Problem med tändplatta och svänghjul

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svarvar en axel med samma kona och gängar i en m6 i axeln. På med hjulet, skruv med bricka och indikatorklocka. Med längdmatningssliden eller tvärsliden trycker man på hjulet, tills man blir nöjd. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha. på så vis. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Svänghjulsproblem

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Nu har jag gjort som pangerva tipsade om. Jag tog bort krysskilen och snurrade svänghjulet utan att snurra vevaxeln och det tar emot mot spolarna på insidan. Detta bör enligt pangerva teori att svänghjulet är skevt. Blir att köpa ett nytt då. Jag har ju ett Stefa system i dagsläget, kan jag köpa ett Bosch svänghjul och bara byta ut mot det gamla Stefa eller är det bättre att byta ut hela tändsystemet (dyrare)?

Mvh

Hampus <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör som jag :D

http://www.tradera.com/nos-komplett-stefa-e2-original-tandsystem-ilo-hmw-hva-mfl-auktion_100707_166555988

PS. Du kan inte blanda Stefa och Bosch (är jag helt säker på ända tills jag blir överbevisad). DS. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du köper ett nytt svänghjul så tänk på att det är olika svänghjul till rem och kuggtrans på flintan.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Gör som jag :D

http://www.tradera.com/nos-komplett-stefa-e2-original-tandsystem-ilo-hmw-hva-mfl-auktion_100707_166555988

PS. Du kan inte blanda Stefa och Bosch (är jag helt säker på ända tills jag blir överbevisad). DS.
Eller som jag :wink: (blev lite billigare för mig)

http://www.tradera.com/nos-komplett-stefa-e2-original-tandsystem-ilo-hmw-hva-mfl-auktion_100707_167117166

Han lär säkert komma ut med fler. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar vad den där magneten är till för något. Svänghjulet är märkt P 5 101 och jag känner inte igen det från någon moped. Det finns heller ingen kortslutningskabel och kortslutningsknapp och det hade väl alla mopeder vid E-magnetens införande 1957 eller precis däromkring.

Svänghjulet är också plansvarvat i periferin och det finns fyra gängade hål i en kvadrat som om det skulle sitta någon platta för snör/dragstart eller fläkt där.

Inte ser jag någon pil för rotationsriktning heller...

Näe jag vet inte...

Från militärens reservdelsförråd? Till något litet elverk? Bergborr? Utombordare? Gammal motorsåg?

:?: :?: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har funderat ett varv till och jämfört med några svänghjul jag köpt på Tradera och det kan vara så att svänghjulet endast har beteckningen 101 och P 5 är produktionsår respektive månad.

Vad jag kan se vid en hastig blick är det rätt läge på nock och kilspår för medurs rotationsriktning på ex. vis en JLO Piano så svänghjulet passar säkert bolt on där :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu tror jag att jag funnit lösningen på denna mystiska svänghjulsmagnetgåta och den är till en moped och då en äldre Puch MS, VS eller Florida (tidig) tror jag dom hette och jag minns dom mopederna hade pysventil som man kunde stänga av motorn med.

Kolla noga bilderna här, det är ju exakt samma tändning med en ensam gul och ganska grov ljuskabel åsso får man en förklaring till dom fyra hålen i svänghjulet det är ju där fläkten ska vara fastskruvad.

http://www.tradera.com/motor-puch-florida-auktion_302482_165413112

Det är skönt och lyckas med något ibland... mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/renoverad-tandplatta-43-svanghjul-husqvarna-flinta-remdrift-auktion_302493_167143628

Renov Flintatändning för remdriven Flinta <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ska det va för märkning på ett svänghjul till husqvarna novolettemotor årsmodell-54 enpetare med remdrift? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kunde vara lite olika tändsystem på dom där om man ser det allmänt. Just vad Novolette -54 hade vet jag inte exakt men jag gissar på Stefa och mässingsvänghjulet.

Jag köpte ett par sådana svänghjul för en tid sedan det kanske är något som passar om ditt är felaktigt?

Jag har varit lite "off" några dagar och det är en del jag måste fixa innan vintern men i princip skulle jag kunna ta emot din moppe nu eller kanske hellre om någon vecka så kan jag titta på den och se vad det kan vara för fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar