Registrering och klassning
-
Registrering och klassning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag är inne på mitt första mopedköp. Har aldrig haft moped förut.
Jag undrar lite över hur reglerna ser ut med registrering/klassning/besiktning och såna grejer.
Vilka regler gäller?
Är i första hand ute efter en gammal zundapp (pre -75).
Har det att göra med hur snabbt den går? motorstorlek? vikt?
chassinummer? måste sånt finnas? bör man kolla det med säljaren? Var sitter det isåfall på zündapp?
vanligt Körkort har jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag är inne på mitt första mopedköp. Har aldrig haft moped förut.
Jag undrar lite över hur reglerna ser ut med registrering/klassning/besiktning och såna grejer.
Vilka regler gäller?
Är i första hand ute efter en gammal zundapp (pre -75).
Har det att göra med hur snabbt den går? motorstorlek? vikt?
chassinummer? måste sånt finnas? bör man kolla det med säljaren? Var sitter det isåfall på zündapp?
vanligt Körkort har jag... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall du ha en helt "säker" moped så skall den vara otrimmad och gå 30 km/h. Ramnummer skall finnas och på en Zündapp sitter det framme på styrhuvudet och det skall även stå KS50 som typ på brickan för då är den inte importerad och är inte en olaglig oregistrerad motorcykel, detta är ju om du skall vara helt säker då, men mig veterligt kollar ingen nått sånt.
Besiktning är inget du behöver göra och som Rexxy skrev var du 15 innan 2009 sp behöver du inget körkort men mopeden måste vara trafikförsäkrad <!-- </EdIndex> --></div>
Besiktning är inget du behöver göra och som Rexxy skrev var du 15 innan 2009 sp behöver du inget körkort men mopeden måste vara trafikförsäkrad <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle gärna se en skriftlig källa på att en moped får gå 42km/h (eller 40). När dom typades var det ju 30km/h, så det låter konstigt att dom skulle få gå 40% fortare än dom är typade för.
(på den tiden jag var runt 15 så sade Polisen här lokalt att 10% fortare var generellt tillåtet, men gick dom 35km/h var det ok) <!-- </EdIndex> --></div>
(på den tiden jag var runt 15 så sade Polisen här lokalt att 10% fortare var generellt tillåtet, men gick dom 35km/h var det ok) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev ju en ändring angående den där toleransen, har för mig att det var någon gång på 90-talet.
Det ska i alla fall enligt uppgift ha berott på att många veteranmopeder oftast går fortare än 30 Km/h i originalutförande (i nedförsbackar och liknande). Det berodde även på att de gamla veteranmopederna många gånger inte är strypta med samma säkerhet som de "nya" Eu-mopederna.
Därför så införde man en övre hastighetsgräns som mopeden fick gå, även om den inte fick framföras i det. (Ungefär som med EPA-traktorer).
En klass II- moped (nationellt godkänd 30-km/h moped) som misstänks vara trimmad:
Alternativ 1:
Om fordonet vid provkörning konstateras kunna köra i en verklig hastighet av 41 – 45 km/h anses fordonet vara en klass I moped. Teknisk undersökning – se vid förnekande.
(Tolerans 30 – 40 km/h. VVFS 2003:24. 5 kap. 14 §).
Lathund omhur en polis skall gå till väga vid misstanke om trimmad moped"
http://web.comhem.se/pskoglund/Moppgliders/Trim/index.htm
[/b]
Men om vi nu ska börja med att hålla oss stenhårt till reglerna, så måste vi ju varna alla sparkåkare nu när det börjar bli vinter:
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/utrustning/utrustning8.htm
<!-- </EdIndex> --></div>
Det ska i alla fall enligt uppgift ha berott på att många veteranmopeder oftast går fortare än 30 Km/h i originalutförande (i nedförsbackar och liknande). Det berodde även på att de gamla veteranmopederna många gånger inte är strypta med samma säkerhet som de "nya" Eu-mopederna.
Därför så införde man en övre hastighetsgräns som mopeden fick gå, även om den inte fick framföras i det. (Ungefär som med EPA-traktorer).
En klass II- moped (nationellt godkänd 30-km/h moped) som misstänks vara trimmad:
Alternativ 1:
Om fordonet vid provkörning konstateras kunna köra i en verklig hastighet av 41 – 45 km/h anses fordonet vara en klass I moped. Teknisk undersökning – se vid förnekande.
(Tolerans 30 – 40 km/h. VVFS 2003:24. 5 kap. 14 §).
Lathund omhur en polis skall gå till väga vid misstanke om trimmad moped"
http://web.comhem.se/pskoglund/Moppgliders/Trim/index.htm
[/b]
Men om vi nu ska börja med att hålla oss stenhårt till reglerna, så måste vi ju varna alla sparkåkare nu när det börjar bli vinter:
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/utrustning/utrustning8.htm

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. läste polisens lathund, men blev nästan bara mer förvirrad.
Så en ny fråga:
Är det nån av er här (antar att de flesta, som jag , är över 30 alla fall) som blivit stoppad och kontrollerad?
Jag har ju tänkt att bara köra i max 30 i stan och där det är folk, men det vore ju kul att trimma den lite så att man kan dra en busrepa på natten eller på landet... <!-- </EdIndex> --></div>
Så en ny fråga:
Är det nån av er här (antar att de flesta, som jag , är över 30 alla fall) som blivit stoppad och kontrollerad?
Jag har ju tänkt att bara köra i max 30 i stan och där det är folk, men det vore ju kul att trimma den lite så att man kan dra en busrepa på natten eller på landet... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Polisen mätte upp en av mina gamla compacter till 41km/h. Dom sa att det var precis på gränsen. Fick en varning och tillsagd att montera tillbaka pluggen, som jag påstod att jag hade dragit. <!-- </EdIndex> --></div>
Personlig erfarenhet också!sachs skrev:42?Rexxy skrev:Du får framföra den i max 30km/h.
Och den får toppa max 42km/h otrimmad innan polisen plockar in den.
är du säker på det?
jag har hört 40
Polisen mätte upp en av mina gamla compacter till 41km/h. Dom sa att det var precis på gränsen. Fick en varning och tillsagd att montera tillbaka pluggen, som jag påstod att jag hade dragit. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är ju ingen hemlighet att det finns veteranmoped-klubbar lite överallt i Sverige.
Datum, tid och plats för olika mopedarrangemang är inte heller dolda, det kan i princip vem som helst ta reda på.
Så hade Polisen haft lust att bötfälla veteranmopedister så hade de troligtvis gjort det för länge sedan...
En teori som ofta dyker upp är att Polisen satsar mer på att stoppa trimmade Eu-mopeder istället för att lägga ner tid på att bötfälla veteranmopeder, min erfarenhet talar i alla fall för att det stämmer.
Sen så beror det ju självklart på hur man kör, men så är det
ju oavsett vilket fordon det handlar om...
<!-- </EdIndex> --></div>
När jag möter polisbilen med veteranmoped så brukar de för det mesta titta och se glada ut, eller överhuvudtaget inte lägga märke till mig.Djungelraffel skrev: Är det nån av er här (antar att de flesta, som jag , är över 30 alla fall) som blivit stoppad och kontrollerad?
Jag har ju tänkt att bara köra i max 30 i stan och där det är folk, men det vore ju kul att trimma den lite så att man kan dra en busrepa på natten eller på landet...
Det är ju ingen hemlighet att det finns veteranmoped-klubbar lite överallt i Sverige.
Datum, tid och plats för olika mopedarrangemang är inte heller dolda, det kan i princip vem som helst ta reda på.
Så hade Polisen haft lust att bötfälla veteranmopedister så hade de troligtvis gjort det för länge sedan...
En teori som ofta dyker upp är att Polisen satsar mer på att stoppa trimmade Eu-mopeder istället för att lägga ner tid på att bötfälla veteranmopeder, min erfarenhet talar i alla fall för att det stämmer.
Sen så beror det ju självklart på hur man kör, men så är det
ju oavsett vilket fordon det handlar om...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Polisens "lathund" får väl ses som riktmärken, någon juridisk betydelse har sannolikt inte den skriften. Så, jag vill påstå att 30 km/h är nog den LAGLIGA maximala hastigheten på en gammal plåtmoppe. Jämför polisens rapporteringsgränser för hastighet. <!-- </EdIndex> --></div>