Ordna elstart med hjälp av Saxonette delar?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MagnusBj

Ordna elstart med hjälp av Saxonette delar?

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan,

-Vill gärna få till elstart på en manuellt växlad Sachs...

Har tittat en del på Saxonette motorer med elstart på webben och då kom tanken att ordna elstart på en Sachs 50/2 handväxlad motor genom att "helt enkelt" använda Saxonette's start/generator och vänstra kåpor på en Sachs 50/2 för att få till elstarten. Men går det att montera över rakt av? Jag är lite fundersam över ett par detaljer till att börja med:

1. Vevaxeln? Är den längre/annorlunda på Saxonettens vänstra sida för att montera starten på?
2. Start/generatorns yttre del, fästs den i skruvarna som innan var till tändplattan eller?

Hittade ingen bra sprängskiss som gav mig mer info, bara denna:
http://www.raketsport.com/saxonette.htm

Denna tråd gav mig iaf ett hum om hur motor/generator sitter...
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1841&highlight=elstart&mforum=raketsport

-Alla tips och råd är uppskattade! Elstart skulle vara ett kul vinterprojekt :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej du, det där har jag också på planeringsstadiet. :D

Elektriskt gillar jag och dynastart, kollektorer, borstar, reläer och sådant. Tyvärr måste man ha ett batteri men jag tror det finns trevligare sådana idag som inte dryper av svavelsyror.

Min idé går ut på att dela vevpartiet och byta ut högra "saxonettedelen" till en vanlig två eller treväxlad. Sedan tänkte jag bygga en egen vänsterkåpa där generatordelen sticker ut på sidan som en rund cylinder. Jag tror inte det blir störande.

Vad jag har förstått är det en särskild vänster vevhushalva för dynamostartens fästen därför det runda höljet med fältmagneterna är ju betydligt större än en tändplatta och även längre så fästanordningen måste göras kraftigare.

Fördelen nu är att man har en konstant likspänning och kan göra lite vad man vill med belysningen.

Tyvärr saknar jag data på den här likströmsgeneratorn men det borde vara 6 Volt. Effekten vet jag inte än men allt över 15 Watt är välkommet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej 56:an

Japp, visst är det en kul ide!

Vad jag läst mig till är det är ett 12volt system som gäller och en extern tändspole + batteri så klart. Finns fina gel-batterier till MC att köpa som skulle funger fint. Och att det är 12volt är ingen nackdel.

Som det ser ut på de få bilder jag sett är det ordinarie svänghjulet bytt emot den kombinerade startmotorn/generatorn. Snygg lösning som inte bygger allt för långt ut åt vänster. Iaf med fläkt ser det ganska ok ut.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att det var 12 Volt visste jag inte och det gör saken bara än mer intressant.

För min del tänker jag mig motorn på en vanlig moped och då behövs inte heller någon fläktkylning. Skippar man fläktkylningen så tror jag man minst kan dra bort 5 centimeter på vänstersidan + en liten effektökning.

Jag har en motor på G och den saknar hela fläkt- och kåpsystemet. Sådana kåp- och fläkdelar brukar bli rätt dyra på Tradera så för mig är valet givet.

Jag undrar vad det är för fabrikat på dynastarten. Är det Bosch eller något annat? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Handboken står det 12 volt 90 watt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har sett ett par fartvindkylda sachsar med dynastarten på ebay.
så generatorkåpor finns.
jag minns inte om det var sachsonetter eller vanliga växellådor, men antar att det var sachsonetter.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Handboken står det 12 volt 90 watt.
Det var inte så pjåkigt, då kan man ledigt få in en H4 strålkastare i mellan gaffelrören. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:
HUSQVARNA SPORT skrev:Handboken står det 12 volt 90 watt.
Det var inte så pjåkigt, då kan man ledigt få in en H4 strålkastare i mellan gaffelrören. :D
Precis min tanke också :)

Jag hade faktiskt en Shopper för en massa år sedna med Dynastart, och den hade jag ett 55W extraljus på, men jag hade Bilbatteri på den så jag antog det alltid var det som försörjde ljuset, men tänker jag efter behövde jag sällan ladda det.

Man kanske skulle ha fått tag på en sån sats till Partnern, eller en hel motor med dynastart. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->å en biltändspole som kan ge låååååånga gnister... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade precis denna skiss. Snygg lösning! :D

Bild

Men jag undrar om inte någon modernare skit (ursäkta) Kina moppe kanske har en snarlik dynastart funktion som man kan knåpa dit. Betydligt billigare och lättare att hitta blir det iaf. Om det blir bra är en annan femma.... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar princip och utförande - precis som gamla tyska motorcykelmotorer frång 50-talet. Ofta var det Noris som gjorde dom batteritändgeneratorerna, för dom var inte alltid kombinerade med elstart. Jag har en gammal katalog.

När jag ser bilden nu tvivlar jag på det är Bosch för det står att kondensatorn är Motoplat och Bosch brukade aldrig ha stjärnskruvar som det är på bilden till polskorna.

Kinamoppar vet inte alls hur det funkar där kan kanske vara startmotor?

Hur som helst så lockar det inte. Kan vara elektronik inblandat där eftersom det moderna grejer. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är lite info på fartvindskyld.Bild

Uploaded with ImageShack.usBild

Uploaded with ImageShack.usBild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycke bra, tack för det! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

56:an skrev:Kinamoppar vet inte alls hur det funkar där kan kanske vara startmotor?

Hur som helst så lockar det inte. Kan vara elektronik inblandat där eftersom det moderna grejer.
På ching chong, och diverse andra skotrar också för den delen, så sitter det helt riktigt en alldeles vanlig startmotor som agerar med ett startrelä, precis som på en bil.

Ingen extra elektronik för detta.

//Nymans <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Skriv svar