Kedjan tar i ramen då jag byter till mindre drev bak (Sachs)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Quencher99
Kontakt:

Kedjan tar i ramen då jag byter till mindre drev bak (Sachs)

Inlägg av Quencher99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Jag vill byta till 28-drev bak på min Crescent compact (har 37 nu, dvs orginal). Just nu så går kedjan precis över infästningen för svingarmen, se pilen på bilden. Eftersom jag har trimmat så vill jag byta till 28 bak men om jag gör det så kommer kedjan att ta i. På bilden så har jag redan bytt fram till 14 (orginal är 12). Har någon en lösning på hur jag kan få dit ett mindre drev bak utan att kedjan tar i? Eftersom jag har 7hk trimkit på plats nu så tror jag inte att det räcker att bara dreva om fram från 12 till 14 (eller eventuellt 15).

Bild: http://imageshack.us/photo/my-images/259/45131665.jpg/

Tacksam för svar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får väl sänka fjädringen :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ajabaja man får inte trimma. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Quencher99
Kontakt:

Inlägg av Quencher99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:du får väl sänka fjädringen :idea:
Ok. Ska jag köpa nya dämpare då som är kortare eller kan man bara byta ut fjädern i dämparen?

Så här ser det ut nu: http://imageshack.us/photo/my-images/585/bildgx.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kommer rätta till sig med tiden...
Kommer ihåg att man hade fina spår i svinginfästningen förr! :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tar den i även när du sitter på moppen?

Jag hade 14 28 på min compact och det tog i men när jag satte mig på den gick det fritt. (95 kg)

Så har jag även på mina F50:s

/R <!-- </EdIndex> --></div>
Quencher99
Kontakt:

Inlägg av Quencher99 »

Ricky skrev:Tar den i även när du sitter på moppen?

Jag hade 14 28 på min compact och det tog i men när jag satte mig på den gick det fritt. (95 kg)

/R
Jag tycker inte att det händer så mycket när jag sätter mig på moppen (82 kg). När jag jämför med andra så verkar det som att mina stötdämpare trycker ner swingen ganska långt. När jag provade 14 28 så tog det emot så kraftigt så jag brydde mig inte ens om att provsitta och kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Quencher99
Kontakt:

Inlägg av Quencher99 »

Ricky skrev:Tar den i även när du sitter på moppen?

/R
Hur fort gick compacten när du hade 14 28 och vad hade du för trim då? Jag har precis monterat detta 7hk-trimkit: http://shop.ettansmopeder.se/trimkit-7hk-60cc-luftkyld-sachs/55-0 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den cylindern diskuteras även i den här tråden:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=10955&mforum=raketsport

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har kört med 28 kugg bak på min 1248 och det var som Ricky skrev den tog inte i när man körde men låg emot när moppen stod still.
jag kollade kedjespänningen rätt ofta för blev den slak tog det i när vägen var ojämn.
och visst lite slitmärken blev det på svingen men inte mer än färgen och lite till :lol:
jag kör med 290mm långa bakstötdämpare som är ställbara och har dom på näst hårdaste inställningen. vet inte om min sving är orginal men jag tror det.
men för att få det bättre byggde jag om fälgen till 17" och då blev det bra andra problem dock med stänkskärm osv men kedjan tog inte i allafall........... :roll: det är för små hjul på compacten orginal så man får välja det ena eller det andra :) <!-- </EdIndex> --></div>
Quencher99
Kontakt:

Inlägg av Quencher99 »

<50_cc skrev:jag har kört med 28 kugg bak på min 1248 och det var som Ricky skrev den tog inte i när man körde men låg emot när moppen stod still.
jag kollade kedjespänningen rätt ofta för blev den slak tog det i när vägen var ojämn.
och visst lite slitmärken blev det på svingen men inte mer än färgen och lite till :lol:
jag kör med 290mm långa bakstötdämpare som är ställbara och har dom på näst hårdaste inställningen. vet inte om min sving är orginal men jag tror det.
men för att få det bättre byggde jag om fälgen till 17" och då blev det bra andra problem dock med stänkskärm osv men kedjan tog inte i allafall........... :roll: det är för små hjul på compacten orginal så man får
välja det ena eller det andra :)
Tackar för svaret!
Nu har jag bytt till dämpare med cc-mått 30. Det är dock lite mjukare dämpare så när jag sätter mig på den så lämnar kedjan svingfästet. Nu har jag 14 fram och 34 bak. Eventuellt så sätter jag 15 fram och provar. Jag har ett par dämpare med cc-mått 27 också men moppen blev lite väl låg med dom, ljuddämparen hamnade 3 cm från marken. <!-- </EdIndex> --></div>
mactun

Inlägg av mactun »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft samma problem när jag hade Compact o jag satte din en glidbana som jag sågade till av en nylonbit som låg o skräpade i garaget. 15 drev är väl ingen höjdare att sätta på en 3 växlad om man inte distanserar ut växelkåpan. Drevet äter upp växelkåpan annars <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vill inte använda 14 eller större fram för det förstör växelkåpan bara kedjan tappar ett uns av spänning. så man måste nästan ge sig på hjulen för att få det att hålla utan meck var eviga km :lol:
glidskydd var en bra ide,,, den måste jag sno
till och med kick axeln för stryk om man kör länge med för stort drev fram <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->14 drev ska inte vara ngt problem på en 3-växlad sachs, det har jag kört med länge utan problem. Det handlar ju om en rätt schimsad huvudaxel.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är möjligt om det är utsticket som gör det ...men det som slets på min treväxlade fot var spärrstiftsutgjutningen eller vad man ska kalla den,och det av att när man motorbromsar reser sig kedjan lite från drevet och filar bort matrial från kåpan.
med shims kan det väl bara handla om tiondelar som man flyttar drevet, jag har inte mätt men spåret som blev i kåpan var flera mm i djupled.
kanske det var något fel på min kedja men jag var tvungen att ha den onaturligt hårt spännd för att det skulle funka och då belastar man väl lagringarna både fram och bak plus att det gick tungt med mindre toppfart som följd. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar