"Start-tips" Kyrkportare?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MagnusBj
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 aug 2011, 23:00
Ort: Huddinge / Stockholm

"Start-tips" Kyrkportare?

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!

Kör med 60cc och kyrkportare (orig.), men har inte lyckats komma underfund med hur man skall få till en bra start med kall motor.... :?

Kyrkportaren har ju ingen choke så hur gör man? Vad jag än gör behövs det ett 10-tal kickar innan den vill gå igång. Men efter första starten kan man lätt få igång den igen på 1a kicken igen.

-Finns det någon start rutin för kyrkportaren jag missat???? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flöda! Blir som choke. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det ingen flödarknapp på förgasaren ?
Den brukar sitta längst upp i flödarhuset. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt, flöda. Håll den nedtryckt i någon sek, och kicka sen!
Eller gör som jag, trycker ner den 3-4 ggr. <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 aug 2011, 23:00
Ort: Huddinge / Stockholm

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kanske skall ta och flöda lite mer. Brukar bara hålla nere knappen tills jag precis ser att soppa läcker/fuktar runt knappen. Jag kanske varit lite för försiktig.... :oops:

Tack för tipset. Efter middagen blir det ett försök med pärlan :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där låter som att du flödar för mycket. Då blir motorn sur och svårstartad. <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 aug 2011, 23:00
Ort: Huddinge / Stockholm

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Det där låter som att du flödar för mycket. Då blir motorn sur och svårstartad.
Du hade helt rätt Rexxy, TACK!

Jag var precis i garaget och testade och nog startade den så fint så efter lite mindre flödande än vad jag gjort tidigare. Tarvligt nybörjar misstag.... *usch* <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev: Eller gör som jag, trycker ner den 3-4 ggr.
Det är väl ingen cykelpump heller?

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Rexxy skrev: Eller gör som jag, trycker ner den 3-4 ggr.
Det är väl ingen cykelpump heller?

mvh Patrik
Jag brukar också pumpa eller dutta tre, fyra gånger, brukar va lagom. Tycker att det är väldigt lätt att få den sur annars. Och då får man stänga av bensinkranen och kicka som en dåre. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Rexxy skrev: Eller gör som jag, trycker ner den 3-4 ggr.
Det är väl ingen cykelpump heller?

mvh Patrik
En vana som suttit i sen jag var 15... 8) Varför ändra på något som funkar! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev: En vana som suttit i sen jag var 15... 8) Varför ändra på något som funkar! :D
Annars kan man flöda så det rinner på golvet, då startar den. :)


mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
HSE
Inlägg: 5955
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa delorto förgasare har en flödarknapp kopplad till en liten kolv som trycker in en dos bensin på luftfiltret varje gång man trycker ned flödarknappen. Ungefär som en cykelpump....Min Ducati kräver en tre nedtryckningar för kallstart.Mvh HSE.
. <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Rexxy skrev: En vana som suttit i sen jag var 15... 8) Varför ändra på något som funkar! :D
Annars kan man flöda så det rinner på golvet, då startar den. :)


mvh Patrik
Hahaha :lol: Det är ju mitt gamla hemliga tjuvknep ju :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar aldrig kicka jag, tar moppen och springer jag ett par kilometer och så startar den, ibland. När jag kommer ihåg att slå på bensinkran :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Säcken skrev: Hahaha :lol: Det är ju mitt gamla hemliga tjuvknep ju :wink:
He he.. Ja, finns ju på film också så. :) / P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Skriv svar