nytillverkad flinta cylinder på väg!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
164anders

nytillverkad flinta cylinder på väg!

Inlägg av 164anders »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej! har beställt en ny flintacylinder från norscand, jag återkommer med raport om hur den visuella kvaliten är inom kort! <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm 75 kr i frakt ...
http://www.alvars.se/cylinder-husqvarna-kpl-med-kolv-39-mm-p-58351-c-197.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
mustangm1

Inlägg av mustangm1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt, återkom med recensioner....... :D <!-- </EdIndex> --></div>
164anders

Inlägg av 164anders »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har jag hämtat cylindrarna hos hos min lokala mopednasare nossebro cykeltjänst 795kr st kostade dom.avbeställde från norscand när jag hörde att han hade hemma man vill ju känna på grejerna:)

jag köpte en till mig och en till min kompis, det var mer gjutskägg på kylflänsarna på den jag tog, men hans var ett visningsex var antagligen avputsad.....

kanaler såg kanon ut för att vara norscand, klart bättre än trimcylinder till SACHS som dom säljer, skulle gissa på att dom har fått tag i en gjutplugg till en exportcylinder från husqvarna.

överströmmarna är klart större samt vinklade bakåt (man kan även se igenom överströmarna) någon mm högre var dom med, avgasporten var lite högre ca 2mm var lite gjutskägg att putsa bort i den. insuget var lite gjutskägg i det med kolven bör jackas 2-3mm för att inte täcka insuget i öppet läge, alla mått jag angett är ungefärliga..jag får mäta upp nogrannare senare.

bild http://www.rnmotor.eu/shop/thumbnails/shop/11081/art81/h6321/13206321-origpic-c6964c.jpg_0_0_100_100_300_224_75.jpg
man behöver ta bort en kant i blockhalvorna för att inte täcka för överströmmarna.

denna cylinder ska på en 2-vxl flinta som sitter i en mcb 1283 ihop med nytt vevparti 42mm slag och 12mm förgasare, en gurkljuddämpare blir det med, jag vet att dom är kass men dom är såå fräcka:).

köpte en ny topp med såg ut som skit gjuten efter en begagnad topp med märken efter ramen och skruvhålen behövdes pinnfräsas. <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

Inlägg av Husqvarna1963 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->15 mm Bing 1/15/43 skulle vara mycket bra med denna cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
164anders

Inlägg av 164anders »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->funkar säker kanon men jag är begränsad till 12mm då jag har handväxel.

vad har du för ljuddämpare på din moppe? <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
164anders skrev:funkar säker kanon men jag är begränsad till 12mm då jag har handväxel.
Vad menar du? Jag har handväxel och 15mm Bing förgasare.
Jag har 7 mm tjock "adapter" och 3 mm tjock packning mellan cylinder och förgasare. Annars förgasaren tar i ramen av motorn.

Min moppe här:

http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad för kant börs ta bort? <!-- </EdIndex> --></div>
164anders

Inlägg av 164anders »

Husqvarna1963 skrev:
164anders skrev:funkar säker kanon men jag är begränsad till 12mm då jag har handväxel.
Vad menar du? Jag har handväxel och 15mm Bing förgasare.
Jag har 7 mm tjock "adapter" och 3 mm tjock packning mellan cylinder och förgasare. Annars förgasaren tar i ramen av motorn.

Min moppe här:

http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo
Nu blev jag nyfiken! jag trodde nämligen inte att det gick få dit då flottörhuset tog i växelreglaget på höger sida, vad menar du med adapter?
Fin moppe verkar pina på bra.

reaggarfisken: kanterna som behöver tas ned är dom som sitter i framkant i öppningarna för spolkanalerna mot avgasporten, där sticker det ut en flärp på var sida som man nog gör bäst i att ta ner om man vill ha fullt flöde. <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

164anders skrev: vad menar du med adapter?
Jag menar en metalldel som är samma form som packning mellan förgasare och cylinder, men tjockare (ca. 7 mm). Också du behöver längre pinnbultar. <!-- </EdIndex> --></div>
164anders

Inlägg av 164anders »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha låter bra och då går reglage armen fri, låter bra det, vad har du för luftburk passar originalet? <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

164anders skrev:Aha låter bra och då går reglage armen fri, låter bra det, vad har du för luftburk passar originalet?
Original luftburk passar. Det finns tre rör där. Jag tog ett rör bort så att luftburk andas bättre med större förgasare. Kanske en liten nytta, åtminstone mer elegant sugljud :shock:

Jag har standard "original-copy" ljuddämpäre men jag borrade alla hålen inne i ljudämparen större. Och kröken är förkortat ca. 11 cm så att den är ca. 41 lång.

Min cylinder är original men lite filat (insugskanalen borrat till 14 mm) och avgasporten höjat ca. 2mm. Drevat till 15/28 och toppfart 60 km/tim (@gps). <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är nyfiken att veta hur mycket är bredden och höjden av avgasporten och insugsporten i den här nya ostrypt cylindern? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var på studiebesök i dag hos han som har 6 hp i HVA snurran, med 1 hp delar. Han hade en ny HVA cylinder under justering :wink: Den ser riktigt bra ut, endast lite extra hong av loppet efter justering.
Vi funderade på att byta foder i den till 47 mm :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
164anders

Inlägg av 164anders »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ser ut gå fint den flintan, såg filmen när ni körde på isen. 47mm hmm låter det:)

Conrad tycker du att jag ska fylla ut vevhuset? gör det någon större skillnad är lite skeptisk till att saker kan lossa när man kör... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar