Raket 1148, problem att få dreven i exakt linje...
Raket 1148, problem att få dreven i exakt linje...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bakhjulet borde fås ännu mera till vänster för att dreven skall vara 100 % i linje med varann och kedjan gå tyst. Men då tar ringen i hjulhuset . Stora bakdrevet är av modell utsvängd och ej typ rak. Vad kan nu detta fenomen bero på
Bakhjulet borde ju gå mitt i hjulhuset i linje med framhjulet. <!-- </EdIndex> --></div>

Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Eller om man enklare förklarar: Hur djup själva kupningen på drevet är.
Det kanske inte är originaldrev. original har 34 kugg på raketarna,
men man kan få dit ett mindre compaktdrev om man svarvar till en spacerplatta på 11,5 mm
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja, alltså hur mycket centrumlinjen på drevet är förskjutet.brylles skrev:Vad menas med ett offsetLevve skrev:Hur ser motorbussningarna ut? På trampmotorer brukar dom kunna bli lite trötta.
Orig . drev ska ha ett offset på 11,5 mm.
men man kan få dit ett mindre compaktdrev om man svarvar till en spacerplatta på 11,5 mm

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har monterat fast kedjeskydden redan, så jag kan ej räkna kuggantalet. Men drevet var kupat så jag tror att det var original. Jag kommer att registrera moppen och köra i nästa sommar. Om ringen börjar taga i hjulhusets vänstra sida så får jag väl demontera hjulet och svarva till en distansbricka för att få drevet till vänster och hjulet på så sätt mot mittenLevve skrev:Ja, alltså hur mycket centrumlinjen på drevet är förskjutet.brylles skrev:Vad menas med ett offsetLevve skrev:Hur ser motorbussningarna ut? På trampmotorer brukar dom kunna bli lite trötta.
Orig . drev ska ha ett offset på 11,5 mm.

Vill man så kan man.
-