Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
brylles
Inlägg: 92 Blev medlem: 12 jun 2012, 23:00
Inlägg
av brylles » 08 okt 2012, 13:14
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vågar jag använda denna olja i sachs 1,5 hv motor från 1961
<!-- </EdIndex> --></div>
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
volvomannen
Inlägg: 1160 Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg
Inlägg
av volvomannen » 08 okt 2012, 16:48
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mja det där är ju en atf olja. Ska ju va en gl1 olja i den ta deras gräsklippar olja sae 30 istället så blir det rätt
<!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
brylles
Inlägg: 92 Blev medlem: 12 jun 2012, 23:00
Inlägg
av brylles » 09 okt 2012, 11:48
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev: Mja det där är ju en atf olja. Ska ju va en gl1 olja i den ta deras gräsklippar olja sae 30 istället så blir det rätt
Det blir nog ( väl ? ) att sätta shells gräsklipparolja SAE 30 API SF i moppen. Hoppas då att lamellerna inte tar skada
<!-- </EdIndex> --></div>
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
volvomannen
Inlägg: 1160 Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg
Inlägg
av volvomannen » 09 okt 2012, 12:12
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror nog det går fint jag har använt det dessutom står det ju gl1 på flarran precis som det ska va <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 09 okt 2012, 14:02
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett stort + på Sachs är att lameller är billiga man behöver inte köra med hel- eller halvdåliga.
http://shop.ettansmopeder.se/lameller-1-par-sachs/263-0
När jag får ihop någon egen Sachs ska det göras prover med olika oljor var så säker.
<!-- </EdIndex> --></div>
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000 Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
Inlägg
av alf-johan » 09 okt 2012, 14:21
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Sachs bra med Spectro SAE 80 för femtielfte gången, (inget lamellslir)
<!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 09 okt 2012, 15:46
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan mycket väl vara så men det är kul och experimentera
<!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334 Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Inlägg
av NiklasHögberg » 09 okt 2012, 16:01
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev: I Sachs bra med Spectro SAE 80 för femtielfte gången, (inget lamellslir)
sicken tur att ja har de i min f50, men vart den kommer från vet ja ej. vart köper man spectro olja?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 09 okt 2012, 16:08
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova i en välsorterad cykelaffär, jag tror Stig Nilssons har i Kalmar har den oljan men jag brukar köpa OK/Q8 SAE30 där för man får en hel liter för samma pris som kanske 3 deciliter av den där specialoljan. <!-- </EdIndex> --></div>
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000 Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
Inlägg
av alf-johan » 09 okt 2012, 16:11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev: alf-johan skrev: I Sachs bra med Spectro SAE 80 för femtielfte gången, (inget lamellslir)
sicken tur att ja har de i min f50, men vart den kommer från vet ja ej. vart köper man spectro olja??
Jag handlar den på Lelles
Jag tror att dom som handlar med crosshojar har den allmänt
<!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"