oljeblandning.se din oljeberäkningsguide

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ni gormar om procent, jag blir alldeles.....

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
blyfot skrev: Och vips så hade man köpt soppa som hade 4,17% olja. Punkt. :lol:
Snälla, säg att du spelar dum.. / P

Det var inte meningen att göra dig arg jag trodde att vi fick skojja lite med procenten Helge :o (0,4/9,6=0,0417) vi tycker ju bara olika det är inte hela världen och dum eller inte så kanske jag bara tycker att det borde vara så att 9,616 liter bensin och 0,384 ger 10 liter soppa med 4% oljeinblandning :wink:

Om man tar 10 liter bensin och blandar med 0,4 liter olja så får man totalt 10,4 liter soppa.
Vi vill veta hur mycket förhållandet skulle vara om vi skulle få 10 liter soppa så måste vi dra bort 0,4 liter soppa.
Den soppan innehåller 4% olja vilket innebär att det är 0,016 liter olja och 0,384 liter bensin.
Vi drar bort 0,384 liter bensin från dom 10 liter vi hade från början och 0,016 liter olja från dom 0,4 liter olja vi hade från början.
Nu har vi 9,616 liter bensin och 0,384 som tillsammans ger 10 liter soppa.
0,384/9,616=0,04
Med detta sagt så är det ju förstås rätt att pumpen i ditt exempel VISAR 9,6 liter bensin och 0,4 liter olja men det beror nog mest på att den inte visar fler decimaler. Blandningen som du har fått från pumpen är nog tämligen troligt mer åt mitt håll.
Det finns en tämligen enkel förklaring på detta. Varför skulle den som tjänar pengar på att sälja petroleumprodukter vilja förlora 0,17% olja varje gång som någon tankar, oljan är ju betydligt dyrare än bensinen. För att ha något att räkna med så säger vi att bensinen kostar 15 spänn och oljan kostar 70 per liter.
Om macken säljer 100 000 liter bensin på ett år så förlorar man alltså 11700:- på ett år på att skicka med 4,17% olja istället för 4%.
Detta fattar förstås macken så du får antagligen bara 3,8 % olja i din bensin för då tjänar macken ytterligare 25900:- på din godtrogenhet.

Sedan så kan man ju säga att det första jag skrivit ovan är helt fel, för det är det, men det beror ju på att % lätt gör att beräkningarna spårar ur och går snett. Översätter man ett blandningsförhållande i delar till % så blir det inte bra.

det blir väldigt tydligt om man tar 50% och räknar fel så man tar 10L*1,5vilket ger 15L totalt men 15L innehåller ju bara 33%

I vilket fall så kan man vara fullständigt lugn över att både mitt och ditt sätt är tillräckligt dåliga för att det inte ska ha någon som helst betydelse när man blandar soppan. Moppen kommer att gå fint med båda blandningarna som är tämligen lika till sitt innehåll.

Sist men inte minst så ska du få ett par visdomsord från min f.d. chef, "don't believe in figures that you haven't falsified youself" och "den som berättar den bästa historien vinner"

Peace man :)

EDIT: några slutord bara, jag är säker på att jag rört till resonemanget till ett sådant absurdum att det kanske är omöjligt att hänga med och det var väl lite meningen. Poängen med det var väl att visa att det lätt blir en smula löjligt att stå och diskutera dom här små skvättarna som om dom skulle vara särskilt viktiga i våra små dunkar.
Man klarar inte av att blanda så värst snett oavsett om man som tex. STIHL tolkar 1:25 som 1 del olja TILL 25 delar bensin eller som vissa andra tolkar 1 del olja AV 25 delar bensin i en 4%-ig blandning, inte i dom mängder som går i en vanlig dunk iaf.
Dela 10L i 25 delar så blir varje del 0,4L
Dela 10L i 26 delar så blir varje del 0,385L
moppar påverkas inte av promille på samma sätt som människor :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får vi förlänga tråden lite till.... :)

Jo, jag vet att det inte är fisnoga med oljeinblandningen.
3 % eller 4 %, allt går ju.

Procenträkning är lite matematik, liksom.
En del av etthundra är........just det 1 %.

Ännu ett exempel:

Kalle har 100st. gula kulor på en stång.
Han tar sedan bort 4st. gula kulor och ersätter dem med 4st. gröna kulor istället.
Då har Kalle 96st. gula kulor och 4st. gröna kulor på stången.

Hur många procent av kulorna på stången är gröna?
Svar: 4 %.

Så stod det i alla fall i femmans mattebok när jag var 11 år..... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Frolzon skrev:Då får vi förlänga tråden lite till.... :)

Jo, jag vet att det inte är fisnoga med oljeinblandningen.
3 % eller 4 %, allt går ju.

Procenträkning är lite matematik, liksom.
En del av etthundra är........just det 1 %.

Ännu ett exempel:

Kalle har 100st. gula kulor på en stång.
Han tar sedan bort 4st. gula kulor och ersätter dem med 4st. gröna kulor istället.
Då har Kalle 96st. gula kulor och 4st. gröna kulor på stången.

Hur många procent av kulorna på stången är gröna?
Svar: 4 %.

Så stod det i alla fall i femmans mattebok när jag var 11 år..... :roll:
Jag tycker att det verkar som slöseri med kulor, är det inte bättre att han har 104 kulor på stången, det är ju 4% fler kulor fastän det bara är 3,85% kulor som är gröna och så slipper han ju ha dom andra till att ligga å skräpa :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Naturligtvis har du helt rätt!

Han hade ju redan två kulor under stången från början.
3.85 % är gula och 96.15 % är gröna. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Frolzon skrev:Naturligtvis har du helt rätt!

Han hade ju redan två kulor under stången från början.
3.85 % är gula och 96.15 % är gröna. :lol:

Hahaha den får du en 10:a på slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni som nu är så flitiga att räkna (Och inte verkar tröttna på det heller :lol:
Räknar ni Volymprocent eller Viktprocent :roll: Eller räknar en del av er det ena och dom andra det andra ? är det därför ni inte kommer överens staff_36-1 Kanske vi skulle räkna ut Molförhållandet i stället :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har löst frågan ... fyller tanken till 97% sen olja upp.
Tänk att lösningen var så lätt , lånade en kompis moped och kom därför på andra "tankar" <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

S_Compakt skrev:Jag har löst frågan ... fyller tanken till 97% sen olja upp.
Tänk att lösningen var så lätt , lånade en kompis moped och kom därför på andra "tankar"
Perfekt !

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

S_Compakt skrev:Jag har löst frågan ... fyller tanken till 97% sen olja upp.
Tänk att lösningen var så lätt , lånade en kompis moped och kom därför på andra "tankar"
Ja det är ju tanken som räknas... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->och nu gör ja tråden ännu längre med en dum fråga till er ALLA!

har någon av er råkat ut för problem som satt käppar i hjulet under er tid med 2-taktssoppa som ni blandar själva på grund av att ni kanske tagit någon skvätt för mycket eller för lite i dunken/tanken? alla verkar blanda på sitt sätt o de funkar ju tydligen. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Lasse väss skrev:Ni som nu är så flitiga att räkna (Och inte verkar tröttna på det heller :lol:
Räknar ni Volymprocent eller Viktprocent :roll: Eller räknar en del av er det ena och dom andra det andra ? är det därför ni inte kommer överens staff_36-1 Kanske vi skulle räkna ut Molförhållandet i stället :lol:
Det blir ännu värre att räkna vikt eftersom man då måste ta hänsyn till om man tankar 95 eller 98 oktan som har olika densitet. Ska man dessutom räkna molekyler så blir det en väldans massa bollar på pinnen :lol:

Allt handlar för mig om att det kanske iofs. är matematiskt enkelt att räkna ut hur man ska blanda en %-blandning men att tillverkarna inte ens är överens med sig själva om hur det ska blandas och vad som dom menar med vad i ett blandningsförhållande och att det e.g. kvittar för det är så pass stor mätonoggranhet i dessa mängder som vi snackar om att det ändå inte har någon betydelse om man räknar matematiskt rätt eller ej.

Exempel 1, utdrag ur instruktionsbok för husqvarna roulette
här anger man 1 del olja till 24 delar bensin (1:25) och det kommer att ge en blandning som är matematiskt korrekt 4%(1/25=0,04)
Vi räknar: 5liter delat i 25 lika stora delar är 25 delar med storleken 0,2liter, detta ger oss att vi behöver ha 0,2 liter olja och resten 4,8liter bensin för att få exakt 5liter färdigblandad soppa med 4% blandning

Bild

Exempel 2, utdrag ur instruktionsbok för husqvarna röjsåg/trimmer 535

här har man lyckats att röra till det ordentligt när man i tabellen anger både (1:50) som 1 del olja till 50 delar bensin och samtidigt menar att det blir 2%(1/50=0,02)
Man ska enligt tabeller ta 5 liter bensin och blanda med 0,1liter olja.
Vi räknar som förra exemplet först: 5liter delat på 50 lika stora delar är 50 delar med storleken 0,1 liter då borde det matematiskt bli 0,1 liter olja och 4,9liter bensin
Här har man istället angett att 5liter bensin ska blandas med 0,1liter olja och eftersom alla delar enligt blandningsförhållandet skulle vara 0,1liter så har man nu lagt till en extra del och har därmed 51 delar. Nu stämmer inte procenten längre eftersom det blivit 1:51 och därmed 1,96%(1/51=0,0196)

Bild

Vad är lättast?
Jag skiter i %-en och blandar glatt 1dl olja till 5literbensin och Patrik/Froizon, som likt mig också är ena riktig paragrafryttare, envisas med att blanda 1dl olja till 4,9liter bensin.
Fel eller rätt, ja det kvittar för mig iaf. men helt klart är det intressant att vi kan ägna så förfärligt mycket tid åt att försöka övertyga varandra om något så smått :lol: men kul är det :lol:

å jag har inte haft nåt problem med moppen heller, som jag sagt innan så påverkas inte moppar av promille i samma utsträckning som människor, vi måste se det ur mopparnas perspektiv (oops, nu blev det flummigt åxå) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

blyfot skrev:
Det var inte meningen att göra dig arg
He he... Nädå, ingen fara.

Blir jag ARG så brukar jag inte surfa. :)

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Same sh*t, different toilet : http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137405 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äh jag har aldrig haft några problem med att den skurit pga fel oljeblandning, man minns väl i 15 års åldern när man stog i soptunnorna på macken och letade oljeslattar av vilken sort som helst så man skulle få nån sorts smörjning och aldrig har jag skurit en cylinder pga av det.... ah det var tider det det när man hade en härlig rökplym bakom moppen pga en härlig blandning av motor/växellåds/atf och tvåtaktsolja :lol:

Man är väl lite noggrannare nuförtiden dock men lite höftande är det dock fortfarande. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Skriv svar