Någon som borrar?
Någon som borrar?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon här på forumet som borrar upp cylindrar? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tips
PM kommer <!-- </EdIndex> --></div>
PM kommer <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Någon som borrar?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jag <!-- </EdIndex> --></div>Oldie skrev:Finns det någon här på forumet som borrar upp cylindrar?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok tack för det svaret, följdfrågan blir då om min cylinder är ca 38,20 (något sliten sachs 38,0 men utan tydlig vändkant) är det risk för ringbrott eller blir det svårt att få bra drag pga läckage förbi ringarna då, tycker det slutar dra alldeles för tidigt mot när cyllen var nyare ( det kanske är viktigare än man tror med tajtare kolvspel för att få bra tryck i maskin)
Har kört med trimm ett par år nu varvat runt 7-8000 varv långa sträckor, och aldrig varit i närheten av värmenyp som man alltid hörde var vanligt när man var 15.... iofs väldigt länge sen.
Det måste finnas en gräns för vad som fungerar både för tajt och för glappt är ju dåligt, är det någon som vet ???? <!-- </EdIndex> --></div>
Har kört med trimm ett par år nu varvat runt 7-8000 varv långa sträckor, och aldrig varit i närheten av värmenyp som man alltid hörde var vanligt när man var 15.... iofs väldigt länge sen.
Det måste finnas en gräns för vad som fungerar både för tajt och för glappt är ju dåligt, är det någon som vet ???? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Det där har jag lite svårt att lita på vad gäller kolvar som inte är original reservdel och sådana finns ju inte längre på marknaden för det vi kallar *gammelmoppar* idag. Säkrast är nog köpa kolv först och mäta och sedan borra efter det.G-son skrev:Vanligtvis är det cylinderdiametern som anges, så om det inte är nått speciellt på gång ska det bli 38,50mm cylinderdiameter. Kolven är nånstans kring 5 hundradelar mindre.

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätt 56 an
Redan när jag var grabb ville firman som borrade ha kolven med innan dom borrade.
Fast 5/100 delar är lagom för en 38,5 kolv i spel.
Sedan beror också spelet på hur grov honingsytan är. Grov yta mindre spel, för topparna på reporna slits snart av . Men det fodrar längre inkörning . Grova honingsrepor binder mera olja som är en fördel.
Trimmningsgrad och värmeavledande yta i flänsarna är också avgörande för kolvspelet. <!-- </EdIndex> --></div>
Redan när jag var grabb ville firman som borrade ha kolven med innan dom borrade.
Fast 5/100 delar är lagom för en 38,5 kolv i spel.
Sedan beror också spelet på hur grov honingsytan är. Grov yta mindre spel, för topparna på reporna slits snart av . Men det fodrar längre inkörning . Grova honingsrepor binder mera olja som är en fördel.
Trimmningsgrad och värmeavledande yta i flänsarna är också avgörande för kolvspelet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada moppe freaks
Kul att ni har info för dom grå har det jobbigt nu.........om ni har provat och tycker att 5/100 delar är lagom måste det vara rätt dåligt med 40/100 delar som det blir i mitt fall hehe
mätte på en ny kolv (NTS) 38 mm och den är 37,81 uppe vid ringarna och ca 37,94 nere i andra änden.
den är konisk alltså och det är väl riktigt.
så det mått ni pratar om är väl det nedre måttet?? jag mätte i färdriktningen.
och min slitna kolv som jag kört några hundra mil med var 37,75 vid ringarna och 37,89 vid nedre änden. så med en cylinder som är 38,20 invändigt blir det rätt glappt
men den gick hyfsat ändå men ville inte varva över 7500 då liksom tappade ringarna spänsten men släppte man av lite typ 100 varv gick det bra.......det var som det var en inbyggd varvtalsbegränsare.
tror jag behöver någon som kan borra och gärna rekomendera någon bra kolv med bättre ring eller ringar
fan va kul det här är , konstigt att jag inte haft något haveri jag har plågat den stackars sachsen hårt som sagt legat långa stunder på fullt ....jag har ju märkt tydligt att den var mycket piggare innan den blev genomvarm, så mer kylning skulle inte skada. <!-- </EdIndex> --></div>
Kul att ni har info för dom grå har det jobbigt nu.........om ni har provat och tycker att 5/100 delar är lagom måste det vara rätt dåligt med 40/100 delar som det blir i mitt fall hehe
mätte på en ny kolv (NTS) 38 mm och den är 37,81 uppe vid ringarna och ca 37,94 nere i andra änden.
den är konisk alltså och det är väl riktigt.
så det mått ni pratar om är väl det nedre måttet?? jag mätte i färdriktningen.
och min slitna kolv som jag kört några hundra mil med var 37,75 vid ringarna och 37,89 vid nedre änden. så med en cylinder som är 38,20 invändigt blir det rätt glappt

tror jag behöver någon som kan borra och gärna rekomendera någon bra kolv med bättre ring eller ringar
fan va kul det här är , konstigt att jag inte haft något haveri jag har plågat den stackars sachsen hårt som sagt legat långa stunder på fullt ....jag har ju märkt tydligt att den var mycket piggare innan den blev genomvarm, så mer kylning skulle inte skada. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också plågat min lite (det kan nog flera i HM intyga) men det går nog inte att varva ihjäl en vanlig sachs cylle/kolv
Däremot så låter det ibland som om åt vill ut
Jag har också haft problem med "varvstopp"
men efter att jag tog bort luftburk och filter så varvar den ut rejält
<!-- </EdIndex> --></div>
Däremot så låter det ibland som om åt vill ut
Jag har också haft problem med "varvstopp"


Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok Matte det var en enkel sak att testa för när jag tänker efter så körde jag bara utan luftburk när jag började leka ......
tyckte bara att det lät så fånigt som en gammal puch om du förstår hur jag menar.....
och så kan man ju inte åka.
men jag ska prova för jag tyckte nog min gamla 2växlade ville varva ur bättre fast den var mindre trimmad........
har du löst problemet med ljudet på något vis, eller kör du med hörselproppar el dyligt....
har alvarligt funderat på att göra en stor tung burk som tar död på allt insugsljud..... <!-- </EdIndex> --></div>

och så kan man ju inte åka.

men jag ska prova för jag tyckte nog min gamla 2växlade ville varva ur bättre fast den var mindre trimmad........

har du löst problemet med ljudet på något vis, eller kör du med hörselproppar el dyligt....
har alvarligt funderat på att göra en stor tung burk som tar död på allt insugsljud..... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Det där har jag lite svårt att lita på vad gäller kolvar som inte är original reservdel och sådana finns ju inte längre på marknaden för det vi kallar *gammelmoppar* idag. Säkrast är nog köpa kolv först och mäta och sedan borra efter det.
Sant. Men sedan får man också fråga sig om man vill anpassa cylindern efter EN kolv, eller om det ska vara fritt att byta kolv i framtiden.Conrad Engström skrev:Rätt 56 an
Redan när jag var grabb ville firman som borrade ha kolven med innan dom borrade.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nu vet jag inte riktigt hur du tänkte ... <!-- </EdIndex> --></div>G-son skrev:56:an skrev:Det där har jag lite svårt att lita på vad gäller kolvar som inte är original reservdel och sådana finns ju inte längre på marknaden för det vi kallar *gammelmoppar* idag. Säkrast är nog köpa kolv först och mäta och sedan borra efter det.Sant. Men sedan får man också fråga sig om man vill anpassa cylindern efter EN kolv, eller om det ska vara fritt att byta kolv i framtiden.Conrad Engström skrev:Rätt 56 an
Redan när jag var grabb ville firman som borrade ha kolven med innan dom borrade.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur gick det när du provade Tilottson förgasaren ?
Nog fan går det att pulvrisera kolvar
<!-- </EdIndex> --></div>
Hmmm..Braxmatte skrev:Jag har också plågat min lite (det kan nog flera i HM intyga) men det går nog inte att varva ihjäl en vanlig sachs cylle/kolv
Däremot så låter det ibland som om åt vill ut
Jag har också haft problem med "varvstopp"men efter att jag tog bort luftburk och filter så varvar den ut rejält
Hur gick det när du provade Tilottson förgasaren ?
Nog fan går det att pulvrisera kolvar

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)