nytillverkad flinta cylinder på väg!
nytillverkad flinta cylinder på väg!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej! har beställt en ny flintacylinder från norscand, jag återkommer med raport om hur den visuella kvaliten är inom kort! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm 75 kr i frakt ...
http://www.alvars.se/cylinder-husqvarna-kpl-med-kolv-39-mm-p-58351-c-197.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.alvars.se/cylinder-husqvarna-kpl-med-kolv-39-mm-p-58351-c-197.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har jag hämtat cylindrarna hos hos min lokala mopednasare nossebro cykeltjänst 795kr st kostade dom.avbeställde från norscand när jag hörde att han hade hemma man vill ju känna på grejerna:)
jag köpte en till mig och en till min kompis, det var mer gjutskägg på kylflänsarna på den jag tog, men hans var ett visningsex var antagligen avputsad.....
kanaler såg kanon ut för att vara norscand, klart bättre än trimcylinder till SACHS som dom säljer, skulle gissa på att dom har fått tag i en gjutplugg till en exportcylinder från husqvarna.
överströmmarna är klart större samt vinklade bakåt (man kan även se igenom överströmarna) någon mm högre var dom med, avgasporten var lite högre ca 2mm var lite gjutskägg att putsa bort i den. insuget var lite gjutskägg i det med kolven bör jackas 2-3mm för att inte täcka insuget i öppet läge, alla mått jag angett är ungefärliga..jag får mäta upp nogrannare senare.
bild http://www.rnmotor.eu/shop/thumbnails/shop/11081/art81/h6321/13206321-origpic-c6964c.jpg_0_0_100_100_300_224_75.jpg
man behöver ta bort en kant i blockhalvorna för att inte täcka för överströmmarna.
denna cylinder ska på en 2-vxl flinta som sitter i en mcb 1283 ihop med nytt vevparti 42mm slag och 12mm förgasare, en gurkljuddämpare blir det med, jag vet att dom är kass men dom är såå fräcka:).
köpte en ny topp med såg ut som skit gjuten efter en begagnad topp med märken efter ramen och skruvhålen behövdes pinnfräsas. <!-- </EdIndex> --></div>
jag köpte en till mig och en till min kompis, det var mer gjutskägg på kylflänsarna på den jag tog, men hans var ett visningsex var antagligen avputsad.....
kanaler såg kanon ut för att vara norscand, klart bättre än trimcylinder till SACHS som dom säljer, skulle gissa på att dom har fått tag i en gjutplugg till en exportcylinder från husqvarna.
överströmmarna är klart större samt vinklade bakåt (man kan även se igenom överströmarna) någon mm högre var dom med, avgasporten var lite högre ca 2mm var lite gjutskägg att putsa bort i den. insuget var lite gjutskägg i det med kolven bör jackas 2-3mm för att inte täcka insuget i öppet läge, alla mått jag angett är ungefärliga..jag får mäta upp nogrannare senare.
bild http://www.rnmotor.eu/shop/thumbnails/shop/11081/art81/h6321/13206321-origpic-c6964c.jpg_0_0_100_100_300_224_75.jpg
man behöver ta bort en kant i blockhalvorna för att inte täcka för överströmmarna.
denna cylinder ska på en 2-vxl flinta som sitter i en mcb 1283 ihop med nytt vevparti 42mm slag och 12mm förgasare, en gurkljuddämpare blir det med, jag vet att dom är kass men dom är såå fräcka:).
köpte en ny topp med såg ut som skit gjuten efter en begagnad topp med märken efter ramen och skruvhålen behövdes pinnfräsas. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har 7 mm tjock "adapter" och 3 mm tjock packning mellan cylinder och förgasare. Annars förgasaren tar i ramen av motorn.
Min moppe här:
http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo <!-- </EdIndex> --></div>
Vad menar du? Jag har handväxel och 15mm Bing förgasare.164anders skrev:funkar säker kanon men jag är begränsad till 12mm då jag har handväxel.
Jag har 7 mm tjock "adapter" och 3 mm tjock packning mellan cylinder och förgasare. Annars förgasaren tar i ramen av motorn.
Min moppe här:
http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fin moppe verkar pina på bra.
reaggarfisken: kanterna som behöver tas ned är dom som sitter i framkant i öppningarna för spolkanalerna mot avgasporten, där sticker det ut en flärp på var sida som man nog gör bäst i att ta ner om man vill ha fullt flöde. <!-- </EdIndex> --></div>
Nu blev jag nyfiken! jag trodde nämligen inte att det gick få dit då flottörhuset tog i växelreglaget på höger sida, vad menar du med adapter?Husqvarna1963 skrev:Vad menar du? Jag har handväxel och 15mm Bing förgasare.164anders skrev:funkar säker kanon men jag är begränsad till 12mm då jag har handväxel.
Jag har 7 mm tjock "adapter" och 3 mm tjock packning mellan cylinder och förgasare. Annars förgasaren tar i ramen av motorn.
Min moppe här:
http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo
Fin moppe verkar pina på bra.
reaggarfisken: kanterna som behöver tas ned är dom som sitter i framkant i öppningarna för spolkanalerna mot avgasporten, där sticker det ut en flärp på var sida som man nog gör bäst i att ta ner om man vill ha fullt flöde. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har standard "original-copy" ljuddämpäre men jag borrade alla hålen inne i ljudämparen större. Och kröken är förkortat ca. 11 cm så att den är ca. 41 lång.
Min cylinder är original men lite filat (insugskanalen borrat till 14 mm) och avgasporten höjat ca. 2mm. Drevat till 15/28 och toppfart 60 km/tim (@gps). <!-- </EdIndex> --></div>
Original luftburk passar. Det finns tre rör där. Jag tog ett rör bort så att luftburk andas bättre med större förgasare. Kanske en liten nytta, åtminstone mer elegant sugljud164anders skrev:Aha låter bra och då går reglage armen fri, låter bra det, vad har du för luftburk passar originalet?

Jag har standard "original-copy" ljuddämpäre men jag borrade alla hålen inne i ljudämparen större. Och kröken är förkortat ca. 11 cm så att den är ca. 41 lång.
Min cylinder är original men lite filat (insugskanalen borrat till 14 mm) och avgasporten höjat ca. 2mm. Drevat till 15/28 och toppfart 60 km/tim (@gps). <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var på studiebesök i dag hos han som har 6 hp i HVA snurran, med 1 hp delar. Han hade en ny HVA cylinder under justering
Den ser riktigt bra ut, endast lite extra hong av loppet efter justering.
Vi funderade på att byta foder i den till 47 mm
<!-- </EdIndex> --></div>

Vi funderade på att byta foder i den till 47 mm
