styrka eller varv ??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
skoog

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack alla för värdefulla tips, jag återkommer säkert med fler frågor, men får väl skapa en projekttråd i stället för att samla allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Och ett stort svänghjul och låg komp, det ger bra vrid.
Jo, ett tungt svänghjul hjälper till, men ger verkligen låg komp bättre vrid? <!-- </EdIndex> --></div>
agneskajsa

Inlägg av agneskajsa »

Zwap skrev:
Conrad Engström skrev:Och ett stort svänghjul och låg komp, det ger bra vrid.
Jo, ett tungt svänghjul hjälper till, men ger verkligen låg komp bättre vrid?
Lägre komp ger sämre vrid. Felbyggde en Saab tvåtaktsmotor så den fick alldeles för mycket komp men oj så mycket vrid det blev för att vara en sån motor. En av nackdelarna var att den varvade ingenting istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också filat SAAB Men där är det andra parametrar som avgör.
Titta på en gammal Sachs Stamo eller stationär Ilo, hur förbränningsrummet ser ut. En stor kupol i toppen. <!-- </EdIndex> --></div>
164anders

Inlägg av 164anders »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om ni ska ha en yamaha dt cylinder som går bra på alla varv sök tag på en autisa 65cc gen2, hade en sådan på min när jag var 15 ihop med högkomptopp och det var näst intill dieselvrid från botten samt högre toppeffekt än 43mm gjutgärncylindrarna <!-- </EdIndex> --></div>
skoog

Inlägg av skoog »

164anders skrev:Om ni ska ha en yamaha dt cylinder som går bra på alla varv sök tag på en autisa 65cc gen2, hade en sådan på min när jag var 15 ihop med högkomptopp och det var näst intill dieselvrid från botten samt högre toppeffekt än 43mm gjutgärncylindrarna
Problemet är att Sachs har längre slag, vilket medför att durationerna ändras..
Det blir inte samma som dtn, tyvärr.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar