Någon som borrar?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Någon som borrar?

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon här på forumet som borrar upp cylindrar? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tips
PM kommer <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Någon som borrar?

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oldie skrev:Finns det någon här på forumet som borrar upp cylindrar?
jag <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur stort spel ska det vara mellan kolv och cylinder ? Om jag köper en 38,5mm kolv till sachs vad borras cylindern till?? lite över 38,5mm väl? 38,60 kanske ? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanligtvis är det cylinderdiametern som anges, så om det inte är nått speciellt på gång ska det bli 38,50mm cylinderdiameter. Kolven är nånstans kring 5 hundradelar mindre. <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok tack för det svaret, följdfrågan blir då om min cylinder är ca 38,20 (något sliten sachs 38,0 men utan tydlig vändkant) är det risk för ringbrott eller blir det svårt att få bra drag pga läckage förbi ringarna då, tycker det slutar dra alldeles för tidigt mot när cyllen var nyare ( det kanske är viktigare än man tror med tajtare kolvspel för att få bra tryck i maskin)
Har kört med trimm ett par år nu varvat runt 7-8000 varv långa sträckor, och aldrig varit i närheten av värmenyp som man alltid hörde var vanligt när man var 15.... iofs väldigt länge sen.
Det måste finnas en gräns för vad som fungerar både för tajt och för glappt är ju dåligt, är det någon som vet ???? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Vanligtvis är det cylinderdiametern som anges, så om det inte är nått speciellt på gång ska det bli 38,50mm cylinderdiameter. Kolven är nånstans kring 5 hundradelar mindre.
Det där har jag lite svårt att lita på vad gäller kolvar som inte är original reservdel och sådana finns ju inte längre på marknaden för det vi kallar *gammelmoppar* idag. Säkrast är nog köpa kolv först och mäta och sedan borra efter det. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätt 56 an
Redan när jag var grabb ville firman som borrade ha kolven med innan dom borrade.
Fast 5/100 delar är lagom för en 38,5 kolv i spel.
Sedan beror också spelet på hur grov honingsytan är. Grov yta mindre spel, för topparna på reporna slits snart av . Men det fodrar längre inkörning . Grova honingsrepor binder mera olja som är en fördel.
Trimmningsgrad och värmeavledande yta i flänsarna är också avgörande för kolvspelet. <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada moppe freaks
Kul att ni har info för dom grå har det jobbigt nu.........om ni har provat och tycker att 5/100 delar är lagom måste det vara rätt dåligt med 40/100 delar som det blir i mitt fall hehe
mätte på en ny kolv (NTS) 38 mm och den är 37,81 uppe vid ringarna och ca 37,94 nere i andra änden.
den är konisk alltså och det är väl riktigt.
så det mått ni pratar om är väl det nedre måttet?? jag mätte i färdriktningen.
och min slitna kolv som jag kört några hundra mil med var 37,75 vid ringarna och 37,89 vid nedre änden. så med en cylinder som är 38,20 invändigt blir det rätt glappt :) men den gick hyfsat ändå men ville inte varva över 7500 då liksom tappade ringarna spänsten men släppte man av lite typ 100 varv gick det bra.......det var som det var en inbyggd varvtalsbegränsare.
tror jag behöver någon som kan borra och gärna rekomendera någon bra kolv med bättre ring eller ringar
fan va kul det här är , konstigt att jag inte haft något haveri jag har plågat den stackars sachsen hårt som sagt legat långa stunder på fullt ....jag har ju märkt tydligt att den var mycket piggare innan den blev genomvarm, så mer kylning skulle inte skada. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också plågat min lite (det kan nog flera i HM intyga) men det går nog inte att varva ihjäl en vanlig sachs cylle/kolv
Däremot så låter det ibland som om åt vill ut
Jag har också haft problem med "varvstopp" :cry: men efter att jag tog bort luftburk och filter så varvar den ut rejält :D <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok Matte det var en enkel sak att testa för när jag tänker efter så körde jag bara utan luftburk när jag började leka ...... :D tyckte bara att det lät så fånigt som en gammal puch om du förstår hur jag menar.....
och så kan man ju inte åka. :lol:
men jag ska prova för jag tyckte nog min gamla 2växlade ville varva ur bättre fast den var mindre trimmad........ :o
har du löst problemet med ljudet på något vis, eller kör du med hörselproppar el dyligt....
har alvarligt funderat på att göra en stor tung burk som tar död på allt insugsljud..... <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det där har jag lite svårt att lita på vad gäller kolvar som inte är original reservdel och sådana finns ju inte längre på marknaden för det vi kallar *gammelmoppar* idag. Säkrast är nog köpa kolv först och mäta och sedan borra efter det. :)
Conrad Engström skrev:Rätt 56 an
Redan när jag var grabb ville firman som borrade ha kolven med innan dom borrade.
Sant. Men sedan får man också fråga sig om man vill anpassa cylindern efter EN kolv, eller om det ska vara fritt att byta kolv i framtiden. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
56:an skrev:Det där har jag lite svårt att lita på vad gäller kolvar som inte är original reservdel och sådana finns ju inte längre på marknaden för det vi kallar *gammelmoppar* idag. Säkrast är nog köpa kolv först och mäta och sedan borra efter det. :)
Conrad Engström skrev:Rätt 56 an
Redan när jag var grabb ville firman som borrade ha kolven med innan dom borrade.
Sant. Men sedan får man också fråga sig om man vill anpassa cylindern efter EN kolv, eller om det ska vara fritt att byta kolv i framtiden. :shock:
Nu vet jag inte riktigt hur du tänkte ... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Jag har också plågat min lite (det kan nog flera i HM intyga) men det går nog inte att varva ihjäl en vanlig sachs cylle/kolv
Däremot så låter det ibland som om åt vill ut
Jag har också haft problem med "varvstopp" :cry: men efter att jag tog bort luftburk och filter så varvar den ut rejält :D
Hmmm..
Hur gick det när du provade Tilottson förgasaren ?
Nog fan går det att pulvrisera kolvar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar