Att förnedra plastbaljor är halva behållningen med gammelmoppeBjörnK skrev:Så här fint puttar min Combinette i sensommarsolen. Gav en vässad plastbalja en liten match i uppförsbackarna i eftermiddag, alltid lite småkul och se reaktionen, när en gubbe på en gammal veteranmoppe hakar på.
View My Video
Sadeln var verkligen en lyckoträff, nu sitter jag riktigt bra på moppen!
Zündapp Combinette 62
-
volvomannen
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Arbete pågår

En gammel 4 växlad motor i rätt bedrövligt skick, ska förhoppningsvis kunna fungera så småningom.
Motorn var i bedrövligt skick, rost på kullager i vevhuset, rost på vevstaken, gick knappast runt. Växelsplinsen, den lilla axeln, var obefintliga och måste ersättas.
Kopplingskåpan skruv för oljenivån ersatt med en jättskruv (håller inte tätt) och otroligt dåligt gjort. Det får bli en annan kopplingskåpa istället.
Har monterat isär rubbet, knackat loss såväl lager som packboxar.
Ny lager ska monteras och jag får leta efter en ny vev också. Även om jag med diverse rostlösare fått den att vakna till liv, så vågar jag inte chansa.
Får jag motorn i ett helt ok skick, ska den monteras på Combinetten till våren.
Men det är långt tills dess, tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>

En gammel 4 växlad motor i rätt bedrövligt skick, ska förhoppningsvis kunna fungera så småningom.
Motorn var i bedrövligt skick, rost på kullager i vevhuset, rost på vevstaken, gick knappast runt. Växelsplinsen, den lilla axeln, var obefintliga och måste ersättas.
Kopplingskåpan skruv för oljenivån ersatt med en jättskruv (håller inte tätt) och otroligt dåligt gjort. Det får bli en annan kopplingskåpa istället.
Har monterat isär rubbet, knackat loss såväl lager som packboxar.
Ny lager ska monteras och jag får leta efter en ny vev också. Även om jag med diverse rostlösare fått den att vakna till liv, så vågar jag inte chansa.
Får jag motorn i ett helt ok skick, ska den monteras på Combinetten till våren.
Men det är långt tills dess, tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sprillans ny Bing 17 ubåt för några veckor sedan, som jag tänkte testa på Combinetten.
Sagt och gjort, operationen genomfördes, men jag tycker inte att jag märker någon skillnad direkt mot den Bing 15 jag hade.
Men....ett mycket underligt fel dök upp som gubben i lådan.
När jag bromsade med frambromsen, stannade motorn.
Fattade först ingenting, men sen började poletten trilla ned. Jag har ju bromslyse som styrs av bromshandtaget.
Alltså någon form av kortslutning, men var.
Fick plocka ned en hel del för att komma åt alla kablar och kontrollera dessa.
Allt såg fräscht ut, inga skador.
Plockade ut tändsystemet, och se där, en möjlig orsak. Bromsljusspolen låg an mot primärspolen för den yttre tändspolen.
På med en tunn bricka, så var detta avhjälpt.
Och se, nu fungerar det igen.
Men hur jag kunnat köra med detta fel fram tills nu, då det först visade sig, det begriper jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Sagt och gjort, operationen genomfördes, men jag tycker inte att jag märker någon skillnad direkt mot den Bing 15 jag hade.
Men....ett mycket underligt fel dök upp som gubben i lådan.
När jag bromsade med frambromsen, stannade motorn.
Fattade först ingenting, men sen började poletten trilla ned. Jag har ju bromslyse som styrs av bromshandtaget.
Alltså någon form av kortslutning, men var.
Fick plocka ned en hel del för att komma åt alla kablar och kontrollera dessa.
Allt såg fräscht ut, inga skador.
Plockade ut tändsystemet, och se där, en möjlig orsak. Bromsljusspolen låg an mot primärspolen för den yttre tändspolen.
På med en tunn bricka, så var detta avhjälpt.
Och se, nu fungerar det igen.
Men hur jag kunnat köra med detta fel fram tills nu, då det först visade sig, det begriper jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tidigare bytte sadeln, så gick det inte att montera pakethållaren i plåt, tyvärr.
Så jag hittade en annan pakethållare, som en tillfällig lösning.
Nu har jag fått tag i ytterligare en, som jag tycker passar bättre och dessutom ger mig möjligheter att ha med en mopedväska. Det är lite obehagligt att ha tunga ABU-lås i ryggsäcken plus diverse verktyg.

Av samme säljare köpte jag också fram och bakhjul med 120 mm bromsnav till ett bra pris. Tyvärr är dessa 17 tums hjul, de andra är 19 tum.
Men det är ju nog så viktigt att få stopp på moppen också, inta bara få fart!

Nu är det "bara" att leta efter en annan baksving, eftersom den bakre hjulaxeln har för stor diameter för att passa.
Någon som har en liggande? <!-- </EdIndex> --></div>
Så jag hittade en annan pakethållare, som en tillfällig lösning.
Nu har jag fått tag i ytterligare en, som jag tycker passar bättre och dessutom ger mig möjligheter att ha med en mopedväska. Det är lite obehagligt att ha tunga ABU-lås i ryggsäcken plus diverse verktyg.

Av samme säljare köpte jag också fram och bakhjul med 120 mm bromsnav till ett bra pris. Tyvärr är dessa 17 tums hjul, de andra är 19 tum.
Men det är ju nog så viktigt att få stopp på moppen också, inta bara få fart!

Nu är det "bara" att leta efter en annan baksving, eftersom den bakre hjulaxeln har för stor diameter för att passa.
Någon som har en liggande? <!-- </EdIndex> --></div>
-
volvomannen
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessvärre så får du nog byta "bärarmarna" där fram också. Jag har för mig att dina originalare är öppna i botten, eller om hålen är för små... eller nåt. Jag minns inte riktigt varför men jag fick byta på min när jag skulle ha dit hjul från en SportCombinette.
Men ta och byt - den blir mycket häftigare med 17"
<!-- </EdIndex> --></div>
Men ta och byt - den blir mycket häftigare med 17"
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag får kolla detta framöver. Vet att jag har ett par andra bärarmar liggande, som inte är öppna, utan med gängade hål. <!-- </EdIndex> --></div>Lolalola skrev:Dessvärre så får du nog byta "bärarmarna" där fram också. Jag har för mig att dina originalare är öppna i botten, eller om hålen är för små... eller nåt. Jag minns inte riktigt varför men jag fick byta på min när jag skulle ha dit hjul från en SportCombinette.
Men ta och byt - den blir mycket häftigare med 17"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramlageragerbyte på renoveringsmotorn har stått på agendan ett bra tag.
Tipset om "ugnsbakning" dvs lägg in blockhalvorna i ugnen på c:a 150 grader samt lägga lagren i frysen, kände intressant.
Passade på när min sambo inte var hemma, för att undvika onödiga diskussioner om användning av ugnen.
Gick över förväntan, det första lagret ploppade in hur bra som helst.
Det andra fick jag jobba med lite, men det gick bra efter en stund.
Förbaskad smidig metod, någon av er andra som gör på detta sätt eller har någon annan bra metod?

Klart! <!-- </EdIndex> --></div>
Tipset om "ugnsbakning" dvs lägg in blockhalvorna i ugnen på c:a 150 grader samt lägga lagren i frysen, kände intressant.
Passade på när min sambo inte var hemma, för att undvika onödiga diskussioner om användning av ugnen.
Gick över förväntan, det första lagret ploppade in hur bra som helst.
Det andra fick jag jobba med lite, men det gick bra efter en stund.
Förbaskad smidig metod, någon av er andra som gör på detta sätt eller har någon annan bra metod?

Klart! <!-- </EdIndex> --></div>
-
Conrad Engström
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder SKF's lagerpådrivningsats <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<!-- </EdIndex> --></div>