bli av med körkortet o köra moppe

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
a@westman

bli av med körkortet o köra moppe

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->får man köra moppe om man blivit av med körkortet :?:
ja menar man måste ju ha körkort till eu o förarbevis eller va det heter till 25/30 moppar :lol:

o en sak till.
har polisen verkligen rätt o beslagta trimmet om man åker fast :?:
ja menar att om jag nu blir stoppad o erkänner allt o betalar mina böter så borde det väll räcka. för om jag slänger på en R1 motor på en compakt o åker fast tar dom väll inte R1 motorn :lol: :lol:

sen att man kan åka på om bes typ på moppen förstår jag :lol:

ja ja dumma frågor men men :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fyllde du femton innan septemer 2009 kan du köra vidare utan problem efter detn datumen gäller det nya euregelverket.

beslagtagning vet ej, men det är ju tveksamt om polisen vet vad som är trim eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Polisen kan ta trim, men även låta det vara. Är så olika från fall till fall.. Har hört talas om folk som fått saker beslagtagna som inte ens varit någon del av trim. Som t.ex originalinsug o.s.v <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo

Re: bli av med körkortet o köra moppe

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
a@westman skrev:får man köra moppe om man blivit av med körkortet :?:
ja menar man måste ju ha körkort till eu o förarbevis eller va det heter till 25/30 moppar :lol:

o en sak till.
har polisen verkligen rätt o beslagta trimmet om man åker fast :?:
ja menar att om jag nu blir stoppad o erkänner allt o betalar mina böter så borde det väll räcka. för om jag slänger på en R1 motor på en compakt o åker fast tar dom väll inte R1 motorn :lol: :lol:

sen att man kan åka på om bes typ på moppen förstår jag :lol:

ja ja dumma frågor men men :lol: :lol: :lol:
Inga dumma frågor alls men något säger mig att du åkt fast. Eller "torskat", som vissa säger.

Vad gäller beslag så är det dessvärre så att föremål som använts vid ett brott beslagtas för att senare förverkas efter åklagares beslut. Saker som inte är olagliga måste dock lämnas tillbaka. Av erfarenhet vet jag att det kan ta lång tid. Månader till år. Det är förvisso ett antal år sedan jag arbetade inom den branschen men jag kan knappast tro att det blivit bättre sedan dess.

ps

Jag är inte snut i dag.. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dock kan man väl ändå ifrågasätta beslagtagandet av trim, för en moped som är trimmad räknas ju som en oregistrerad Motorcykel, med andra ord KAN man hävda att man är ute på provkörning inför en framtida omregistrering/typning till Lätt motorcykel.

Om man kör en bil med monterad dragkrok som inte är registererad med det så åker man ju på föreläggade om regbesiktning, dom beslagtar ju inte dragkroken. Likaså om man kör med bil som är trimmad/ändrad motor.

Men du får iaf köra 30-moppe utan problem även om du inte har körkort/förarbevis (har för mig du är född 74). <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Amarace skrev:Dock kan man väl ändå ifrågasätta beslagtagandet av trim, för en moped som är trimmad räknas ju som en oregistrerad Motorcykel, med andra ord KAN man hävda att man är ute på provkörning inför en framtida omregistrering/typning till Lätt motorcykel.
Javisst. Bortsett från att mopeder inte längre går registrera om, och att beslaget handlar om att bevisa att det faktiskt fanns trim, visar det sig att det inte var berättigat ska man få tillbaka grejerna. <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman

Inlägg av a@westman »

Amarace skrev:Dock kan man väl ändå ifrågasätta beslagtagandet av trim, för en moped som är trimmad räknas ju som en oregistrerad Motorcykel, med andra ord KAN man hävda att man är ute på provkörning inför en framtida omregistrering/typning till Lätt motorcykel.

Om man kör en bil med monterad dragkrok som inte är registererad med det så åker man ju på föreläggade om regbesiktning, dom beslagtar ju inte dragkroken. Likaså om man kör med bil som är trimmad/ändrad motor.

Men du får iaf köra 30-moppe utan problem även om du inte har körkort/förarbevis (har för mig du är född 74).
lite det här jag menar.. jag KAN ju få böter för oförsäkrat oregistrerat o o skattat fordon och för att jag inte får köra det pga avsaknaden av mckort.

om jag då erkänner allt o snällt betalar mina böter borde det ju inte
vara värre än att jag kört runt på en 125cc+. för blir jag tagen på en sådan så beslagtar dom ju inte den:lol:

o jo jag e född 74 o nä. jag har ihnte blivit av med kortet eller åkt fast.
bara funderat lite :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan bara se tillbaka till sjuttiotalet och vad som gällde då, när snutarna plockade en trimmad moppe så behöll dom vad dom kunde konstatera som trimmat, länstrafikgruppen hade en tjock pärm med gällande mått på alla detaljer som normalt kunde trimmas, dom jämförde, mätte och behövde inte be om tillåtelse direkt för att beslagta grejor.
Det fanns ingen, såvitt jag minns, som någonsin fick tillbaka några grejor.

Med dagens EU-moppar har dom nog det lite värre att konstatera vad som är och vad som inte borde vara men nog tror väl jag att dom får beslagta uppenbart icke-original grejor.

Att hävda att man provkör en trimmad moppe inför en kommande registrering låter nog för tunnt för att kunna fungera, i praktiken finns det knappast någon rättighet att provköra ett sådant fordon, registrera först och modifiera sedan är nog det rätta, eller ta maskinen på släp till bilprovningen för att registreringsbesiktninga.

Ännu tunnare låter det om föraren, ägaren, brukaren saknar MC-kort, hur trovärdigt är det då att man håller på med en provkörning inför en registrering? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->polisen beslagtar fortfarande allt trim
en kompis blev av med sin variator vid en trafikolyka <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett varningens ord bara, eller två.

Att köra trimmat är likställt medd att köra utan kort för mc, olovlig körnin alltså. Min gode vän och arbetskamrat åkte fast i somras då han körde 125:a utan kort, dock var den reggad skattad bes o försäkrad. Han åkte på dagsböter vilket resulterade i den nätta summan av 9000 kr att betalas inom 30 dagar :oops:

Sedan varning två skulle du nu ha oturen att dessutom skada någon för livet eller ännu värre bringa någon om livet kan du ju räkna med att du inta kan lösa detta ekonomiskt, förmodligen kommer du få medlemskap hos fogden resten av livet för att inte tala om alla andra påföljder.

så att trimma javisst men måttligt, tycker det kan räcka till 50 och sedan välja var o när man kör, jag skulle aldrig köra in i stan tex aldeles för stor risk. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och jag som har mc- kort för tung hoj,. Om byllingen plockar mig för kontroll och konstaterar min moped trimmad,då borde min straffpåföljd bli framförande av oregistrerat,/ obesiktat fordon ? Jag får ju framföra det rent lagligt förutom att själva moppen är olaglig.

Erfarenheten sedan 1990 när kompisar åkte dit var att mopeden beslagtogs,plockades isär och mättes. Det som var trim beslagtogs för destruktion med tex. slägga i polisens garage. Övriga delar som demonterades lades i påse och lämnades tillbaka med mopeden.

/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

lillen 761 skrev:Och jag som har mc- kort för tung hoj,. Om byllingen plockar mig för kontroll och konstaterar min moped trimmad,då borde min straffpåföljd bli framförande av oregistrerat,/ obesiktat fordon ? Jag får ju framföra det rent lagligt förutom att själva moppen är olaglig.

Erfarenheten sedan 1990 när kompisar åkte dit var att mopeden beslagtogs,plockades isär och mättes. Det som var trim beslagtogs för destruktion med tex. slägga i polisens garage. Övriga delar som demonterades lades i påse och lämnades tillbaka med mopeden.

/M
Ja så gjorde man förr slog sönder grejorna 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar