Problem med tändplatta och svänghjul

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Efter att ha bytt packningar, packboxar och rengjort min 2 vxl (fot) fläktkylda HVA Flinta har jag nu bara att ställa in tändning (förhoppningsvis) innan motorn skall vara fullt renoverad och körklar. Dock har jag fått problem med tändplattan och svänghjulet vid montering på vevaxel.

Tidigare passade allt perfekt men nu när jag sätt ihop tändsystemet med motorn så skrapar tändspolen mot svänghjulet och det går trögt att vrida runt motorn. Jag har försökt justera tändspolen och tändplattan men utan resultat.

Vad kan problemet vara? Kan jag fixa det jag har eller är det att köpa ett nytt tändsystem?

Hampus <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så att svänhjulet sitter rätt på kilen på vevaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Jag skall dubbelkolla så att svänghjulet sitter rätt på kilen, men är typ hundra på att det gör det. Gjort om och testat olika, typ 10 ggr. De känns nästan som att svänghjulet snurrar lite snett så det skulle kunna vara så att jag inte får på det rätt som du skriver.

Alt. kan jag borra ur hålen i tändspolen lite så att jag kan flytta dem bakåt ytterligare för att inte skrapa?

Mvh

HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det bästa är att byta tändspolen, händer att kinesspolar inte håller måttet så försök med ett annar fabrikat. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Tändspolen är en original Stefa tändspole som passade som handen i handsken innan jag tog isär motorn.

Något förslag på hur jag kan få denna att passa igen eller är det så att jag behöver byta till nytt tändsystem?

(Jag skall kolla så att svänghjulet är rätt monterat samt att inga kablar ligger i kläm under tändplattan. Dock har jag gjort om proceduren utan resultat så jag tror inte något av detta är problemet...)

Mvh

flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lossa skruvarna till tändspolen när svänghjulet är monterat och bänd lite försiktigt det brukar går att flytta spolen några tiondels mm sen brukar det går fritt, hade samma problem med en flinta motor jag renoverade.. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur snäll har du varit mot veven? :wink: i värsta fall kan den ha blivit sne. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lossat skruvarna och försökt justera tändspolen med svänghjulet fastmonterat, dock utan resultat.

Angående vevaxel så har jag hanterat denna med vördnad så gott jag kunnat. Den har visserligen bankats på lite lätt med gummihammare vid montering och demonetering av motorhalvorna men inte mycket mer än så, så den bör inte ha blivit skev. Den snurrar runt rätt och fint.

Jag har använt en tre-armad avdragare för svänghjulet och har förstått att dessa inte alltid är optimala. Kan det vara så att svänghjulet blivit snett?

Mvh

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svänghjulet kan bli lite snett med den svdragarn, men det går ett rikta. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, kan det vara det som är problemet med att tändspolen nu tar emot svänggjulet, att svänghjulet har blivit lite skevt? Hur riktar jag det i så fall?

Tror ni verkligen att vevaxeln blivit skev?

Vad tror ni om en så enkel lösning som att borra ut hålen i tändspolen för att kunna justera denna lite lättare?

Mvh

Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tror inte du du har en skev vevaxel utan det kan som tidigare nämnts vara så att svänghjulet blivit skevt pga avdragern eller så har du bara haft otur och inte fått plattan i botten på blocket eller att svänghjulet inte hamnat i krysskilen.

Har nyligen haft samma dilemma och då var boven svänghjulet som inte satt riktigt rätt. Slet lös topp och cylinder i ren förtvivlan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Petrolhead
Kontakt:

Inlägg av Petrolhead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det är väl bara att kolla vad som är skevt?

-Ta av svänghjul och kicka, voblar axeln är den sned, mät gärna med micrometer för att se om det kastar

-Montera svänghjulet och kicka, voblar den? Sittter svänghjulet rätt på axeln, är axeln oskadd? hur ser kilspåret ut på svänghjulet, kanske du måste slipa in hjul mot axel om det finns skador.

-Sitter tändplattan rätt, den ska sitta innanför/nedanför en kant.

Något är fel och det är detta du ska fixa, inte ful lösningar med förstora hål eller sådant skit.

Gör om gör rätt.
Lycka till
JOhan <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Skevheter...

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag har nu kollat att ta av tändplattan och kollat vevaxeln vid kick. Den ser ut att snurra jämt och fint men på 2 hundradelar kast vet jag ej, då jag inte har en mikrometer. Dock med svänghjulet monterat på axel (utan tändplatta) så kastar svänghjulet avsevärt, gissar några - 2 millimeter.

Jag har inte verktyg eller kunskap för att rikta dessa själv. Vem i Göteborgstrakten fixar sånt till ett humant pris?

Är det bättre att bara köpa en ny axel och svänghjul eller måste de också riktas?

Tacksam för all hjälp!

Mvh

Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort kilen på vevaxeln och snurra på svänghjulet när det har "nästan fastnat" på konan. Håll kvar vevaxeln och flytta svänghjulet. Om det då visar att svänghjulet har olika distans till spolarna (eller något annat mätbart) så måste det vara svänghjulet som är snett. Eftersom du använt den typen av avdragare så är det nog så. Byt därefter svänghjul om det är snett. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Svänghjulet kan bli lite snett med den svdragarn, men det går ett rikta.
Hur går man då tillväga? Det lät väldigt intressant :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar