GOLDEN CHAMP,1255

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Pojkdröm
Kontakt:

GOLDEN CHAMP,1255

Inlägg av Pojkdröm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja!

Ny medlem,som blivit med Golden Champ!
Behöver säkert en massa tips under Höst/vintern,från några som har dessa tillhands!
Jag söker lite närbilder på en orginal! Golden Champ så man kan se att man har "rätt" saker på sin!
Någon som har lust att mejla detta vore jag tacksam!
Dvs Några bilder motor,ram,styre med hantag m.m,broms fram tex!
Fälgarna är lackade,är blästring bästa sättet att få bort färgen på dessa?

Roger <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://raketsport.com/compacten.htm

scrolla ner te champen o kolla de bilderna. en början iaf! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: GOLDEN CHAMP,1255

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pojkdröm skrev:Tja!

Ny medlem,som blivit med Golden Champ!
Behöver säkert en massa tips under Höst/vintern,från några som har dessa tillhands!
Jag söker lite närbilder på en orginal! Golden Champ så man kan se att man har "rätt" saker på sin!
Någon som har lust att mejla detta vore jag tacksam!
Dvs Några bilder motor,ram,styre med hantag m.m,broms fram tex!
Fälgarna är lackade,är blästring bästa sättet att få bort färgen på dessa?

Roger
Fälgarna är pulverlackade från fabriken, det bästa sättet jag har kommit på är att lägga dom i förtunning ett par dar då blir det så pass mjukt att man kan sickla bort det mesta men man måste va snabb för det stelnar snabbt när man tagit upp det ur badet
att glasblästra en fälg tar med våra BRA grejjer ca 2 timmar /fälg. men det blir kanon.
blästrar man med grövre grejjer går det på 2 minuter men blir skitgrovt och skitfult i ytan

håller på att kolla så att jag kan lägga upp färgkoder till Champarna och även kulören till fälgarna.
jag ska bara kolla ordentligt först så det inte blir fel.
eftersom det inte finns original färgkoder att tillgå så blir det ju liksom lite godtyckligt vad som i fortsättningen ska betraktas som "Rätt"

lycka till så länge <!-- </EdIndex> --></div>
agneskajsa

Re: GOLDEN CHAMP,1255

Inlägg av agneskajsa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fälgarna är pulverlackade från fabriken, det bästa sättet jag har kommit på är att lägga dom i förtunning ett par dar då blir det så pass mjukt att man kan sickla bort det mesta men man måste va snabb för det stelnar snabbt när man tagit upp det ur badet
att glasblästra en fälg tar med våra BRA grejjer ca 2 timmar /fälg. men det blir kanon.
blästrar man med grövre grejjer går det på 2 minuter men blir skitgrovt och skitfult i ytan

håller på att kolla så att jag kan lägga upp färgkoder till Champarna och även kulören till fälgarna.
jag ska bara kolla ordentligt först så det inte blir fel.
eftersom det inte finns original färgkoder att tillgå så blir det ju liksom lite godtyckligt vad som i fortsättningen ska betraktas som "Rätt"

Håller med ang. fälgarna. Mycket jobb att få bort den gamla pulverlacken.
Jag tog färgborttagningsmedel som man penslade på och fick verka i ett dygn, sen fick man skölja, skrapa , peta och upprepa alltihopa flera gånger.
Avslutade med glasblästring innan fälgarna pulverlackades.
Resultatet blev i alla fall kanon och ser efter en sommar och 250 mil senare fortfarande som nya ut.
lycka till så länge[/quote] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kommer du ihåg kulören
jag gissar på att det var en RAL-kulör :?: <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej , kul att ni är så seriösa. jag tycker som ni sagt att färgen sitter mycket bra och det ska man inte klaga på , men ni menar att man kan få dom pulverlackade på nytt om man tar bort den gamla?
var får ni sånt gjort? kan man gå till någon av dom plåtfirmor som jobbar med plåt till apparatskåp och liknande.krävs det inte någon specialgrund för aluminium?
Vet ni om det går att rikta en fälg? jag köpte en begagnad som någon troligen kört på en sten med....? <!-- </EdIndex> --></div>
agneskajsa

Inlägg av agneskajsa »

<50_cc skrev:Hej , kul att ni är så seriösa. jag tycker som ni sagt att färgen sitter mycket bra och det ska man inte klaga på , men ni menar att man kan få dom pulverlackade på nytt om man tar bort den gamla?
var får ni sånt gjort? kan man gå till någon av dom plåtfirmor som jobbar med plåt till apparatskåp och liknande.krävs det inte någon specialgrund för aluminium?
Vet ni om det går att rikta en fälg? jag köpte en begagnad som någon troligen kört på en sten med....?
Det behövs ingen specialgrund utan metallrent och hyfsat släta så blir resultatet perfekt.
När det gäller riktning så går det relativt enkelt eftersom fälgarna är mjuka. En rejäl plastklubba fixade min bakfälg till perfekt rundhet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

agneskajsa skrev:
<50_cc skrev:Hej , kul att ni är så seriösa. jag tycker som ni sagt att färgen sitter mycket bra och det ska man inte klaga på , men ni menar att man kan få dom pulverlackade på nytt om man tar bort den gamla?
Vet ni om det går att rikta en fälg? jag köpte en begagnad som någon troligen kört på en sten med....?
Det behövs ingen specialgrund utan metallrent och hyfsat släta så blir resultatet perfekt.
När det gäller riktning så går det relativt enkelt eftersom fälgarna är mjuka. En rejäl plastklubba fixade min bakfälg till perfekt rundhet.
håller med
en svarv eller nåt att spänna fast och finrikta på slutet underlättar så klart.
googlade på pulverlack i tyresö och hittade detta
http://www.lokaldelen.se/foretag/Tyres%C3%B6/403779/Janne+Lind+Produktion/ <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja pulverlackering är inte dumt. som ni kanske sett har ju jag pulverlackat mina sensate compacter ja gjort i ordning. och ytterligare en ska lackas snart! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret, då har jag lite att göra i vinter.
Skulle sitta fint med lite bättre däck och nylackat....

Appropå lackning så har jag en kompis på Tyresö Bilackering som i sin tur känner en kille som jobbat med att måla compacter i många år på fabriken.
Jag ska be honom kolla om han kan ha några färgkoder kvar,för jag vet att han visste exact hur dom lackade Goldens metallic.
Ett långskott kanske men det kostar inget att fråga <!-- </EdIndex> --></div>
Pojkdröm
Kontakt:

färgkod

Inlägg av Pojkdröm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även ett långskott kan gå mål,! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du frågat honom 8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar