layouts flakmoppe

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här såg det ut på min senaste raketare efter en snabb lacknaftatvätt.

Senare tog jag isär kopplingen, torkade och blåste rent. Det skulle också visa sig det var lösa skruvar och muttrar både här och där men nu är det hopsatt och återmonterat som det ska vara. :)

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=140535&mforum=raketsport#140535 <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla på mitt senaste svar :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har gjort det nu.... :)

Muttern måste du dra fast rätt så ordentlig. Använd hylsa som passar i hålet och dra så du känner att det sitter fast, alltså mer än du drar fast ett tändstift.... :wink:

Men återigen till kopplingsarmen...

Du måste bygga med brickor bakom tryckstiftet i det lilla kopplingslagrets centrum tills kopplingsarmen tar längre bak. Svårt att säga hur mycket men där får du prova dig fram.

Jag har köpt en del kåpor på Tradera men det är svårt att få någon där kopplingsarm och den U-formade kopplingsaxeln finns kvar.

Kanske kan du höra med Niklas om han har några sådana bitar till övers? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helt klart du har fått tag i en ovanlig packmoped.
ingen dussinvara precis
skall finnas info på nätet om den men hittar inte
den...fanns en tidig modell med tank under flaket
ingen tank på ramen. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->denna har annan framvagn o troligen ilo fläktkyld motor
men tank under ramen
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQoP7amfissI7qDbuWW2BY3udfLVVv9op329rH3AxX1QNdAnQfX75VbuutE
Bild
Monark transport 62 1957(den första som jag länkat bilden e konsummålad o ser lita annars ut än denna)
rundat flak hade den tidiga fram o annan framvagn
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska testa med lite brickor! Tackar så mycket för bilder! :) <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska ut och skruva lite nu, är det någon som vill ha kort på någon detalj? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra och läsbar bild på motorns typskylt är alltid intressant :)

En bild på framvagnens konstruktion är heller inte fel.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de ska jag fixa! :)

nu har jag fixat kopplingen! :runaround:

men när jag testade den fick jag inte i växlarna ordäntligt.. kan de va att vajjern till växelarmen är för slak eller att den är slut... ? <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tog bort en bricka och la dit 2styckna lite grövre å vips så funka det å koppla! :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra! thumb_up

Kolla du växelwiren att den löper lätt och har rätt justering.

Olja och fett på rätt ställen gör susen! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när ja håller in kopplingen och ska lägga in växel så raslar det, precis som om de inte riktigt kommer i rätt läge, men om ja rullar igång den gåre fint fint, är det bara justera eller äre nått drev i motorn som är slut? :( <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som den inte kopplar ur...

Kan du trampa runt lätt om du håller kopplingen inne i friläge?

Tänk på att de här motorerna vill ha en tunnare olja. Nu har den här motorn inte tandrem så du kan prova dig fram mer fritt. :D

Det är också viktigt att kopplingsfjädrarna är lika. Kolla så det inte har hamnat någon fjäder där som inte hör dit. <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kan ju inte starta elr cykla med den när kopplingen är inne? kan bara starta när den är i friläge :S <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte meningen heller jag bara undrar om det går att trampa lätt med kopplingen inne och i friläge :)

Går det tungt så kopplar det inte ur som det ska göra. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar