ställa tändning husqvarna Dmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
layout

ställa tändning husqvarna Dmotor

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej, tror min tändning behöver ställas på min husqvarna motor.. men har inte en aning om hur man gör. Finns det nån guide nån stans hur man gör? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns säkert många men på Raketsidan finns en på riktigt nära håll :P och jag tycker den är tydlig och lättfattlig.

http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm

Personligen ser jag en bra förtändning och tillräckligt stort brytaravstånd som en förutsättning för en pigg och dragvillig motor.

Sen tändning ger motsatsen, en motor som är sävlig, slö och trött, ja ungefär som jag själv kan vara mer eller mindre ibland....

Nu vet jag inte vad du har för tändsystem i din motor men är det Stefa kan det ibland bli problem att få bra gnista, eller gnista alls, när brytaravståndet ökas. Bosch (svarta svänghjulen) är mindre känsliga på den punkten.

Om du tänker ta bort svänghjulet kan du ta en närbild och lägga in här. Sådant brukar ge respons och hjälp och tips. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla även här: http://mo-ped.se/hq/hva_motor.htm , och här: http://mo-ped.se/hq/rou037.htm <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack! ska fixa bilder. <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det måste väll va tändningen som står fel vid detta symtom? 4taktar spottar ut bensin ur förgasaren och stiftet är helt blött, har även testat å vrida på munstycket men hjälper inte något specielt <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, inte tändningen här.... Jag tror du har ett annat fel på motorn och det är i förgasarn :D

Bredvid gastrotteln har du en mindre trottel som påverkas via ett fingerreglage på styret och som fungerar som choke genom att en kanal öppnas mellan flottörhus och insug.

I mitten av denna pyttelilla trottel finns en *gummiplutt* som med tiden går sönder och då läcker bensinen förbi så motorn går på choke hela tiden.

Denna lilla gummiplupp kan du byta ut och jag har gjort det flera gånger. Nu har jag inte måtten i huvudet men du använder lämpligast en hålpipa och en bit gummiduk. Själv har jag använt gamla stänklappar eller liknande.
Cobra5000 skrev:Kolla även här: http://mo-ped.se/hq/hva_motor.htm , och här: http://mo-ped.se/hq/rou037.htm
Den senare länken var bra och där har du en sprängskiss på förgasarn där du också kan se den pyttelilla choketrotteln med sin låsring för vajernippeln.

På bilderna kunde jag också se det även fanns gjutjärnscylle på den slidmatade motorn och det kände jag tidigare inte till. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vill inte köra med mig sönderfilade stackars bing.. så ska leta efter en ny :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör det! Prova olika förgasare är kul... thumb_up

I dag missade jag en modernare Bing mopedförgasare på Tradera. Jag såg på bilden det var en riktig tysk Bing fastän av modernare typ med ett stort trottellock och flottörhus under förgasaren. Kanske den hade separat tomgångssystem men jag är inte säker. Auktionen gick 15.12 och just då stod jag på en stege och plockade äpplen från ett träd så det var ju liksom bara kört. När jag kollade sen hade fuggen gått för 67 spänn och det var ju lite snopet. Den såg ju fin ut den rackarn oxå. :? <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->synd... de kommer väll ut mera sånna om man har tur :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis... Det är bara att vänta in nästa tillfälle. :)

Det här var en 10 mm otrimmad så det hade väl inte varit nåt för dej i alla fall...

Kanske du skulle titta lite närmare på Sachs 12 mm förgasaren och helst den med tomgångsskruv.

Jag har fått för mej att Sachsförgasaren är en mycket lyckad konstruktion och samtidigt som man har allt-i-ett med luftfilter och insugsljuddämpning :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
layout

Inlägg av layout »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->japp, ja håller på å leta efter sachs förgasare :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar