är lite kompromisser för att de ska bli snygga eller lätta att tillverka.
men en lösning om än lite jobbig är att gå in i ett av alla program som finns för att designa pipor och sen ändra de ingående måtten och durationerna till man kommer nära.
en annan väg att komma nära den teoretiska Durationen den är avstämd för är väl längden på pipan för ju kortare den är ju högre varvtal är den avsedd för.
By the way frågade jag Rickard, vet inte vad han heter i efternamn men han som körde den rullande landsvägen på mellsta träffen, om just det om han kunde göra det , alltså räkna baklänges för att få fram vad pipan borde vara avstämd för men han svarade bestämt nej med motiveringen att det är för många parametrar som ingår.
Hur som helst tror jag att det blir en väldigt krånglig uträkning som i slutänden inte ger så mycket, för om något av det här var enkelt skulle nog inte dom som tävlar göra pipor för att testa sig fram .... då skulle dom bara gå in i en tabell eller slå ett par tal på räknaren så var det färdigt.
Berätta gärna om ni kommer fram till något för det kan bli lite lättare att sortera ut vad man ska välja när man köper något. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag måste nog förklara vad jag menade, frågan i tråden var om det kan ge något och det råder det väl inget tvivel om att det kan.
har man någon pipa liggande från någon moppe ny eller gammal kan man väl kolla tiderna på den motorn och se om det går att göra lika på den man har själv, då bör man få något som funkar.
man bör nog tänka på att en pipa inte ger så mycket på låga varv tal utan man måste nog upp närmare 8-9000 varv för att det ska märkas ordentligt, och ju högre upp man kommer ju viktigare är det att den är rätt dimensionerad. Det blir väl där problemet med universal ligger dom är framtagna för att passa LITE trimmade motorer och den effekt man vill åt ligger mycket högre upp i varvtal och då får man göra egna. <!-- </EdIndex> --></div>
har man någon pipa liggande från någon moppe ny eller gammal kan man väl kolla tiderna på den motorn och se om det går att göra lika på den man har själv, då bör man få något som funkar.
man bör nog tänka på att en pipa inte ger så mycket på låga varv tal utan man måste nog upp närmare 8-9000 varv för att det ska märkas ordentligt, och ju högre upp man kommer ju viktigare är det att den är rätt dimensionerad. Det blir väl där problemet med universal ligger dom är framtagna för att passa LITE trimmade motorer och den effekt man vill åt ligger mycket högre upp i varvtal och då får man göra egna. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittade denna sajt med en intressant formel:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm
Där kan man ju justera parametrar till att passade som gäller för den egna motorn och få fram en mall för att bygga en egen pipa.
Med lite experimenterande går det att passa in en annan pipa i formuläret och anpassa cylindern till den. <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm
Där kan man ju justera parametrar till att passade som gäller för den egna motorn och få fram en mall för att bygga en egen pipa.
Med lite experimenterande går det att passa in en annan pipa i formuläret och anpassa cylindern till den. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den verkar kul.
fint med att bara dra på spakarna för att ändra.
ska kolla mer på det när jag kommer hem.
Jag har ett par pipor hemma som jag kan lägga ut måtten på får vi se om ni kommer till samma värden på vad dom passar till, en jamarcool med aluminium dämpare och en helsvetsad typ zyndapp troligen för 70-80 cc <!-- </EdIndex> --></div>
fint med att bara dra på spakarna för att ändra.
ska kolla mer på det när jag kommer hem.
Jag har ett par pipor hemma som jag kan lägga ut måtten på får vi se om ni kommer till samma värden på vad dom passar till, en jamarcool med aluminium dämpare och en helsvetsad typ zyndapp troligen för 70-80 cc <!-- </EdIndex> --></div>