Tomgångsinställning Sachs 1,5 hp 1961 ( Raket )

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
brylles

Tomgångsinställning Sachs 1,5 hp 1961 ( Raket )

Inlägg av brylles »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittar inte någonstans på förgasaren ( bing ) där tomgången kan ställas in. Ingen tomgångs skruv som på vissa bing förgasare. Skall tomgången då ställas in med att justara gaswiren vid gashandtaget :?: Enklare lösning borde finnas eller :?: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där har jag heller aldrig förstått hur konstruktörerna tänkte, precis som om tomgång på motorn var något mindre viktigt eller helt oväsentligt... :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Tillman

Inlägg av Tillman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det går ju ställa tomgången på ställskruven på förgasaren, funkar ju hyfsat. men jag kan inte heller förstå hur bing tänkte :? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan de va byggda med trottelläge som skall ge tomgång då förgasaren sitter på en motor som är original?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Tillman

Inlägg av Tillman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:kan de va byggda med trottelläge som skall ge tomgång då förgasaren sitter på en motor som är original??
gjorde dom förgasare som var skräddarsydda för en specifik motor? <!-- </EdIndex> --></div>
brylles

Inlägg av brylles »

Tillman skrev:det går ju ställa tomgången på ställskruven på förgasaren, funkar ju hyfsat. men jag kan inte heller förstå hur bing tänkte :?
Ställskruven på förgasaren ? Var sitter den, jag har inte hittat någon sådan :cry:

Berätta :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

brylles skrev:
Tillman skrev:det går ju ställa tomgången på ställskruven på förgasaren, funkar ju hyfsat. men jag kan inte heller förstå hur bing tänkte :?
Ställskruven på förgasaren ? Var sitter den, jag har inte hittat någon sådan :cry:

Berätta :lol:
Alla har inte ställskruv, tyvärr. Den ska sitta bredvid munstycket in mot trottelhuset om den finns, i ditt fall blir det att justera med gaswiren. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en sån har jag med :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Tillman

Inlägg av Tillman »

brylles skrev:

Berätta :lol:
dåligt skrivet av mig :P jag menar vajersträckaren på trottellocket. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Tillman skrev:gjorde dom förgasare som var skräddarsydda för en specifik motor?
Vad jag har kunnat konstatera är svaret absolut JA.

Det kallas bestyckning och enligt Bing själva är det just det som förgasarnumret hänvisar till. Det gäller då trottel, nål, nålläge, nålmunstycke, huvudmunstycke m.m. kan variera på olika förgasare.

Jag hittade Bingfabrikens eget forum på Internet för något år sedan och där hämtade jag uppgifterna.

Många frågade om gamla förgasare men uppgifter om dessa finns inte kvar. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

56:an skrev:
Tillman skrev:gjorde dom förgasare som var skräddarsydda för en specifik motor?
Vad jag har kunnat konstatera är svaret absolut JA.

Det kallas bestyckning och enligt Bing själva är det just det som förgasarnumret hänvisar till. Det gäller då trottel, nål, nålläge, nålmunstycke, huvudmunstycke m.m. kan variera på olika förgasare.

Jag hittade Bingfabrikens eget forum på Internet för något år sedan och där hämtade jag uppgifterna.

Många frågade om gamla förgasare men uppgifter om dessa finns inte kvar.
känns bra att läsa lite kloka ord från andra kunniga personer. trodde för en stund ja va knäpp med mitt svar! men nog tusan har ja haft 12 mm bing utan tomgångsskruv. och haft tomgång trots slapp gaswire, och motorn tog ej tjyvluft utan var i perfekt skick! då är det lite som ja trodde att de e byggda med ett tomgångsläge som funkar vid korrekt bestyckning! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
arneby

Inlägg av arneby »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har också 12mm utan. man kan fila ett spår i botten på trotteln så att tillräckligt med luft kommer in. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller så spänner man bara gaswiren.. :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Rexxy skrev:Eller så spänner man bara gaswiren.. :hmm:
Jo, nackdelen är ju bara att det blir så känsligt med hur man vrider styret och hur vajern är dragen, det blir väldigt lätt förhöjd tomgång med ett sådant arrangemang. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
NiklasHögberg

arneby skrev:har också 12mm utan. man kan fila ett spår i botten på trotteln så att tillräckligt med luft kommer in.
det var ingen dum idé. de måste testas när ja vid tillfälle har sån förgasare monterad. trottlar har ja en del att fila på! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar