Crescent 2013 - köpt 1979 - okörd sen 20 år

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
petsan

Crescent 2013 - köpt 1979 - okörd sen 20 år

Inlägg av petsan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grävde fram min gamla moppe som stått i mina föräldrars källare sedan 1979. Jag köpte den samma år av, vad jag tror var, den enda ägaren före mig. Den hade gått ca 60 mil när jag köpte den och sen körde jag den bara i ett par månader innan bilåkandet tog över. Totalt har den gått 122 mil.

Den har i princip stått still de senaste 33 åren. Jag körde den senast för ca 20 år sedan, en tur på nån mil och innan det så hade min f.d svåger "lånat" den och körde med den ett par veckor!

Tyvärr har väl inte förvaringen varit optimal men den är fortfarande ok. En del små rostfläckar har poppat upp här och var och en massa små skavmärken från brädhögar som delat plats med moppen, men inget som inte går att leva med. Den är komplett förutom att glaset till bromslampan gått sönder.

Jag ska ta och rengöra och smörja den ordentligt och försöka starta den nästa gång jag besöker mina föräldrar. Men frågan är om jag behöver göra något med motorn innan jag försöker kicka i gång den?

(motorkåpan är inte fastskruvad på bilden)
Bild (alt+p) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket fin 2000 och dessutom i den snyggaste lack-kombon!
Jag skulle bara rengöra förgasaren, skölja ur tanken med ren bensin och om den rostat kanske till och skakad den med småskruv för att "blästra den innuti" och byta olja i motorn. Sen skulle jag prova att kicka igång den. Sen får du ju se om den har några bekymmer som du måste räta till. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättefin! Gillar den där gröna färgen. Jag tycker absolut att du ska byta motoroljan innan du kör igång. Annars lär det väl vara det klassiska skruvandet för att få den att lira.... <!-- </EdIndex> --></div>
petsan

Inlägg av petsan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen. Ok, så lite rengöring av förgasare och byta olja kommer det att bli. Hoppas jag slipper stoppa småskruv i tanken bara, jobbigt att hålla moppen uppochner när man ska skaka ut dem sen :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inge svårt att få ut skruvarna igen.
Jag räknade hur många M6 muttrar och skruvar som jag kastade i, sen är det bara att köra ner en teleskopisk magnetpenna och fiska upp rätt antal !

Jag skulle nog även droppa i lite olja i stifthålet för att smörja cylinderväggen vid uppstarten. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort bensinkranen och rengör den INNAN du öppnar den första gången. Annars kan du dra sönder packningen. (Har jag hört....) <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:
Jag skulle nog även droppa i lite olja i stifthålet för att smörja cylinderväggen vid uppstarten.
Ja, det kan behövas! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Inlägg av Pälle »

jorhul skrev:Ta bort bensinkranen och rengör den INNAN du öppnar den första gången. Annars kan du dra sönder packningen. (Har jag hört....)
Lossa kranen och lägg den i ren bensin så kanske packningarna sväller till sig igen. Rör den helst inte innan detta är gjort då det är risk att du tar kål på korkpackningen där inne. <!-- </EdIndex> --></div>
518-23

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den såg ju riktigt trevlig ut :)
Vårda den väl 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äckligt fin moped :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
petsan

Inlägg av petsan »

518-23 skrev:Den såg ju riktigt trevlig ut :)
Vårda den väl 8)
:) Det ska jag försöka göra. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar