Zundapp cyllar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen dum ide att forma till athenan så att den funkar ihop med solfjädern eller nån annan topp
Tyvärr går min snålhet före nostalgi med dagens plånbok, så det blir ingen nicasil-lagning just nu,, men kanske i framtiden
Är det någon av er som har provat reed-parman o portat denna? <!-- </EdIndex> --></div>
Tyvärr går min snålhet före nostalgi med dagens plånbok, så det blir ingen nicasil-lagning just nu,, men kanske i framtiden
Är det någon av er som har provat reed-parman o portat denna? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen, undrar om nån har stött på följande
Har en gammal 5 vxl zündapp motor ifrån 78 som har suttit på en ks50 vattenkyld.
När jag provade å sätta ditt en vanlig cylinder så fick jag inte ditt kolven då vevstaken var för grov?(Kolven o nållagret, staken var för bred)
Är det annan slaglängd på denna vevstake, samt är det en helt annan modell?
Tacksam för svar <!-- </EdIndex> --></div>
Har en gammal 5 vxl zündapp motor ifrån 78 som har suttit på en ks50 vattenkyld.
När jag provade å sätta ditt en vanlig cylinder så fick jag inte ditt kolven då vevstaken var för grov?(Kolven o nållagret, staken var för bred)
Är det annan slaglängd på denna vevstake, samt är det en helt annan modell?
Tacksam för svar <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bild? Kan det inte vara en KS80? <!-- </EdIndex> --></div>g.grus skrev:Hej igen, undrar om nån har stött på följande
Har en gammal 5 vxl zündapp motor ifrån 78 som har suttit på en ks50 vattenkyld.
När jag provade å sätta ditt en vanlig cylinder så fick jag inte ditt kolven då vevstaken var för grov?(Kolven o nållagret, staken var för bred)
Är det annan slaglängd på denna vevstake, samt är det en helt annan modell?
Tacksam för svar
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns även vevar som har en grövre kolvbult, inte lätt att hitta dessa kolvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan skickar här en halv-taskig bild på motorn.
http://imageshack.us/photo/my-images/844/dsc0227bn.jpg/
Får för mig att det är som Skunkworkz skriver, lär ta bort lite på kolven för att få det att passa. [/img] <!-- </EdIndex> --></div>
http://imageshack.us/photo/my-images/844/dsc0227bn.jpg/
Får för mig att det är som Skunkworkz skriver, lär ta bort lite på kolven för att få det att passa. [/img] <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3238
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är precis som cobra karlsson säger. Använd bara ett annat nållager, kolvbulten är samma på alla Zündapp 50cc, 12mm. En del motorer har 16mm hål i staken istället för det mer vanliga 15mm.
Zündapp använde dessa lagerdim, 12x15x14,8 och 12x16x15,8.
Man kan vara tvungen att fila lite på kolvens insida för att få in den bredare staken i rätt position.
Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp använde dessa lagerdim, 12x15x14,8 och 12x16x15,8.
Man kan vara tvungen att fila lite på kolvens insida för att få in den bredare staken i rätt position.
Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
I all välmening nämde jag de olika storlekarna på nållagren till 50cc motorn. För det är ju som så ett de stakar som är bredare alltid har ett nållager som är 1mm större.
Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
Helt rätt att det bara är bredda kolven lite invändigt.Skunkworkz skrev:Varför blandar ni in nållagret? Problemet är
att vevstaken är för BRED.Man får helt enkelt
bredda kolven invändigt,som jag skrev i mitt
första inlägg.
I all välmening nämde jag de olika storlekarna på nållagren till 50cc motorn. För det är ju som så ett de stakar som är bredare alltid har ett nållager som är 1mm större.
Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ber om ursäkt , det var inte min mening att låta otrevlig. <!-- </EdIndex> --></div>518-23 skrev:Helt rätt att det bara är bredda kolven lite invändigt.Skunkworkz skrev:Varför blandar ni in nållagret? Problemet är
att vevstaken är för BRED.Man får helt enkelt
bredda kolven invändigt,som jag skrev i mitt
första inlägg.
I all välmening nämde jag de olika storlekarna på nållagren till 50cc motorn. För det är ju som så ett de stakar som är bredare alltid har ett nållager som är 1mm större.
Mvh Magnus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Inget att be om ursäkt för. Har du vägarna förbi Växjö så bjuder jag på en kall pilsner..
Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz skrev:Ber om ursäkt , det var inte min mening att låta otrevlig.518-23 skrev:Helt rätt att det bara är bredda kolven lite invändigt.Skunkworkz skrev:Varför blandar ni in nållagret? Problemet är
att vevstaken är för BRED.Man får helt enkelt
bredda kolven invändigt,som jag skrev i mitt
första inlägg.
I all välmening nämde jag de olika storlekarna på nållagren till 50cc motorn. För det är ju som så ett de stakar som är bredare alltid har ett nållager som är 1mm större.
Mvh Magnus
Inget att be om ursäkt för. Har du vägarna förbi Växjö så bjuder jag på en kall pilsner..
Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>