novolette som misständer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
vulcan*

novolette som misständer

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte få lite fart på en gammal novolette. Jag borrade upp insugsröret 2mm och gjorde ett litet jack i kolven, effekten blev att den misständer och inte vill starta. Har provat alla brytaravstånd från 0,25-0,50 sen tog intresset slut, någon som har lösningen? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan ju hända att den kommit upp i effekt som spolen inte orkar med?? testat nytt stift? min sachs betedde sig på de där viset när tändstiftet var kass. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har provat med nytt stift ,ingen skillnad. Det är fina gnistor och bensin kommer fram <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det ingen mekare i närheten av Kalmar som är intresserad av att lösa detta problemet?? Det är slut på ideerna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett fall för 56:an kanske? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompas11 skrev:Ett fall för 56:an kanske? :roll:
Tveklöst borde det ju vara det.

Rätt stad och rätt kompetens. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Re: novolette som misständer

Inlägg av 56:an »

vulcan* skrev:.... Jag borrade upp insugsröret 2mm .....
Hur har du lyckats med detta?

Jag har för mig att dom raka, svarvade insugsrören med gänga i ena änden var utförda i härdat kolstål för att uppfylla kravet om "svårligen ändra motorns effekt".

Sigges mopedjxxxx är inte klar än och efter den har jag några andra "måsten" så jag är upptagen ett tag framöver i varje fall om det ska belasta *nöjeskontot* :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Givetvis så ska det betalas även om det kan va ett nöje att meka ibland. Det var inga problem alls att borra upp insugsröret. Det köpte jag hos mustang och husqvarnacenter. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är saken i ett bättre läge :D Jag ska försöka skohorna in din novolette i programmet men om det blir upphållsväder de närmaste två-tre veckorna måste jag hålla på med ved annars kan det bli allvarliga problem i vinter... :(

Har du köpt röret nytt kan det förklara saken bättre då det kan vara nytillverkat i ett annat material. Jag vet heller inte om alla rör var härdade men det gäller i.a.f. alla rör jag sett. Ha de bra och välkommen vi kan råkas lite längre fram... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK! Jag sätter mig i garaget och väntar <!-- </EdIndex> --></div>
arneby

novolett

Inlägg av arneby »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på min -54 fick jag gå ner till 0,2mm brytaravstånd innan jag kunde ställa in tändningen korrekt. om du har 44cc motor kan du svarva av cylinderns överkant. syns om du tar av toppen. orginalkomp ca 6/1. blir ca 10/1 om du svarvar till (jäms med) ca 2mm <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det nån ide att hålla på och försöka få lite mer fart på en sån här gammal moped? Blir det nån effekt eller är det bättre att lägga energin på andra saker. Det är ju rätt begränsat va man kan göra med en remdriven moped. :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

56:an skrev:Då är saken i ett bättre läge :D Jag ska försöka skohorna in din novolette i programmet men om det blir upphållsväder de närmaste två-tre veckorna måste jag hålla på med ved annars kan det bli allvarliga problem i vinter... :(

Har du köpt röret nytt kan det förklara saken bättre då det kan vara nytillverkat i ett annat material. Jag vet heller inte om alla rör var härdade men det gäller i.a.f. alla rör jag sett. Ha de bra och välkommen vi kan råkas lite längre fram... :wink:
Låter som ett ypperligt läge för arbetsbyte nå´n Lördag,
hugg ved åt 56:an medans han kikar på Novoletten :D :D

heter inte det winwin :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: novolette som misständer

Inlägg av erlan »

56:an skrev:
vulcan* skrev:.... Jag borrade upp insugsröret 2mm .....
Hur har du lyckats med detta?

Jag har för mig att dom raka, svarvade insugsrören med gänga i ena änden var utförda i härdat kolstål för att uppfylla kravet om "svårligen ändra motorns effekt".

Sigges mopedjxxxx är inte klar än och efter den har jag några andra "måsten" så jag är upptagen ett tag framöver i varje fall om det ska belasta *nöjeskontot* :wink:
det är inget stort problem att borra i härdat med rätt verktyg.
en skarkslipad s.k. intalatiosborr eller betongborr brukar fixa det mesta.
finns en firma som säljer dom färdigslipade, dom brukar stå på mässor och marknader och demoborra i gamla filar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är det som är roligt att få fart på gammalt skrot min gör ca 45 slät väg håller jag bara hastigheten över 20 i backar uppför så hyfsat stark utför 60 vill inte köra fortare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar