Vevhuskomp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Vevhuskomp

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Renoverade motorn på min bruksmoppe,en sachs 3pet hand luftkyld som sitter på dom tidiga Crescentmodellerna.Blev lite förvånad när jag öppnade motorn och fick se detta lilla vevparti,inte direkt gynnsamt för vevhuskomp :D
Bytte till ett från en 2vxl.Fick byta kedjetransmissionen och svänghjulsmagneten då orginalaxeln konade av till en mindre dim.

Tänkte att denna förändring borde göra underverk,men icke :shock:
Knappt märkbar skillnad,lite starkare på lägre varv kanske.
Men det är nog tyngden på vevpartiet som gör det,för det var det en markant skillnad på.

Man har ju fyllt vevhus med kemisk metall förr,men då har det inte varit i närhet av denna enorma yta å det har gett gott resultat.
Nu spelar det ingen större roll då det är min tilljobbet moppe,men det gjorde mej mycket förvånad att det inte märks mer.

Motorn är för övrigt utrustad med en s.k 5hp och 17bing
65km/h före och 65km/h efter

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du slipat bort styrväggarna till överströmmarna ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Har du slipat bort styrväggarna till överströmmarna ?
Nej,vi har bara renoverat och bytt till ett större vevparti. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom där gammla snurrorna har två "väggar" eller lister som styr gaserna upp till överströmmarna. dom brukar jag slipa bort. En trasa i vevhuset om motorn är ihopsatt och sedan slipa. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Dom där gammla snurrorna har två "väggar" eller lister som styr gaserna upp till överströmmarna. dom brukar jag slipa bort. En trasa i vevhuset om motorn är ihopsatt och sedan slipa.
Jag förstår vad du menar,men hade inte i detta fall inte tänk letat mer effekt.
Vevstaken var kass på orginalet,så bytet hade enbart med det att göra.
Blev mest förvånad över att det inte gav mer med ett vevparti som fyller ut vevhuset ordentligt,för skillnaden är enorm :hmm:

I detta fall spelar det ingen roll,men annars är det något man strävar efter.
Blev bara lite fundersam [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många bäckar små... men ibland tror jag vissa "trix" är väldigt upphaussade.... :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du tittar hur det ser ut mot överströmmarna när veven står i nedre dödpunkt. d.v.s. när överströmmarna är fullt öppna, så kanske du anar varför skillnaden inte blev den förväntade.
den gamla historien om gungor och karuseller ni vet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förstår precis vad du menar de större vevslängarna ökar vevhuskompressionen men stryper gasflödet :idea: :D <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Vevhuskomp

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sent men ändå:
8) Att ändra vevhuskompen är mer komplicerat än att bara byta vevskivor, vevstake eller att sätta balsaträ i kolven som är en av de bästa tattartricken. När man kompar i cylindern trycker man in en stor bränsle och luftmängd i en liten kammare, förbränningsrummet. I vevhuset däremot är det i bara en volymförändring lika med CC:n och altså inte mycket till kompression. Eftersom vi inte har någon expansion av gasen i vevhuset (förbränning) så har vi heller inte någon nytta av att höja vevhuskompet, vi ska ju bara byta plats från vevhuset till förbräningskammaren på en given tid styrt av durationen på avagas, pipan och cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
AndreasL
Inlägg: 99
Blev medlem: 01 okt 2012, 23:00

Inlägg av AndreasL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt första inlägg på forumet och inte så berikande kanske...

...men finner just detta ämne väldigt intressant ur ett tekniskt perspektiv då jag gått bet på att hitta de grundläggande teorierna/beräkningarna till varför göra på det ena eller andra sättet.

Det enda jag vet är att det skilljer sig massor i teori mellan hur man gjorde förr och hur man resonerar i modern tid med helt andra porttider, effektivare pipor samt mer exakta mät och beräkningsmetoder.

Som alltid finns det väl inte ETT svar och även om vi vanligt dödliga kan klara oss långt på enklare överslag (som jag saknar i detta fallet) så förstår man mkt bättre om man har helheten i grova drag.

För även om få har möjlighet, vilja, kunskap etc att beräkna och försöka anpassa sig efter senaste forskningsrön i ämnet kan man alltid suga i sig ngt av nytta som kan anpassas till den gammla järnhästen från -73. Alla väljer sin egen ambitionsnivå.

Långt och svävande, sorry!
Men om ni har nga praktiska teorier/test, beräkningar, länker eller "bara" tankar i ämnet vore det intressant att höra vad ni har att komma med. <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Arkimedes princip

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte börja här ???
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip
Mvh Boshboo <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gäller det trimning av mopeder så tycker jag det har utvecklats till den milda grad att det som förr gjordes av specialister kan idag göras i vilken källare eller vilket garage som helst.

Det har också förfinats och kunskapen har kunnat spridas ut till alla som är intresserade tack vare webben och sånt var helt otänkbart förr.

Själv är jag ingen trimmare men har fått många bra och tänkvärda tips på det här forumet som kan göra en moped lite piggare. Likaså har jag här fått lära mig en del om vad som påverkar effekt och vridmoment och det är något som jag inte kände till tidigare men som jag kan konstatera nu när jag jämför olika cylindrars former på kanaler och portar.

Vill man ha bra dragkraft på låga varv ska man göra avgasporten bredare i första hand men inte öka så mycket på höjden.

Det var bara ett exempel som jag lärt mig här. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Det finns olika skolor.

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det alla vill ha är effekt, effekt är matematik och det börjar i mattematikens värd. A Graham Bell:s bok Two stroke perfomance tuning ger en generell bra grund att utgå ifrån med många bra tipps, ider och synvinklar. Denna bok är förvisso från 70 talet men passar mycket bra till tvåtakts trimmning.


(Moment x varv) / 7024 = HK vare sej det är disel, bensin eller nitrometan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
AndreasL
Inlägg: 99
Blev medlem: 01 okt 2012, 23:00

Inlägg av AndreasL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, jag är med på vad ni säger och är inte av annan åsikt.

Vad jag specifikt var intresserad av i detta fallet var just vevhuskompression då jag anser att det är ett allt för bristfälligt dokumenterat ämne.

Varesig man söker bland praktiska prov, fungerande "tumregler" eller för den delen tar fram tex Bell:s bok (vilket jag såklart har) så omnämns inte beräkningarna bakom.

Tar man fram en annan gammal bok, Jennings, så säger han mer eller mindre bara att över 1,5:1 i vevhuskomp inte ger ngn vinst. Sammtidigt nämns det om fall där 1,2:1 vore att föredra. Visst förklarar han varför och när, men likväl, det saknas bakomliggande teori och beräkningar lik de man kan hitta massor av för porttider, expansionskammare osv osv.

För en sak är säker, vevhuskomp spelar roll och det vore kul att kunna försöka förstå hur det hänger ihop.

Spännande att se vad ni har att komma med.

Ska bli kul att se vad ni som gjort lite tester på vevhuskomp har att komma med. Allt är av intresse. <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Ja hmm

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ytliga tankar bara i ett intresant och roligt ämne:

om vi börjar vid 0 grader, bdc och 0 i tryck

vi snurrar veven 180 grader till TDC = 1 bars undertryck, släpper in allt i vevhuset = 0 bar igen

vi snurrar 180 grader till bdc och får 1 bars övertryck , släpper allt till förbränningsrummet och expansionskammaren, = 0 bar igen.

Vad åstadkommer vi med högre tryck i vevhuset ????
Vi kan ju aldrig få mer än 1 bars undertryck och det är ju det vi drar in blandninngen med i vårt vevhus, lite masströghet har vi ju på luften men ändock. Volym X - cc in i vevhuset, Volym X + cc upp till förbrännings rummet.


Flödet är ju det samma .



Som tankeställare:
Det fanns en turbo konverterad TZR 125 i MC Nytt någon gång på 80 eller början på 90 talet med turbo som gav 57 HP. Men hur såg dämparen ut på denna best ?? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar